کد خبر : 6045
تاریخ انتشار : 27 اردیبهشت 1403

انتقاد از اختصاص ارز ترجیحی برای واردات برنج

انتقاد از اختصاص ارز ترجیحی برای واردات برنج

نیک نیوز: اصلاحیه مصوبه هیات وزیران مبنی بر اختصاص یافتن ارز ترجیحی به برنج جهت واردات سبب گلایه کشاورزان شده است. چندی پیش هفته بانک مرکزی اعلام کرد به برنج و روغن ارز ترجیحی تعلق می گیرد؛ همزمان گمرک هند اعلام کرد که ایران در ۲ ماه گذشته ۱۳۲ میلیون دلار برنج از این کشور وارد کرده است. از سوی دیگر امسال به لحاظ بارش یکی از بهترین سال‌ها بوده و بنا بر اعلام وزارت جهاد کشاورزی ۲۰۰ هزار تن تولید برنج افزایش داشته است از سوی دیگر کارخانه‌های شالی‌کوبی هنوز برنج سال گذشته را در انبار‌های خود دارند. نمایند‌گان استان‌های شمالی به ویژه مجمع نمایندگان مازندران این موضوع را در دستور کار خود قرار دادند، و به گفته فاطمی نماینده مجلس قرار است نامه‌ای در این خصوص تهیه و خدمت ریاست جمهوری ارائه کنند. آنها گفته‌اند که جلوی این مصوبه هیات وزیران خواهند ایستاد.

نمایندگان درباره ارز برنج چه گفتند؟

علی اصغر باقرزاده نماینده بابلسر در مجلس در جلسه علنی‌ دیروز در نطق میان دستور خود یکی از مهم‌ترین مشکلات را موضوع برنج دانسته و گفته: امروز کشاورزان در بدترین شرایط موجود در حال فعالیت کشاورزی بوده ولی باز امیدوار به فضل الهی هستند. امروز کشاورزان ما با دغدغه تامین سوخت مواجه هستند و برای تامین سوخت به دنبال این اداره و آن اداره می باشند. مشکل گرانی سم که سر به فلک کشیده است و همچنین تامین کود یک مشکل اساسی شده است به نحوی که هنوز کود خودشان را دریافت نکردند و فصل کشاورزی در حال انجام است امروز ما نمی دانیم بر چه اساسی هزینه آب‌بها چندین برابر شده است و از یک زمین چندین بار پول آب بها گرفته می شود.

وی ادامه داد: از تسهیلات کشاورزی و تسهیلات برای ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی خبری نیست؛ با همه این مشکلات اما کشاورزان در حال انجام کار هستند. در چنین شرایطی دولت اختصاص ارز ترجیحی برای واردات برنج را تصویب می کند. سوال این است که آیا مشکل تامین ارز در کشور برطرف شده و ما مشکل ارز برای تامین دارو نداریم که برای برنج ارز قرار می دهید؟ این مافیاي قدرت و ثروت را درهم شکنید و خبر خوشی را برای مازندران بدهید.

رضا حاجی‌پور نماینده آمل در مجلس هم در جلسه علنی روز یکشنبه ۲۳اردیبهشت خطاب به ريیسی ريیس‌جمهور با بیان اینکه امروز و در زمان کاشت برنج که باید یک بارقه امید در دل مردم کاشته شود، دولت محترم ارز ترجیحی برای واردات برنج تخصیص داده، گفت: شما در سال گذشته قبل از اینکه برنج کشاورزان برداشت شود، هرچه که دلتان خواست برنج وارد کردید و در زمان فروش برنج، دلالان به ثمن بخس از کشاورزان، برنج‌ را خریداری کردند و دولت بعد از هشت ماه با تلاش و کوشش و تحصنی که نمایندگان مجلس در صحن علنی مجلس داشتند، تنها یک حرکت در راستای خرید برنج پرمحصول در شمال کشور انجام داد این در حالی است که ما اساساً برنج پرمحصولی در شهرستان آمل و استان مازندران نداشتیم.

وی با تاکید بر اینکه در کجای دنیا برنج‌کاران را اینگونه حمایت و تشویق می‌کنند؟ افزود: الان هم به جای اینکه برنج‌کاران ما را تشویق کنید، در زمان کاشت با فاصله یک ماه با برداشت این برنج ارز ترجیحی به واردات برنج تخصیص داده‌اید.

علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری هم در تذکری شفاهی خطاب به دولت با انتقاد از اختصاص ارز ترجیحی به واردات برنج گفت: دولت در مصوبه ای تخصیص ارز ترجیحی به برنج را ممنوع کرد اما پس از مدتی این موضوع را رد کرد. حکم و اجاره مجدد به واردکنندگان را وارد کرد. برنج تخصیص داده شد و این پیام بدی برای سال جدید است. او افزود: تخصیص ترجیحی خارجی‌ها ارز واردات برنج رانتی است که تولیدکنندگان برنج را ناامید می‌کند و فضای کسب و کار در این حوزه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

احمد فاطمی منتخب مردم بابل در مجلس نیز در گفت‌وگویی که با باشگاه خبرنگاران داشته با انتقاد از اختصاص ارز ترجیحی به واردات برنج آن هم چند روز پس از لغو این مصوبه، گفته است: مصوبه‌ای که توسط هیات وزیران جهت عدم اختصاص ارز ترجیحی به برنج پس از چند روز به حالت قبلی خود برگشت موضوعی می باشد که سبب شوک و ناراحتی کشاورزان گردیده است.

او افزود: با توجه به امیدبخشی چندماه اخیر در بین کشاورزان بابت افزایش قیمت برنج، بسیاری از این کشاورزان به سمت کشت اقلام پرمحصول رفتند، موضوعی که نوید افزایش تولید ۴۰ درصدی برنج را می‌دهد و نیاز به واردات نیست.فاطمی با بیان اینکه در مقابل این مصوبه هیات وزیران خواهیم ایستاد، گفت: نمایند‌گان استان‌های شمالی به ویژه مجمع نمایندگان مازندران این موضوع را در دستور کار خود قرار خواهد داد، نامه‌ای قرار است در این خصوص تهیه و خدمت ریاست جمهوری ارائه شود و ما در جایگاه نمایندگان این مردم با صدای بلند اعلام می‌کنیم که جلوی این مصوبه هیات وزیران خواهیم ایستاد. او افزود: اختصاص ارز ترجیحی بایستی از واردات برنج حذف شود تا در یک رقابت عادلانه و آزاد برنج با قیمت واقعیش به فروش رسد.

القاي کمبود برنج از سوی واردکنندگان

در همین راستا، امیر آقاجانیان تولید کننده برنج نیز در گفت‌وگویی که با خبرگزاری برنا داشته درباره وضعیت کاشت و برداشت برنج در سال جاری به بیان توضیحاتی پرداخته و گفته است: امسال به لحاظ آب و حاصلخیزی زمین فصل خوبی داشتیم به‌طوریکه علاوه بر ۳ استان شمالی کشور خوزستان و اردبیل نیز توانستند برنج خوبی تولید کنند.

به گفته او، با توجه به افزایش تولید و دپو برنج در ۲ سال گذشته به نظر نمی‌رسد نیازی به واردات داشته باشیم و در نهایت ۴۰۰ هزارتن برای تنظیم بازار لازم است.

این تولید کننده همچنین تاکید کرده که اولویت تمام مصرف کنندگان برنج، مصرف برنج ایرانی است در سال‌های قبل به دلیل خشکسالی و افزایش قیمت مواد مصرفی، فاصله برنج ایرانی و خارجی زیاد شد، اما امسال با توجه به بالا رفتن قیمت ارز دیگر قیمت برنج وارداتی تفاوت زیادی با ایرانی ندارد. اما اگر ارز ترجیحی بدهند قضیه فرق می‌کند.

این تولیدکننده برنج معتقد است که برخی واردکنندگان دنبال تاثیر گذاری بر اذهان مسئولان و ایجاد التهاب در بازار هستند؛ ما در جلسه‌ای که هفته گذشته با منصوری معاون اجرایی ريیس‌جمهور داشتیم روش کار آنها را کامل شرح دادیم. اما موضوع تکان‌دهنده در بازار برنج اینجاست که آقاجانیان روایت می کند، در ۲ سال اخیر که برنج داخلی زیاد و ارزان شده این شرکت ها دلال‌های خود را به نام همان برند به بازار می فرستادند و برنج کیلویی ۶۰ هزار تومان را ۷۵ هزار تومان خریداری کردند؛ نکته اصلی اینجاست که این دلال‌ها از هر کارخانه فقط ۲ تن خریداری می‌کنند و این خرید در یک مقطع کوتاه است و وقتی بازار به این خرید واکنش نشان داد و قیمت‌ها افزایش پیدا کرد، مدیران ارشد این شرکت ها به همراه دیگر واردکنندگان به دولت هشدار می‌دهند که قیمت برنج افزایش پیدا کرده پس برای واردات به ما ارز بدهید.

همچنین براساس محاسبات این تولیدکننده، با توجه به تفاوت قیمت ارز دولتی و بازار آزاد این هزینه‌ها در مقابل سودی که این مافیا منتفع می‌شود چیزی نیست همین امروز در انبار شهرستان آمل یکی از شرکت‌های این گروه ۱۰۰۰ تن برنج سال گذشته دپو وجود دارد. آقاجانیان در نهایت هشدار داده که با مصوبه اخیر دولت که به برنج ارز ترجیحی تعلق می‌گیرد به‌طور حتم روز‌های آِینده شاهد تلاش این مافیا برای القاي کمبود برنج و افزایش مصنوعی قیمت برنج ایرانی خواهیم بود، زیرا حالا سود واردات چند برابر شده است.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0