کد خبر : 5879
تاریخ انتشار : 13 اسفند 1402

10 شریک اول تجاری ایران معرفی شدند

10 شریک اول تجاری ایران معرفی شدند

نيك نيوز: حجم تجارت خارجی کشور در ۱۱ ماهه سال جاری بدون احتساب صادرات نفت خام و خدمات فنی و مهندسی به ۱04 میلیارد و 770 میلیون دلار رسید. براساس داد‌های، گمرک سهم 10 شریک اول ایران در این مدت برابر با 88 میلیارد دلار تن برآورد شده است.

بررسی روند داده‌های اعلام شده نشان می‌دهد 84 درصد از سهم تجارت کشور در این مدت با 10 شریک اول تجاری انجام شده و 16 درصد هم سهم سایر کشورها بوده است.

بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد ارزش تجارت ایران با 10 شریک اول خود برابر با 88 میلیارد دلار و حجم تجاری کالای ایرانی هم برابر با 136 میلیون تن بوده است. با توجه به داده‌های منتشر شده از سوی گمرک می‌توان گفت بیشترین حجم مبادلات ایران با 5 شریک اول «چین»، «امارات»، «ترکیه»، «عراق» و «هند» صورت گرفته است، به لحاظ وزنی 54 درصد و به لحاظ ارزشی 24 درصد از مبادلات ایران با این کشورها انجام شده است.

براساس داده‌های اعلام شده هرچند «ترکیه»، «عراق» و «هند» در میان 6 شریک اصلی ایران قرار دارند، داده‌های گمرک نشان می‌دهد که مبادلات تجاری این کشورها با ایران در 11 ماهه سال جاری با کاهش روبرو بوده است. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که در 11 ماهه سال جاری، مبادلات تجاری ایران با ترکیه به لحاظ ارزشی 30 درصد و به لحاظ وزنی 15 درصد کاهش داشته است. کاهش مبادلات با عراق هم در این مدت به لحاظ وزنی کاهشی 1 درصدی و به لحاظ ارزشی افتی 5 درصدی را ثبت کرده است. از سوی دیگر روند مبادلات با هند هم هرچند به لحاظ وزنی رشدی 20 درصد داشته، اما به لحاظ ارزشی شاهد افت 16 درصدی در مبادلات با این کشور بوده‌ایم.

5 شریک اصلی دوم

بر اساس گزارش گزارش منتشر شده این پرسش مطرح می‌شود که در بازه زمانی مورد بررسی 5 شریک دوم ایران چه کشورهایی بوده‌ند؟ گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که در این بازه زمانی، 5 شریک دوم ایران شامل کشورهای «پاکستان»، «روسیه»، «عمان»، «آلمان» و «افغانستان» می‌شود.  داد‌ه‌های اعلام شده نشان می‌دهد که در این مدت روند تجارت «آلمان» به لحاظ وزنی افت 46 درصدی و به لحاظ ارزشی هم رشد 9 درصید داشته است.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0