کد خبر : 1209
تاریخ انتشار : 26 خرداد 1400

۴۸ درصد صادرات به افغانستان؛ از مرز خراسان جنوبی

۴۸ درصد صادرات به افغانستان؛ از مرز خراسان جنوبی

نیک نیوز: خراسان جنوبی سهم بسزایی در صادرات به کشور افغانستان دارد و از لحاظ وزن حدود ۴۸ درصد صادرات به این کشور از خراسان جنوبی انجام می شود.

بازاری مدیر کل هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران در اولین جلسه کارگروه توسعه صادرات استان در سال ۱۴۰۰ که در بیرجند برگزار شد، گفت: توسعه صادرات و تجارت خارجی در مناطق مختلف، نیازمند بستر و زیر ساخت مناسب است که با توجه به این حجم از صادرات به کشور افغانستان از مرز خراسان جنوبی باید  برای پایداری این ارتباط، بستر‌ها و زیر ساخت‌ها برای روان شدن صادرات تامین و آماده شود.

بازاری همچنین طرح ترانزیت را یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های کشور و طرحی مهم در راستای توسعه مراودات تجاری و افزایش سهم ایران در مبادلات خارجی دانست و گفت: باید وزارت راه و شهرسازی و سایر دستگاه‌ها  این طرح را آماده کنند و در جلسات شورای صادرات این طرح بررسی خواهدشد.

وی با اشاره به صادرات شش و سه دهم میلیارد دلاری  کالا  از ابتدای سال در کشور افزود: بیش از ۹۰۰ میلیون دلار این ارزآوری را محصولات کشاورزی و صنایع غذایی به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان جنوبی هم از افزایش ۱۰۳ درصدی صادرات در گمرک خراسان جنوبی در سال ۹۹ خبر داد و گفت:در دو ماه ابتدای امسال هم نسبت به مدت مشابه پارسال صادرات در خراسان جنوبی ۳۷ درصد افزایش داشت.

جرجانی گفت: در جلسه امروز مصوب شد بسته الزامات صادرات برای استان تدوین شود و پس از اینکه در کار گروه استان بررسی شد برای شورای صادرات کشور ارسال و تصویب شود.

وی افزود: در این بسته باید  زمینه ایجاد زیر ساخت ها، نحوه صادرات محصولات و افزایش قدرت صادرات لحاظ شود.

جرجانی با بیان اینکه نبود آزمایشگاه صادارت محصولات کشاورزی در استان باعث می شود مبلغ زیادی برای این آزمایشات در استان‌های دیگر هزینه شود گفت: در این جلسه مصوب شد سازمان توسعه تجارت  برای ایجاد زیر ساخت آزمایشگاه تخصصی صادرات محصولات کشاورزی کمک کند تا این آزمایشگاه به کمک بخش خصوصی و سازمان توسعه و تجارت استان ایجاد شود؛ و این یکی از راهکار‌های است که صادرات غیر نفتی را بویژه در بخش کشاورزی افزایش می دهد. 

رحیمی زاده سرپرست گمرکات خراسان جنوبی هم در این جلسه از بهره برداری دستگاه ایکس ری کامیونی در مرز ماهیرود تا ده ماه آینده خبر داد و گفت: امسال برای راه اندازی این دستگاه با یک شرکت خصوصی قرار داد بسته شده که بهره بردای از آن تاثیری خوبی بر تسریع و روان سازی صادرات دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0