کد خبر : 3476
تاریخ انتشار : 01 اسفند 1400

آخرین آمار مرگ و میر کرونایی در تهران

آخرین آمار مرگ و میر کرونایی در تهران

نیک نیوز:   آمار مبتلایان و متوفیان کرونا در حال افزایش است. این روزها کرونا با شکل و شمایل جدید خود با نام امیکرون در همه نقاط و مکان ها یکه تازی می کند و سرک می کشد؛ حریف می طلبد و آماده قربانی گرفتن است. شرایط کرونایی کشور حال و روز مطلوبی ندارد و آمار شهرهای در وضعیت قرمز قرار گرفته رشد صعودی دارد. بر اساس آخرین وضعیت رنگ بندی کرونایی کشور توسط مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با گسترش سویه اُمیکرون در کشور و از سوی دیگر کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز در کشور از ۲۴۷ به ۳۳۷ شهر افزایش یافت. همچنان تاکید و توصیه بر این است که هموطنان در اسرع وقت نسبت به تکمیل واکسیناسیون خود و فرزندان شان و نیز تشدید رعایت پروتکل‌های بهداشتی اقدام کنند. 

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در اطلاعیه ای اعلام کرد: در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۹۱ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۴ هزار و ۷۹۸ نفر رسید.۴ هزار و ۱۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان ها تحت مراقبت قرار دارند.

گفته می شود حدود نیمی از فوتی‌های کرونایی کشور برای تهران  بوده و پایتخت این روزها با چالش‌هایی روبه رو شده است البته با روی کار آمدن مدیریت شهری جدید برنامه‌ها تغییر کرده و رویکردها متفاوت شده تا از مشکلات شهر تهران و شهروندان کاسته شود. همچنین برای کاهش کرونا کنترل جدی‌تر اجتماعات براساس محدودیت‌های تصویب شده در گذشته به شکلی که اجتماعات فرهنگی اجتماعی و مذهبی در حد ۲۰ درصد ظرفیت فضا و همچنین برگزاری جلسات اداری حداکثر ۲۰ نفر و به مدت حداکثر ۹۰ دقیقه از جمله تصمیمات این ستاد بوده است. 

به دلیل شرایط کرونایی پایتخت و دغدغه شهروندان در حوزه حمل و نقل عمومی درباره موضوعات مختلف در شهر تهران از جمله احتمال تغییر در طرح ترافیک، آخرین آمار فوتی‌های کرونا در تهران، حمل و نقل عمومی و سرانجام خرید اتوبوس و واگن مترو، پرونده باغات تهران،‌ عوارض شهرسازی و و میزان بدهی شهرداری... با ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران به بحث و گفت‌وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است:

تغییر در ساعات طرح ترافیک تاثیری در کاهش مبتلایان به کرونا ندارد

با توجه به شیوع سویه امیکرون و افزایش آمار مبتلایان و متوفیان کرونا در تهران نظر شما درباره کاهش ساعت اجرای طرح ترافیک چیست و آیا احتمال تغییرات در این زمینه طی روزهای آتی وجود دارد؟

تغییر در ساعات طرح ترافیک در پیک‌های قبلی کرونا بر اساس بررسی‌های انجام شده تأثیر چندانی در کاهش ابتلا به این بیماری و پیشگیری از انتقال نداشته است و به نظر ما و بسیاری از اعضای شورای شهر سایر محدودیت‌ها همچون جلوگیری از عدم تجمع بیشتر از ۲۰ تا ۳۰ نفر در محیط‌های سربسته مؤثرتر است تا اینکه بخواهیم ساعات طرح ترافیک را کاهش دهیم. کاهش ساعات طرح نه تنها تأثیری در آمار مبتلایان ندارد بلکه سبب افزایش چشمگیر ترافیک به ویژه در نقاط مرکزی شهر شده و نارضایتی شهروندان را به همراه دارد و رفت و آمدهای آنها را دچار مشکل می‌کند.

پلیس و شهرداری تهران و بسیاری از اعضای شورای شهر معتقدند که محدودیت در رفت و آمد مردم تأثیری در کاهش آمار کرونا ندارد البته تصمیم نهایی در مورد لغو طرح ترافیک و یا کاهش ساعات آن باید در شورای عالی ترافیک انجام گیرد که فعلاً جلسه‌ای در این راستا برگزار نشده است.

به نظر شورای شهر و بسیاری از کارشناسان حوزه سلامت دقت در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی یکی از اصول مهم پیشگیری از انتقال کرونا است. بنابراین توصیه می‌شود شهروندان در هنگام استفاده از حمل و نقل عمومی با جدیت نسبت به اهتمام پروتکل‌های بهداشتی دقت کنند.

 موضوع حمل و نقل عمومی اولویت نخست مدیران شهری و شورای شهر ششم

شهروندان از کمبود  حمل و نقل عمومی گلایه‌مند هستند و می‌گویند با وجود کمبود این ناوگان امکان رعایت فاصله اجتماعی آیا خبری از اتوبوس و واگن‌های جدید مترو دارید و چه زمانی این اتوبوس‌ها و واگن‌ها به چرخه حمل و نقل عمومی اضافه می‌شوند؟

بله گلایه شهروندان به جا است، موضوع حمل و نقل عمومی اولویت نخست مدیران شهری و شورای شهر ششم است ولی باید توجه داشت که اگر امروز اعتبار تأمین خرید واگن و اتوبوس انجام گیرد ۶ ماه آینده می‌توان شاهد تغییر در این حوزه بود و نمی‌توان امروز اتوبوس خرید و فردا وارد ناوگان شد ولی در بحث اورهال و نوسازی اتوبوس‌ها شرایط فرق می‌کند و ما در تلاشیم به ویژه در این ایام که دوباره پیک جدیدی از کرونا ایجاد شده هر چه سریع‌تر بتوانیم اورهال اتوبوس‌ها و قطارهای مترو را انجام دهیم شورای شهر هم تخصیص اعتبار خوبی برای تعمیرات و اورهال حمل و نقل عمومی برای سال آینده در نظر گرفته و شهرداری برای سال جاری می‌تواند از بودجه ۱۴۰۰ استفاده کند. کمیسیون تخصیص شهرداری که ریاست آن را علیرضا زاکانی بر عهده دارد و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا هم ناظر بر برنامه‌های این کمیسیون است در مسأله واگذاری بودجه‌ها تصمیم‌گیری می‌کنند و برای آنها هم اولویت حمل و نقل عمومی است.

 

۵۰ درصد آمار تلفات مربوط به تهران است/آمار فوتی های کرونا در پایتخت به حدود ۱۰۰ نفر در روز رسیده است

متأسفانه آمار کرونا طی روزهای اخیر در کشور به شدت افزایش یافته و تعداد مبتلایان و متوفیان نسبت به ماه‌های قبل بیشتر شده است آماری از تعداد متوفیان دارید؟

بله، متأسفانه آمار ابتلا و متوفیان ناشی از سویه اومیکرون و یا به عبارتی ویروس کووید ـ ۱۹ بیشتر شده است و ۵۰ درصد آمار تلفات مربوط به تهران است. هفته پیش تعداد فوتی‌ها به بیش از ۶۰ نفر در روز رسیده بود که طی روزهای اخیر این تعداد بیشتر شده و متأسفانه به حدود ۱۰۰ نفر به صورت روزانه نزدیک شده است.

آیا سازمان بهشت‌زهرا (س) مشکلی در زمینه کفن و دفن متوفیان کرونا ندارد؟

خیر، البته توجه داشته باشید که افزایش آمار فوتی‌های کرونا به شدت ناراحت‌کننده است و امیدواریم هر چه سریع‌تر وضعیت بهتر شود و شاهد به صفر رسیدن آمار فوتی‌های کرونا باشیم. سازمان بهشت‌زهرا (س) تمهیداتی را برای دوران کرونا پیش‌بینی کرده که این تمهیدات همچنان مشابه پیک‌های قبلی کرونا در حال اجرا است.

جزئیات افزایش نرخ کرایه حمل و نقل عمومی 

طی روزهای اخیر اعلام شده که نرخ کرایه حمل و نقل عمومی قرار است به زودی افزایش یابد جزئیات این خبر چگونه است و نظر شما در مورد آن چیست؟

ببینید حداکثر نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی شامل اتوبوس، مترو و تاکسی برای سال آینده ۲۵ درصد خواهد بود و بیشتر در نظر گرفته نمی‌شود البته هنوز این موضوع لایحه آن به شورای شهر نیامده ولی احتمالاً هفته آینده این قضیه در صحن شورا مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد و تصمیم‌ها نهایی خواهد شد.

رانندگان تاکسی با گرانی لوازم یدکی و افزایش هزینه‌های تعمیر و نگهداری خودروهایشان مواجه هستند تاکسی‌های تهران عمدتاً نو نیست و هزینه‌های سنگینی بر دوش رانندگان دارد. بنابراین نرخ کرایه‌ها برای سال آینده در این حوزه هم افزایش می‌یابد ولی حداکثر نظر شورا در این زمینه افزایش ۲۵ درصدی نرخ است.

دریافت یک دهم هزینه تمام شده سفر از مسافر

اکنون هزینه هر نفر مسافر برای اتوبوسرانی ۲۰ هزار تومان است و شهرداری  یک دهم آن را که حدود دو هزار تومان است از مسافران دریافت می‌کند و با این افزایش نرخ برای سال آینده کرایه‌های اتوبوس مثلا از ۲ هزار به حدود ۲۵۰۰ خواهد رسید.ناگفته نماند سهم دولت از هزینه هر نفر مسافر برای اتوبوس ۷ هزار تومان که توسط دولت این مبلغ پرداخت نشده و شهرداری هم باید سهم دولت و خودش را بپردازد و هم مابه‌التفاوت کرایه شهروندان را در همان هزینه تمام شده بدهد.

 فعلا ملاک عمل درباره پرونده باغات همان مصوبات دوره قبل است

قرار بود در مورد پرونده باغات و بررسی‌های آن تغییر و تحولاتی صورت گیرد این ماجرا اکنون به کجا رسیده است؟

فعلا ملاک عمل همان مصوبات دوره قبل است کارهای کارشناسی در حال انجام است تا ببینیم چه راهکار جدیدی را می‌توان در نظر گرفت تا هم کامل منافع شهر و هم کامل منافع مالکین در نظر گرفته شود و هیچکس ضرر نکند البته رسیدن به این فرمول سخت است و قطعا نیاز به زمان دارد.

 اولویت و مهمترین برنامه‌های شورای شهر برای سال ۱۴۰۱

در حال حاضر اولویت و مهمترین برنامه‌ای که در دستور کار شورای شهر قرار دارد چه برنامه‌ای است؟

قطعا حمل و نقل عمومی؛ این مسأله اولویت اصلی اکثر اعضای شورا و مدیران شهری است ما تلاش داریم در سال ۱۴۰۱ حداقل بتوانیم به سال ۹۶ برویم و تعداد زیادی از اتوبوس و واگن مترو را که از رده خارج شدند به چرخه وارد کنیم طی ۴ سال گذشته بی‌توجهی‌های زیادی به حوزه حمل و نقل شده و ما گام‌ها را برداشته‌ایم تا حداقل بتوانیم به ۴ سال قبل بازگردیم.برای بحث حمل و نقل و عمران کلان‌شهر تهران ۱۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است و حدود ۷۵۰۰ میلیارد هم در تبصره‌ها پیش‌بینی شده که اگر درآمد محقق شود تخصیص یابد. در مجموع حدود ۲۶ تا ۲۷ هزار میلیارد تومان برای این بخش در نظر گرفته شده است. از ۱۸ هزار میلیارد حدود ۱۴ هزار میلیارد برای حوزه حمل‌ونقل و از هفت هزار میلیارد که در تبصره‌ها پیش‌بینی شده ۴۵۰۰ میلیارد هم به حمل‌ونقل اختصاص یافته است.

مشوق‌هایی را برای بافت فرسوده در نظر گرفته‌ایم/تقسیم تهران به ۵ منطقه/ افزایش نرخ عوارض ساخت و ساز در سال ۱۴۰۱

آیا خبر خوشی را برای شهروندان دارید؟

بله، لایحه عوارض شهرسازی که شورا دو هفته پیش تصویب کرد در حال حاضر جهت تأیید و نهایی شدن به فرمانداری رفته این قضیه گشایش مهمی در حوزه ساخت و ساز است و روان کردن صدور پروانه را به همراه دارد پس از حوزه حمل و نقل عمومی توجه به بافت فرسوده در اولویت قرار دارد و ما مشوق‌هایی را برای بافت فرسوده در نظر گرفته‌ایم لایحه‌ای در این راستا تصویب شده که رویکرد عدالت محوری دارد برای این منظور شهر تهران را به ۵ منطقه تقسیم کرده‌ایم و عواضر شهری در این ۵ منطقه متفاوت است و در برخی از محلات و مناطق صفر و در برخی محلات دیگر میزان متفاوت است و به ۲۰ درصد افزایش می‌رسد بنابراین میزان نرخ نوسانی و بسته به شرایط منطقه از صفر تا ۲۰ درصد افزایش در نظر گرفته شده است.

کاهش میزان بدهی‌های شهرداری تهران/ از تشکیل کارگروه ویژه تا مذاکره با دستگاه‌های دولتی

از میزان بدهی‌های شهرداری تهران چه خبر گفته می‌شود که تغییراتی در این راستا وجود داشته، گزارشی در این راستا دارید؟ 

بله بر اساس آنچه دوستان شهرداری در جلسات شورای شهر اعلام کرده اند میزان بدهی های شهرداری تهران کاهش یافته است. مدیران شهری مربوطه معتقدند که با محاسبات جدید و رایزنی ها میزان مطالبات کاهش یافته است. مثلا می‌گویند که با مکذاکره با سازمان تامین  اجتماعی موفق شده اند میزان بدهی به این سازمان را کاهش دهند. عمده بدهکاران شهرداری دستگاه‌های دولتی هستند و طی مذاکره با آنها و تشکیل کارگروه مشترک اسناد مربوطه مجدد بررسی شده و میزان بدهی‌ها کاهش یافته است.  البته میزان دقیق بدهی های شهرداری در حال حاضر هنوز در قالب گزارش به ما اعلام نشده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0