کد خبر : 4714
تاریخ انتشار : 03 آبان 1401

آخرین وضعیت شیوع آنفلوآنزا در کشور

آخرین وضعیت شیوع آنفلوآنزا در کشور

نیک نیوز: هر سال با شروع فصل سرما، وزارت بهداشت و متخصصان برای شیوع ویروس آنفلوانزا هشدارهایی را اعلام می‌کنند؛ ولی حالا حدود سه سال است که خطر ابتلا به ویروس کرونا هم به آن اضافه شده، حتی در روزهای قبل هم دبیر کمیته علمی کشوری کرونا ضمن اعلام واریانت‌های جدید شناسایی‌شده از کووید ۱۹ در برخی کشورها و روند شیوع آن، درعین‌حال نسبت به روند افزایشی آنفلوانزا در کشور و احتمال اپیدمی این بیماری در ماه‌های آتی هشدار داد.

همچنین رئیس انجمن ویروس‌شناسی ایران به اهمیت مراقبت‌های بهداشتی در فصل سرما برای جلوگیری از ابتلا به انواع آنفلوانزا و کرونا توضیحاتی ارائه داد.

وضعیت آنفلوانزا در کشور و میزان شیوع آن

علیجان تبرایی، رئیس انجمن ویروس‌شناسی ایران، در پاسخ به وضعیت آنفلوانزا در کشور و میزان شیوع آن با شروع فصل سرد، می‌گوید: پیش‌بینی ما این بود که از نیمه دوم شهریور شاهد شیوع آنفلوانزا در ایران باشیم که در کل دنیا هم همین اتفاق افتاد، با توجه به این دو سال کرونا، جمعیت حساس به آنفلوانزا هم بیشتر شده و با این حساب، انتظار می‌رود موارد جدید آنفلوانزا را امسال بیشتر داشته باشیم. روندی هم که الان در ایران گزارش می‌شود، نشان می‌دهد هرچه کرونا کمتر شده، روند افزایش موارد آنفلوانزا را داشته‌ایم.

تبرایی اضافه می‌کند: این ویروس را می‌توان به دو گروه تقسیم کرد، یکی ویروس آنفلوانزای فصلی و یکی هم ویروس آنفلوانزایی که همه‌گیری وسیع‌تری دارد، دقیقا همان چیزی که الان عمدتا شایع است. در یکی، دو ماه اخیر، در نقاط مختلف شاهد آنفلوانزای فصلی بودیم. طبق آنچه در روزهای اخیر می‌بینیم، روند موارد آنفلوانزا، قابلیت پاندمی‌شدن را دارد. یک روند رو به افزایشی که اگر کنترل نشود، می‌تواند مشکلاتی را برای کل دنیا به وجود بیاورد؛ کمااینکه ما هم انتظاراتی از پاندمی‌های مربوط به آنفلوانزا داریم.

این ویروس‌شناس اشاره می‌کند: درحال‌حاضر این روند صعودی است و آنچه در گزارش‌ها می‌بینیم، در بعضی نقاط و استان‌های ما، بالای ۶۰ درصد موارد مثبت ابتلا به این ویروس است.

البته در کنار ویروس آنفلوانزا، ویروس‌های معمول سرماخوردگی هم داریم؛ اما ممکن است آزمایشگاه‌ها خیلی روی آن‌ها کار نکنند یا آزمایشگاه منطقه‌ای برای آن نداشته باشیم که گزارشی وجود داشته باشد؛ اما به هر حال باید به مراقبت‌هایی مانند استفاده از ماسک و قرنطینه توجه شود.

مردم هم نسبت به مسئله کووید-۱۹ کم‌توجه شدند و حداقل کسانی که می‌بینند علامت دارند، خودشان از ماسک استفاده کنند تا دیگران را درگیر نکنند؛ کمااینکه ما معتقدیم کسانی که علائم تنفسی دارند، قطعا باید خودشان را قرنطینه کنند.

تبرایی می‌گوید: قابل ذکر است که آنفلوانزا هم ویروسی است که مانند ویروس کرونا احتمال ایجاد تغییراتی در آن وجود دارد. در کنار آنفلوانزای انسانی، آنفلوانزای پرندگان هم احتمال شیوع خواهد داشت و گزارش‌هایی در ایران داریم، البته این ویروس به شکل مستقیم در انسان اثر نمی‌کند، مگر روی افرادی که به صورت طولانی‌مدت با پرندگان آلوده کار می‌کنند.

خطر آنفلوانزای پرندگان برای افراد در ارتباط با پرندگان

تبرایی اشاره می‌کند: شیوع آنفلوانزای پرندگان در بین خود پرندگان مرگ‌ومیر بالایی دارد، مثلا اگر در یک مرغداری تنها یک مرغ درگیر شود، همه مرغ‌ها را درگیر خواهد کرد و اگر یک فرد در جمعیت انسانی درگیر شود، ۵۰، ۶۰ درصد احتمال مرگ وجود دارد.

درحال‌حاضر مراقبت‌های کشوری در بحث آنفلوانزای پرندگان از سوی دامپزشکی و مراکز تحقیقاتی به صورت روتین انجام می‌شود و باید مردم هم مراقبت‌های لازم را در ارتباط با پرندگان داشته باشند. مثلا ممکن است در خانه‌هایی که پرنده نگهداری می‌کنند، با ارتباط برقرارکردن این حیوانات با پرندگان دیگر تهدیدی ایجاد شود.

تبرایی اضافه می‌کند: امروز در بحث آنفلوانزا برای افراد مشکوک، آزمایشگاه‌های تخصصی تأییدشده سازمان جهانی بهداشت را داریم که در آن‌ها ویروس مشخص می‌شود و موارد آن هم پیگیری می‌شود و باید همان مراقبت‌های عفونت تنفسی در نظر گرفته شود. الان هم گزارشی از پایان کرونا نداریم؛ هرچند گفته می‌شود در انتهای کرونا قرار داریم؛ ولی همچنان بحث کرونا وجود دارد و به گروه‌های آسیب‌پذیر مانند کودکان، بیماران زمینه‌ای و افراد بالای ۶۰ سال توصیه می‌شود واکسن آنفلوانزا را هم تزریق کنند و هیچ تداخلی هم با واکسن کرونا ندارد.

در صورت مشاهده علائم به پزشک مراجعه کنید

رئیس انجمن ویروس‌شناسی ایران درباره واکسن آنفلوانزا می‌گوید: این واکسن با برند ایرانی و خارجی در مراکز بهداشت و داروخانه‌ها وجود دارد؛ اما در نظام واکسیناسیون معمول نیست و افراد باید برای خرید آن اقدام کنند.

تبرایی در پایان به وضعیت بیمارستان‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: خوشبختانه روند موارد مراجعه به بیمارستان کم بوده و آنچه در آمارهای جهانی هم دیدم، میزان بستری برای آنفلوانزا کم بوده است؛ اما با توجه به نگرانی مردم برای هم‌زمانی عفونت کووید و آنفلوانزا، بهتر است در صورت مشاهده علائم به پزشک مراجعه کنند؛ اما همان‌طورکه گفتم موارد بستری آنفلوانزا از کووید کمتر است؛ اما نگرانی عمومی که باید داشته باشیم، این است که اگر آنفلوانزا شایع شود، بخش زیادی از نیروی کار و تحصیل کشور دچار چالش می‌شود و بهترین راه این است که آن را کنترل کنیم تا جلوی چرخش ویروس هم گرفته شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0