کد خبر : 3416
تاریخ انتشار : 17 بهمن 1400

آسیب سیب های انباشت شده متوجه کیست؟ صادرات مازاد یا نگرانی بازار شب عید؟

آسیب سیب های انباشت شده متوجه کیست؟ صادرات مازاد یا نگرانی بازار شب عید؟

نیک نیوز : هایتاجر ( بزرگترین بازار صادراتی ایران ) نوشت : ارومیه، همه ساله بحث صادرات سیب آذربایجان‌غربی که رتبه نخست تولید در سطح کشور را به خود اختصاص داده، موضوعی است که کشاورزان را با مشکلات بسیاری مواجه می‌کند.

سیب از جمله محصولات پرآب‌بر به شمار رفته و کشاورزان آذربایجان‌غربی همه ساله پس از اینکه با زحمت و تلاش فراوان این محصول را تولید می‌کنند، در فروش و صادرات آن دچار مشکل می‌شوند و خسارات مالی فراوانی متحمل می‌شوند.

  • خطر فساد سیب در سردخانه‌های آذربایجان‌غربی

رئیس اتحادیه سردخانه‌داران آذربایجان‌غربی، چندی پیش اعلام کرده بود که صادرات داخلی و خارجی سیب در حال انجام بوده اما سرعت لازم و مورد انتظار را ندارد و روزانه تنها بین هزار تا 500 تن از آذربایجان‌غربی خارج می‌شود.‌

ایشان تصریح کرد: با وجود اینکه بیشتر سیب ها صادر می‌شود اما اگر با همین روال پیش رود، با توجه به کیفیت سیب‌های تولیدی که امسال نامطلوب است، در آینده شاهد فساد آن‌ها خواهیم بود و نگرانی هایی از این بابت وجود دارد.

  • مشکلات بازار سیب با صادرات و عرضه مستقیم کالا در کشور حل می‌شود

اخیرا رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه مجموع سیب تولیدی استان یک میلیون و 270 هزار تن است، عنوان کرد: در این راستا 350 هزار تن آن صنعتی و 42 هزار تن آن توسط تعاون روستایی خریداری شده است.

ایشان همچنین بیان داشت: هم اکنون 380 هزار تن سیب در سردخانه‌ها موجود است که 250 هزار آن تن قابلیت صادراتی دارد و بقیه هم مصرفی است.

وی افزود: در 9 ماهه اول امسال نیز بیش از 195 هزار تن سیب صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است و برای کاهش مشکلات بازار سیب دنبال عرضه مستقیم کالا در سطح کشور و توسعه صادرات هستیم.

  • مشکلات سیب کام کشاورزان را تلخ کرده است

در این زمینه، نماینده پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی نیز در توئیتی انتقادآمیز در رابطه با انباشت سیب در سردخانه‌ها و لزوم توجه مسئولان به این محصول با ارزش هشدار داد.

این فعال اقتصادی اظهار داشت:  ماجرای تکراری انباشت سیب در سردخانه‌های کشور و احتمال فسادپذیری این محصول با ارزش با توجه به فرصت اندک مصرف، به ویژه در استانی که قطب اول تولید سیب کشور است کام باغداران را تلخ کرده است.

وی همچنین تاکید کرد که باید خرید تضمینی سیب، بازاریابی و تسهیل در فرآیند صادرات آن در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

  • مشکل صادرات سیب استان حل می‌شود

نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی هم در این خصوص تصریح کرد: هم‌اکنون یکی از مهم‌ترین مشکلات استان بحث صادرات سیب آذربایجان‌غربی است که خوشبختانه با جلساتی که با وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شده تا حدی مشکل حل شده است.

وی بیان داشت: با توجه به همکاری اقتصادی بین کشورهای ترکمنستان، ازبکستان و قزاقستان که اخیرا رخ داد و یک اعتماد بین این کشورها با جمهوری اسلامی ایران فراهم شده، در روزهای آینده شاهد توسعه صادرات سیب ایران بوده و هیچ گونه نگرانی برای کشاورزان نخواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0