کد خبر : 5083
تاریخ انتشار : 01 اسفند 1401

آمادگی پکن برای توسعه تجارت با تهران

آمادگی پکن برای توسعه تجارت با تهران

نیک نیوز: پس از چند ماهی که غربی‌ها به دنبال در انزوا نشان دادن جمهوری اسلامی ایران بودند، سفر آقای رئیسی به چین علاوه بر گشایش یک فصل جدید در روابط تهران-پکن، سناریوی دشمنان ملت ایران را نیز با شکست مواجه کرد. گذشته از قراردادهایی که در این سفر به امضای مقامات دو کشور رسید، یک جنبه مهم دیگر در این سفر وجود داشت؛ پس از سفر رئیس جمهور چین به عربستان سعودی، برخی محافل رسانه‌ای داخلی و خارجی سعی کردند اهمیت جایگاه ایران برای چین را زیر سوال برده و ریاض را جایگزین جدید منطقه خاورمیانه برای پکن نشان دهند. به منظور بررسی ابعاد و اهمیت سفر رئیس جمهور به چین، مصاحبه‌ای با دکتر «ژانگ یوان» -استاد موسسه مطالعات خاورمیانه دانشگاه مطالعات بین الملل شانگهای- انجام شده است.

متن کامل این مصاحبه بدین شرح است:

- ارزیابی شما از سفر رئیس جمهور رئیسی به چین چیست و این سفر چه بازتاب‌هایی در محافل سیاسی و آکادمیک چین داشته است؟

سفر آقای رئیسی -رئیس جمهور ایران- به چین نشان دهنده روابط راهبردی و نزدیک بین دو تمدن باستانی چین و ایران است که هر دو تمدن با میراث تاریخی عالی و سابقه طولانی دوستی هستند. سفر رئیس جمهور رئیسی به چین مورد تحسین محافل سیاسی و دانشگاهی چین قرار گرفت و بازخورد بسیار مثبت داشت. مقامات چینی همواره به توسعه و تقویت روابط دوستانه دوجانبه چین و ایران اهمیت زیادی قائل هستند. ایران شریک مهمی برای چین در زمینه حمایت از عدالت بین‌المللی و ترویج «ابتکارات توسعه جهانی» و «ابتکارات امنیت جهانی» محسوب می‌شود و از طرفداران ایده جوامع دارای آینده مشترک است.

رئیس جمهور رئیسی که عنوان «استاد افتخاری» را در دانشگاه پکن دریافت کرد، مورد تمجید جامعه دانشگاهی چین به ویژه محافل دانشگاهی مطالعات خاورمیانه قرار گرفت. محققان چینی معتقدند که تبادلات بین جوامع فکری چین و ایران به درک عمیق‌تر متقابل تمدن‌های شرق آسیا و غرب آسیا کمک می‌کند و ایجاد اعتماد متقابل را تسهیل می‌کند.

- پس از سفر رئیس جمهور چین به عربستان و اظهارات ایشان در ریاض، تردیدهایی در خصوص اهمیت ایران برای چین به وجود آمد. فکر می‌کنید توسعه روابط تهران-پکن چه اهمیتی برای مقامات این کشور دارد؟

روابط دوستانه چین و ایران می‌تواند در آزمون فراز و نشیب‌های بین المللی پایدار باقی بماند. دوستی دوجانبه و اعتماد متقابل راهبردی بین چین و ایران بسیار قوی است و همکاری‌های دو کشور عملی و دائما در حال پیشرفت قرار دارد. مقامات چینی همواره روابط دوجانبه چین با ایران را از منظر راهبردی، بدون تردید و تزلزل نگاه کرده و توسعه داده‌اند. ایران دوست و شریک مهم چین در ارتباطات و همکاری در عرصه بین‌المللی و همراه مشترک چندجانبه‌گرایی است. دوستی چین و ایران در راستای منافع مشترک دو کشور قرار دارد.

 

 

- جنابعالی اطلاعی از وضعیت قرارداد جامع 25 ساله ایران و چین دارید و فکر می‌کنید اجرای این قرارداد چه منافعی برای دو کشور دارد؟

چین آمادگی دارد با اجرای توافقنامه جامع 25 ساله ایران و چین، همکاری‌های همه جانبه را در زمینه‌هایی مانند تجارت، بهداشت، فناوری و علم ارتقا و صادرات محصولات را به صورت متقابل توسعه دهد. اجرای توافق جامع در جهت منافع متقابل دو کشور، پروژه‌هایی برای بهبود معیشت مردم و تعمیق دوستی بین مردم دو کشور قرار دارد.

- در ماه‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای به انزوا کشیدن ایران در عرصه بین المللی انجام شد. نظر شما در این خصوص چیست و اشتباه محاسباتی غربی‌ها در مورد ایران را ناشی از چه مسائلی می‌دانید؟

چین نیز مانند ایران همواره مخالف یکجانبه گرایی و سلطه‌طلبی غربی‌ها بوده است. پکن همواره با تحریم‌های یکجانبه ایران مخالف بوده و «صلاحیت قضایی احکام» ایالات متحده را رد کرده است. از نظر چین، خلاء قدرت در خاورمیانه وجود ندارد و هیچ کشوری نیازی به پر کردن آن خلاء به اصطلاح قدرت ندارد. مالک واقعی خاورمیانه مردم آن منطقه هستند. دوستی چین و ایران به دلیل نارضایتی یا تهدیدی از سوی قدرت‌های سلطه گر متوقف نخواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0