کد خبر : 2073
تاریخ انتشار : 19 مرداد 1400

ابتلای بیش از ۱۲۵ هزار پرستار به کرونا

ابتلای بیش از ۱۲۵ هزار پرستار به کرونا

نیک نیوز:‌دکتر محمد میرزابیگی با اشاره ۱۲۰ شهید پرستاری بر اثر کرونا افزود: جامعه پرستاری بیش از ۱۲۵هزار ابتلا در بین همکاران به کرونا داشته است که البته واکسیناسیون همکاران موجب کاهش تلفات این گروه ارائه دهنده خدمات درمانی شد.


وی اضافه کرد: اولین موضوعی که در مورد پرستاران مطرح است این نکته است که ما به اندازه یک سوم استاندارد‌های قابل اجرا در کشور و یک پنجم دنیا نیروی پرستاری داریم یعنی باید به ازای هر تخت بیمارستانی ۲.۵ نیرو در ۲۴ساعت داشته باشیم، اما آنچه می‌بینیم از پای درامدن نیروی پرستار بعلت فشار کار بالا در ایام کرونایی است.
وی گفت: در جهان به ازای یک تخت در بخش مراقبت ویژه ۲ پرستار می‌دهند، در ایران ۳ بیمار در بخش مراقبت ویژه یک پرستار دارد و این کمبود نیرو در خیز کرونا نمود بیشتری پیدا می‌کند.
آقای میرزابیگی ادامه داد: این روز‌ها شدت درگیری مردم با کرونا بیشتر است و فشار به پرستاران غیر قابل توصیف است، اما به مجوز‌های استخدامی در دولت قبل توجهی نشد و به جای ۵۵ هزار نیرویی که مجوز داده شد تنها ۸ هزار نیرو استخدام شد که در برابر مشکلات نیرو بیمارستان‌ها بسیار ناکافی است.
رییس نظام پرستاری با اشاره به شاخص استاندارد پرستار به جمعیت گفت: در دولت جدید و در مجلس، ما این استاندارد را دنبال می‌کنیم و تغییر وضعیت نیرو‌های شرکتی و قراردادی از جمله کار‌هایی است که از دولت قبل به جا مانده است و در دولت جدید پیگیر خواهیم بود.
وی ادامه داد: تامین نیاز پرستاران برای ایجاد امنیت در خانواده و نزدیکان بسیار اهمیت دارد، چون پرستاران ناقل هستند و باید خانواده ان‌ها همچون مشاغل اولویت دار در کنار سایر کارکنان درمان واکسینه شوند تا بخشی از دغدغه آن‌ها کم شود و شاهد صحنه دلخراش از بین رفتن خانواده ان‌ها نباشیم.
دکترمیرزابیگی گفت: قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری که ۱۴ سال در شورای عالی بیمه باقی مانده بود در دو سال اخیر به نتیجه رسید و صمیمانه از رهبری انقلاب تشکر می‌کنم که در روز پرستار بر اجرای این قانون تاکید کردند.
رییس سازمان نظام پرستاری افزود: در گذشته عزمی برای اجرای قانون تعرفه گذاری نبوده و ما امیدواریم دستاورد این قانون که هویت بخشی به خدمات پرستاری است و قیمت خدمات تعیین می‌شود به زودی در دولت جدید هم در اولویت پرداختن به مطالبات جامعه پرستاری جای بگیرد.
آقای میرزابیگی با اشاره به اینکه تعرفه گذاری مربوط به کارانه پرستاری است و شامل اضافه کار این قشر نمی‌شود ادامه داد: اضافه کار بعلت استاندارد نیروی انسانی دچار مشکل است و با رفع نیاز نیروی انسانی قابل بررسی است.
وی با اشاره فوق العاده ویژه که در قانون هم آمده است گفت:مطالبه به حق پرستاران است پرستاران پولی خارج از آنچه حق ان‌ها است نمی‌خواهند وحتی حق کرونا نمی‌خواهند بلکه پیگیر مطالبات قانونی خود هستند.
میرزابیگی افزود: فوق العاده سختی کار و خاص کار پرستاری با سازمان برنامه و بودجه بررسی شده است و با بخشودگی مالیاتی مدافعان سلامت تا پایان کرونا موافقت شده است که شاید اندکی از دغدغه‌های به حق این قشر برطرف شود.
وی با بیان اینکه شرایط کار امروز پرستاران از دوران دفاع مقدس هم دشوارتر است گفت: طرح برخورداری پرستاران از مزایای ایثارگری در مجلس در حال بررسی است که در صورت تصویب می‌تواند انگیزه خدمتی این گروه حساس را بیشتر کند.
رییس نظام پرستاری افزود:در دانشگاه‌های علوم پزشکی قوانین تصویب شده برای پرستاران مورد کم لطفی واقع شده است. دوستان ما در بیمارستان‌ها و دانشگاه آنچه در مجلس تصویب شده را اجرایی کنند.
وی با اشاره به قرارداد‌های ۸۹ روزه در ایام کرونا برای پرستاران توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: وقتی رهبری بر پرداخت مطالبات پرستاران تاکید می‌کنند از دانشگاه‌ها می‌خواهیم که به آن عمل کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0