کد خبر : 5708
تاریخ انتشار : 25 دی 1402

ابلاغ قوانین جدید برای واردات خودرو

ابلاغ قوانین جدید برای واردات خودرو

نيك نيوز: هیأت وزیران در جلسه 1402/10/10 به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد اصل 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده (4) قانون سازمان خودروسازی. صنعت مصوب 1400 و اصلاحات بعدی آن، آیین نامه جدید واردات خودرو موارد زیر را تصویب کرد:

مقررات مربوط به واردات خودروهای جدید.

ماده 1- در این آیین نامه عبارات زیر در معانی مربوطه به کار می رود:

بیشتر بخوانید: خودروهای وارداتی چه زمانی به دست متقاضیان می رسد؟

1. وزارت: وزارت صنعت، معدن و تجارت.

2. خودرو: انواع خودروهای موضوع ماده (8) قانون سازمان صنعت خودرو مصوب 1400 با اصلاحات بعدی آن.

 

3. بانک مرکزی: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.

بیشتر بخوانید: مجوز ثبت ملی خودرو در مناطق آزاد صادر شد

ماده 2- برای تنظیم بازار خودرو و حمایت از تولید ملی کارگروهی متشکل از وزارت صنعت، معدن و تجارت (رئیس کارگروه) و امور اقتصادی و دارایی و روسای بانک مرکزی و از کشور. سازمان برنامه و بودجه بر حسب ضرورت و بر اساس نیازسنجی بازار خودرو کشور، سالانه حداکثر سقف واردات خودرو را بر اساس قوانین و مقررات مربوط تعیین می کند. ابلاغ تصمیمات کارگروه که متضمن تایید بانک مرکزی است با تایید وزرای عضو آن طبق ماده (19) این نامه داخلی هیات عامل انجام می شود.

 

تبصره: سالانه درصدی از ارز به تشخیص کارگروه به مناطق آزاد تجاری- صنعتی اختصاص می یابد.

ماده 3- منابع ارزی مورد نیاز این آیین نامه مطابق با مقررات صرافی بانک مرکزی از محل تامین ارز حاصل از صادرات اعم از (کالا و خدمات) سرمایه گذاری خارجی با اولویت حمل و نقل عمومی (با تصویب کمیسیون خارجی). سازمان سرمایه گذاری) و سایر منابع تاییدیه بانک مرکزی ارائه خواهد شد.

ماده 4- قاچاق محسوب می شود و ورود و ارسال خودروهای مشمول مقررات بدون ثبت سفارش و بدون تعیین ارز ممنوع است. ثبت سفارش صادر شده پس از ورود خودرو به کشور برای ترخیص خودرو از گمرک معتبر نمی باشد.

تبصره- برای صدور ثبت سفارش خودروهای موضوع این آیین نامه از جمله واردات انجام شده توسط اشخاص حقیقی و حقوقی، تامین قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش و سایر ضوابط فنی مربوط به تاییدیه وزارتخانه الزامی است. و انطباق با ماده (10) قانون سازمان صنعت خودرو مصوب 1401 می باشد.

ماده 5- شرایط فنی واردات خودرو به شرح زیر است:

1. خودرویی با کمتر از (99) کیلومتر کارکرد بر اساس برند و نوع (مدل) با سال نوع (مدل) خودرو کمتر از یک سال با توجه به کاراکتر (شخصیت) مربوطه در شناسه وسیله نقلیه. عدد . (VIN) در زمان ورود به کشور تعیین می شود.

2. اخذ تاییدیه از سازمان ملی استاندارد ایران بر اساس یکی از شرایط زیر:

الف- مشخصات خودرو باید در لیست خودروهای دارای تاییدیه نوع باشد.

ب- خودرو دارای تاییدیه عمومی نوع خودرو (WVTA) است که روی پلاک شناسایی درج شده است.

س- خودرو باید دارای گواهی سازنده تایید کننده انطباق خودرو با نشان اروپایی (COC) باشد.

T-این خودرو باید دارای گواهی انطباق عمومی (GCC) از موسسه استاندارد کشورهای خلیج (GSO) باشد.

د- خودرو باید دارای تاییدیه چین (CCC) باشد.

ج- خودرو باید دارای تاییدیه اوراسیا (EAC) باشد.

ج- سایر استانداردهای کشور مبدا با تایید سازمان ملی استاندارد ایران.

تبصره: موارد فوق با بررسی مدارک همراه با معاینه فیزیکی و بر اساس دستورالعمل سازمان ملی استاندارد ایران، استانداردهای کشور مبدا و ارزیابی انطباق خودروهای موضوع این آیین نامه محسوب می شود. ، جایگزین استانداردهای مربوطه شود.

3- رعایت استانداردهای آلودگی تعیین شده در جدول ماده (4) آیین نامه فنی کنترل و کاهش آلودگی (موضوع ماده 2 قانون هوای پاک).

4- واردات خودرو منوط به عقد قرارداد با شرکت اصلی خارجی یا واسطه با تفویض نامه از شرکت اصلی ممهور به مهر است. مهر سابقه تجاری کشور خارجی و سفارت جمهوری اسلامی ایران در آن کشور که به تایید وزارتخانه (سازمان توسعه تجارت ایران) رسیده است و رعایت مفاد آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق ایران مصرف کننده نمایندگی خودرو موضوع تصویب نامه شماره 7415-T 51681H مورخ 28/01/1395 تامین قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش مورد تایید وزارت.

5- مرجع تأیید انتقال فناوری در ازای واردات خودرو، وزارتخانه است.

توجه: سرمایه گذاری کنید یکی از جمله موارد زیر می توان به عنوان نمونه انتقال فناوری در نظر گرفت که میزان سرمایه گذاری باید معادل سی درصد (30%) سود باشد و اسناد مثبت آن به تایید معاونت علمی، فناوری و فناوری ریاست جمهوری برسد. دانش . علاوه بر این، اولویت سرمایه گذاری در حوزه های مرتبط با برق رسانی، اتصال، وسایل نقلیه خودران و حمل و نقل مشترک خواهد بود.

6- صلاحیت فنی و حرفه ای واردکنندگان بر اساس نظام یکپارچه اعتبار سنجی و رتبه بندی اعتبار موضوع ماده (4) آیین نامه اجرایی مواد (5) و (6) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مشمول تصویب. . نامه شماره 46443/T 5159H مورخ 1395.04.23 و اصلاحات بعدی آن صادر می شود.

7- ثبت نام و واردات خودروهای سواری با ظرفیت سیلندر بیشتر از (2500) سی سی ممنوع است.

ماده 6- ارزش خودروهای وارداتی به شرح زیر است:

1. واردات خودرو با قیمت کمتر از بیست هزار (20000) یورو (FOB) مجاز است. اولویت واردات با خودروهای اقتصادی (کمتر از ده هزار (10000) یورو) است.

2. واردات خودروهای سواری برقی به ارزش کمتر از چهل هزار (40000) یورو مجاز است.

3. واردات خودروهای سواری به مناطق آزاد تجاری- صنعتی مشروط به واردات خودروهای هیبریدی و برقی تا سقف چهل هزار (40000) یورو در چارچوب ضوابط و مقررات مناطق مذکور و این آیین نامه مجاز است. .

تبصره- در ازای اخذ پلاک ملی و واردات خودروی فرسوده از مناطق مذکور، به ازای هر خودرویی که در چارچوب بند (ه) تبصره (7) ماده واحده قانون بودجه کشور وارد قلمرو قاره می شود. در سال 1402 در سراسر کشور، واردات خودروی احتراق به منطقه آزاد تجاری- صنعتی در چارچوب قوانین و مقررات مناطق مذکور و مواد مربوط به این آیین نامه مجاز است.

ماده ۷- مبنای تعیین ارزش خودرو و حقوق ورودی براساس تبصره اصلاحی (۶) ماده واحده قانون نحوه محاسبه و وصول حقوق گمرکی، سود بازرگانی و مالیات انواع خودروهای وارداتی. و ماشین آلات راهسازی و ساخت و ساز داخلی و قطعات آن موضوع ماده (12) قانون الحاق مواد 1402 مطابق قانون سازمان صنعت خودرو.

ماده 8- منافع بازرگانی واردات خودرو با همکاری وزارتخانه، وزارت امور اقتصادی، دارایی و امنیت، برنامه و بودجه کشور به نحوی تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید. تسهیل واردات خودروهای اقتصادی و زیر بیست هزار (20000) یورو، سود خودروهای تجاری با بازه قیمتی بیش از هزار (20000) یورو، باید بالاتر از تعرفه تعیین شده در دفترچه استانداردهای صادرات و واردات در نظر گرفته شود. و همچنین از شکل گیری امتیازات ویژه اقتصادی برای واردکنندگان جلوگیری شود.

ماده 9- به شکایات مربوط به نحوه عرضه و قیمت خودرو طبق قوانین و مقررات مربوط رسیدگی خواهد شد.

ماده 10- به منظور حمایت از حقوق مصرف کنندگان داخلی و حقوق سرمایه گذاران داخلی که با شرکای خارجی قرارداد می بندند، واردات محصولات از شرکت هایی که به دلیل تحریم های ظالمانه علیه کشور بازار را رها کرده و موجب زیان شرکت ها و مصرف کنندگان شده اند. با ایجاد تعهدات و موارد دیگر در کشور ممنوع شده است.

تبصره – تعیین شرکتهای مذکور به عهده وزارتخانه با همکاری وزارت امور خارجه خواهد بود.

ماده 11- تصویب نامه شماره 95240/ت59860 ح مورخ 03.06.1401 و اصلاحات بعدی آن و سایر مصوبات مغایر با این آیین نامه لغو می گردد. مصوبات خاصی مانند مصوبات مربوط به واردات خودرو توسط دستگاه های اجرایی، واردات خودرو توسط جانبازان و سایر موارد استثنایی به قوت خود باقی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0