کد خبر : 4583
تاریخ انتشار : 27 شهریور 1401

اتصال گمرک به پنجره واحد هوشمند

اتصال گمرک به پنجره واحد هوشمند

نیک نیوز:  نبود یکپارچگی در سطح دستگاه های مختلف، سردرگمی و طولانی شدن پروسه دسترسی مردم به خدمات را به همراه داشت؛ مشکلی که برای عبور از آن ایجاد دولت هوشمند در دستور کار قرار گرفت. به همین منظور و براساس تبصره 7 قانون بودجه 1401 همه دستگاه‌های اجرایی مکلف شدند تا شهریور ماه پنجره واحد خدمات خود را راه‌اندازی کنند و در میان دستگاه های اجرایی تنها به وزارت ارتباطات سه ماه مهلت بیشتر داده شده تا پنجره واحد خود را تا دی ماه راه اندازی کند دستورالعمل اجرایی اتصال دستگاه‌های اجرایی به "پنجره واحد خدمات هوشمند دولت"، برای تصویب نهایی به شورای اجرایی فناوری اطلاعات ارایه شد. پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، ارایه‌دهنده خدمات دولتی به‌صورت یکپارچه، سریع و آسان به عموم مردم است که در مسیر آماده‌سازی و بهره‌برداری قرار دارد. دستورالعمل اجرایی اتصال دستگاه‌های اجرایی به "پنجره واحد خدمات هوشمند دولت" شامل اولویت‌ها، اصول حاکم و ضوابط ساماندهی با همکاری دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات و سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه و مطابق قانون برای تصویب نهایی به شورای اجرایی فناوری اطلاعات ارایه شده است.

سید میثم حسینی لر معاون برنامه ریزی و امور بین الملل گمرک ایران با اعلام خبر اتصال گمرک به پنجره واحد خدمات دولت گفت: در ذیل ۱۴ خدمات گمرکی ۵۰ زیر خدمت تعریف شده است که در حال حاضر خدمات شناسه دار گمرک به صورت الکترونیکی در شبکه هوشمند دولت به خدمت گیرندگان و ذینفعان گمرکی ارائه می شود.

حسینی لر گفت: با استناد به بند "و" تبصره ۷ قانون بودجه سال ١٤٠١ مبنی بر ارائه خدمات اختصاصی پرکاربرد دستگاه‌های اجرایی و عمومی کشور از طریق «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» و مصوبات ابلاغی ریاست محترم جمهور در جلسه بیست و سوم شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور، گمرک ایران نیز به این سامانه متصل شد.

معاون برنامه ریزی و امور بین الملل گمرک ایران تشریح کرد: پنجره واحد خدمات دولت هوشمند، ارائه دهنده خدمات دولتی به صورت یکپارچه، سریع و آسان به عموم مردم است، که با پیوستن گمرک ایران به این سامانه، خدمت گیرندگان می توانند با استفاده از این بستر از خدمات گمرکی بهره مند شوند.

 سید میثم حسینی لر در خصوص آخرین وضعیت اتصال سامانه های پرکاربرد گمرک به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند بیان داشت: خدمات شناسه دار سازمان از طریق این سامانه‌ قابل پیگیری است.

به گفته وی با راه‌اندازی این سامانه، احراز هویت یکپارچه کاربران جهت دریافت خدمات الکترونیکی بدون نیاز به ورود و احراز هویت مجدد در سامانه های گمرک قابل انجام است.

وی ارائه خدمات الکترونیکی گمرک به ذینفعان به‌ صورت یکپارچه و متمرکز بر بستر شبکه ملی اطلاعات را یکی از ویژگی‌های اصلی این مهم دانست و افزود: تسهیل در دریافت خدمات گمرک و افزایش سرعت دسترسی از دیگر ویژگی‌های این پنجره واحد خدمات دولت هوشمند است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0