کد خبر : 3554
تاریخ انتشار : 15 اسفند 1400

احتمال جانشینی فولاد ایران با اوکراین در بازار جهانی

احتمال جانشینی فولاد ایران با اوکراین در بازار جهانی

نیک نیوز: در شرایطی که به علت حمله روسیه به اوکراین بسیاری از بازارهای فولاد جهان دچار اختلال شده، فولاد ایران می تواند تا حدی خلاء ناشی از کمبود محصولات فولادی اوکراین و روسیه در بازار فولاد را پر کند.

  • فولاد ایران منبعی مناسب برای تأمین بازار

بر اساس اطلاعات منتشر شده از فروشندگان و خریداران، استفاده از فولاد ایران به عنوان منبع مناسب برای تامین بازار در کمبود مواد اوکراینی و روسی در صورتی صادق خواهد بود که، پیشرفت مذاکرات برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در حال انجام به حد مطلوب برسد و تحریم‌ ها بر منابع طبیعی و سایر کالاهای ایران برداشته شود.

بر همین اساس، یکی از منابع بازار تخمین زده است که ایران در چنین حالتی می تواند تا ۱۰ میلیون تن محصولات نیمه تمام عرضه کند.

یکی از تاجران ارشد در آسیای جنوب شرقی نیز در این زمینه اعلام کرد: «در شرایط کنونی به دلیل افزایش قیمت انرژی، انگیزه بیشتری برای رفع تحریم های ایران وجود دارد».

  •  ارزیابی تأثیر شرایط سیاسی بر بازار

قراردادهای مربوط به ماه آوریل نفت خام برنت ۱۱۲.۳۲ دلار در هر بشکه داد و ستد شد، در حالی که در ۲۳ فوریه (یعنی یک روز قبل از حمله روسیه به اوکراین) ارزش این معاملات حدود ۹۴.۰۵ دلار در هر بشکه بود.

باید گفت، هدف از مذاکرات برجام لغو تدریجی تحریم‌ ها علیه ایران در ازای محدود کردن تحقیقات هسته‌ ای ایران است. مذاکرات برجام در سال ۲۰۱۵ شروع به کار کرد اما از سال ۲۰۱۸ پس از خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده از آن، پیشرفت چندانی نداشت.

منابع بازار معتقدند در صورت ادامه جنگ روسیه و اوکراین، مسیر صادرات فولاد روسیه نیز مشابه با مسیر صادرات کالای ایران پس از اعمال تحریم ها علیه ایران خواهد بود.

یکی از تاجران محصولات فولادی تخت در جنوب شرقی آسیا در زمینه محدود کردن تجارت روسیه اظهار کرد: «برای محصولات فولادی در آسیا یک سیستم قیمت‌ گذاری دو سطحی می تواند وجود داشته باشد، به طوری که مواد روسی توسط بازرگانان با تخفیف به مبدأهای دیگر فروخته شوند» (در واقع همانطور که اکنون معاملات مواد ایرانی انجام می‌ شود).

  • ارزیابی بازار فولاد صادراتی ایران

بیلت ایران حدود ۶۱۰ تا ۶۲۰ دلار در هر تن فوب بنادر جنوبی معامله شد که ۱۰ تا ۱۷ دلار در هر تن بیشتر از هفته گذشته بود. در همین حال، معاملات اسلب ایران نیز با قیمت ۶۵۰ دلار در هر تن فوب بنادر جنوبی انجام شد که ۹۰ دلار در هر تن بالاتر از قیمت معاملات قبلی انجام شده در اواخر ژانویه بود.

علی رغم این واقعیت که کارخانه های ایرانی به دلیل کاهش دسترسی به مواد در سطح جهانی (ناشی از اختلالات در عرضه مواد اوکراینی و روسیه) توانستند قیمت ها را افزایش دهند، اما همچنان قیمت پیشنهادی کارخانه های ایرانی بسیار کمتر از کارخانه های غیر ایرانی بود.

در حقیقت، با در نظر گرفتن هزینه حمل ۵۵ دلار در هر تن به آسیای جنوب شرقی و همچنین ۱۰ دلار اضافی به ازای هر تن برای هزینه های بانکی و حاشیه سود معامله گران، اسلب ایرانی در منطقه آسیا با قیمت حدود ۷۱۵ دلار در هر تن Cfr در دسترس خواهد بود.

در همین حال، در اوایل این هفته اسلب با مبداء مالزی در منطقه به قیمت ۷۶۵ دلار در هر تن cfr فروخته شد، در حالی که منابع بازار انتظار داشتند که ارزش این محصول در این هفته بالاتر و حدود ۷۸۰ دلار در هر تن cfr باشد.

با همین محاسبه، بیلت ایرانی نیز با در نظر گرفتن آخرین معاملات در محدوده ۶۷۵ تا ۶۸۵ دلار در هر تن cfr در منطقه آسیا موجود خواهد بود. در همین حال، پیشنهادات برای بیلت‌ های فولادی تولید شده توسط کارخانه‌ های فولاد غیر ایرانی در روز پنجشنبه افزایش یافت و بیلت کوره بلند ۱۵۰ میلی‌ متری اندونزی (BF) با قیمت ۷۵۰ دلار در هر تن cfr در تایلند و فیلیپین عرضه شد.

قیمت بیلت ۱۵۰ میلی‌ متری BF ویتنامی در اوایل این هفته ۷۳۰ دلار به ازای هر تن فوب بود اما در روز پنجشنبه قیمت پیشنهادی این محصول ۷۵۰ دلار در هر تن فوب تخمین زده شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0