کد خبر : 4962
تاریخ انتشار : 28 دی 1401

ارسال سلاح به کی‌یف از انبار مخفی آمریکا

ارسال سلاح به کی‌یف از انبار مخفی آمریکا

نیک نیوز: همزمان با تحلیل رفتن زرادخانه تسلیحاتی نیروهای اوکراین، پنتاگون در تقلاست تا برای این کشور مهمات پیدا کند و در همین راستا، از طریق زرادخانه‌ای واقع در اراضی اشغالی، برای کی‌یف خمپاره و مهمات می‌فرستد!

تایمز با اشاره به چند مقام صهیونیستی و آمریکایی که نخواسته نامشان فاش شود، نوشت: پنتاگون به زرادخانه‌ای بزرگ اما ناشناخته آمریکا در اسرائیل متوسل شده تا نیازهای مبرم اوکراین به خمپاره را برآورده کند.

هرچند مشخص نیست که این توافق چه زمانی منعقد شده اما تل‌آویو موافقت کرده تا واشنگتن حدود ۳۰۰ هزار گلوله توپخانه ۱۵۵ میلیمتری از این انبار تسلیحاتی را به اوکراین ارسال کند.

تایمز نوشت: حدود نیمی از ۳۰۰ هزار گلوله مذکور، پیش‌تر به اروپا انتقال یافته و سرانجام از طریق لهستان به دست اوکراین خواهد رسید.

از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲(۵ اسفند ۱۴۰۰)، آمریکا بیش از یک میلیون توپ ۱۵۵ میلیمتری به اوکراین ارسال یا جواز ارسال آن را صادر کرده است. یک مقام ارشد آمریکا به تایمز گفته که «بخش قابل‌توجهی» از این توپ‌های ارسالی، از موجودی زرادخانه‌های تسلیحاتی آمریکا در کره جنوبی و تل‌آویو تامین شده است.

گرچه مقامات رژیم صهیونیستی در ابتدا نسبت به برداشت توپ از این زرادخانه «ابراز نگرانی» کرده و بر این باور بودند که این اقدام آنها را به «همدست غرب در تامین سلاح برای اوکراین» تبدیل می‌کند، اما در نهایت به شرط اینکه پنتاگون زرادخانه واقع در اراضی اشغالی را جایگزین کند، با این موضوع موافقت کردند. واشنگتن همچنین متعهد شده تا «مهمات را بلافاصله و به قید فوریت به تل‌آویو منتقل کند.»

تل‌آویو هم با اوکراین و هم با روسیه روابط خود را حفظ کرده و از شروع درگیری‌ها در ابتدای پارسال، همچنان سعی داشته تا بین دو کشور موضعی دیپلماتیک و البته دشوار، اتخاذ کند.

دولت آمریکا در دوران ریاست جمهور جو بایدن، جواز ارسال حدود ۲۵ میلیارد دلار کمک نظامی مستقیم به اوکریان را صادر و به تازگی نیز در بسته تسلیحاتی ۳ میلیارد دلاری اخیر، با تامین ۵۰ دستگاه خودرو زرهی نفربر «بردلی» موافقت کرده است.

گرچه آمریکا تاکنون از ارسال تانک به اوکراین خودداری کرده اما وزرای دفاع گروه موسوم به «گروه ارتباط دفاعی اوکراین» که اعضای ناتو نیز در آن عضویت دارند، روز جمعه در پایگاه نیروی هوایی رمش‌تاین آلمان گرد هم آمده و درباره ارسال تسلیحات سنگین‌تر به کی‌یف بحث و گفت‌وگو خواهند کرد.

پیش‌تر بلومبرگ در گزارشی نوشته بود که روسیه اعلام کرده در صورتی که تل آویو نسبت به ارسال مستقیم یا غیرمستقیم تسلیحات به اوکراین اقدام کند، با پاسخ مسکو مواجه خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0