کد خبر : 4619
تاریخ انتشار : 12 مهر 1401

استقلال همدان در صادرات فلفل دلمه رنگی

استقلال همدان در صادرات فلفل دلمه رنگی

نیک نیوز: حجت‌الله شهبازی، با بیان اینکه از ۲۲۲ گلخانه موجود در سطح استان همدان، ۲۶ گلخانه به مساحت ۹۴۱ هکتار متعلق به شهر همدان است، اظهار کرد: ظرفیت تولید کل گلخانه‌های استان بیش از ۷۷ هزار تن سبزیجات و صیفی‌جات است که برای ۲۴۴۰ نفر به طور مستقیم اشتغال ایجاد می کند.

وی در رابطه با سطح زیرکشت بیشتر گلخانه های استان افزود: محصولاتی چون گوجه‌فرنگی، خیار، فلفل دلمه‌ای، بادمجان و توت‌فرنگی بیشترین سهم تولیدات استان همدان را به خود اختصاص داده‌ و در بین گل ها بیشترین سطح زیرکشت به گل‌های شاخه‌بریده و گل‌های آپارتمانی تعلق دارد و یک گلخانه به تازگی اقدام به کشت میوه های گرمسیری همچون آناناس، موز و پاپایا کرده که بیشترین تولید آن متعلق به پاپایا است.

شهبازی توضیح داد: شهرک‌های گلخانه‌ای به شش ردیف تقسیم می شوند که ردیف اول شامل هشت شهرک فعال به مساحت ۱۴۱ هکتار در اراضی ملی و دولتی، ردیف دوم یک شهرک به مساحت ۲۵ هکتار در اراضی خصوصی، ردیف سوم سه شهرک در دست اقدام به مساحت ۱۱۲ هکتار در اراضی ملی و دولتی، ردیف چهارم هفت شهرک در دست اقدام به مساحت ۱۶۰ هکتار در اراضی خصوصی، ردیف پنجم پنچ شهرک در دست مطالعه به مساحت ۴۵۸ هکتار در اراضی جانمایی شده و ردیف ششم دو مورد متقاضی جدید در ۴۵ هکتار از اراضی خصوصی است.

وی بیان کرد: ۱۵۶ پرونده به مساحت ۹۴ هکتار از ابتدای سال‌جاری در کمسیون جهادکشاورزی برای دریافت تسهیلات به ارزش ۵۵۰۰ میلیارد ریال به بانک کشاورزی ارجاع داده شده است.

وی تصریح کرد: سال ۹۹ در استان همدان ۱۷۶ هکتار گلخانه داشتیم که این مساحت در سال ۱۴۰۰ به ۲۰۳ هکتار رسیده به طوریکه در این مدت ۲۷ هکتار افزایش مساحت داشتیم در ضمن در شش ماه ابتدایی امسال سطح زیرکشت گلخانه‌های استان به ۲۲۲ هکتار رسیده که ۱۹ هکتار نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان همدان یادآور شد: شهرستان همدان با ۵۴.۳ هکتار سطح زیرکشت ۲۴ درصد، کبودراهنگ با ۳۵.۸ هکتار معادل ۱۶ درصد و نهاوند با ۲۷.۵ هکتار معادل ۱۲ درصد از گلخانه های استان را به خود اختصاص داده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: تا سه سال گذشته گوجه فرنگی استان با واسطه صادر می شد که در حال حاضر به طور مستقیم صادرات انجام می گیرد همچنین فلفل دلمه ای رنگی تا ابتدای امسال با واسطه گری اصفهان به روسیه صادر می شد که از شهریورماه امسال همدان به صورت مستقل اقدام به صادرات می کند و این امر به افزایش تولید، درآمد تولیدکننده و انگیزه برای صادرات هر چه بیشتر آن کمک می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0