کد خبر : 1736
تاریخ انتشار : 27 تیر 1400

اظهارات جنجالی جواد لاریجانی/ دندان لق برجام را بِکنیم

اظهارات جنجالی جواد لاریجانی/ دندان لق برجام را بِکنیم

نیک نیوز: جواد لاریجانی گفت: در برجام دو هدف مهم داشتیم، فروش آسان نفت و بهره‌برداری از پول آن در عرصه جهانی که محقق نشد به خاطر همین این دندان لق را باید بکنیم و با راهکارهای دیگر تحریم‌ها را خنثی کنیم ولی معتقدم مذاکرات ادامه داشته باشد اشکالی ندارد.

محمد جواد لاریجانی، معاون پیشین وزارت امور خارجه در برنامه جهان آرا گفت:

ما از برجام انتظاری نداریم، یعنی در عین اینکه از آن خارج نمی‌شویم، خودمان دنبال حوزه‌های جدید روابط اقتصادی با دنیا، جهش تولید و راهکارهای دیگر خواهیم بود. دولتی که با این روحیه وارد کار می‌شود با دولت مستاصل فرق دارد و غربی‌ها هم این را می‌فهمند.

عزت آن نیست که برای اروپا ویزا بگیریم، عزت آن است که آمریکا را در منطقه زمین‌گیر کنیم، ولی عزت منطقه‌ای و جهانی ما از طریق دیپلماسی به دست نیامده بلکه ناشی از قدرت واقعی ماست.

برخی منظورشان از واقع‌نگری این است که تحت فشاریم و نمی‌توانیم مسافرت خارجی برویم!

اما واقعیت، توانمندی‌های ماست. تحریم‌ها تجاوز به حقوق ایران است ولی اتکا به توانمندی‌های داخلی در دیپلماسی بعدی باید اصل قرار بگیرد، یعنی دیپلماسی فعال برای نقد کردن این توانمندی

در برجام دو هدف مهم داشتیم، فروش آسان نفت و بهره‌برداری از پول آن در عرصه جهانی که محقق نشد به خاطر همین این دندان لق را باید بکنیم و با راهکارهای دیگر تحریم‌ها را خنثی کنیم ولی معتقدم مذاکرات ادامه داشته باشد اشکالی ندارد.

طالبان گذشته داعشی داشته، به قول‌هایش عمل نکرده و لینک‌های بدی با پاکستان دارد. همه افغانستان طالبان نیست و نمی‌توانند همه این کشور را بگیرند و نگه دارند چه اینکه قبلا هم نتوانستند.

نمی‌خواهیم با طالبان وارد جنگ شویم، استراتژی ما تشکیل حکومت مرکزی افغانستان با حضور همه اقوام است

باید برای منافع خود، تعریف‌های جدید داشته باشیم. مثال این قضیه چین است، البته هم ما اشکالاتی داریم هم چینی‌ها ولی می‌توانیم همکاری معناداری با هم داشته باشیم زیرا برای چینی‌ها، ارتباط تنگاتنگ با ایران بسیار استراتژیک است.

در تعاملات جهانی خود فقط قدرت‌ها را نباید ببینیم، هند، پاکستان و بنگلادش در آسیا، در قاره آمریکا و در آفریقا، ظرفیت‌های وسیعی داریم. باید دنیا را وسیع ببینیم البته باید این را هم ببینیم که آمریکا و اروپایی‌ها هم هستند که بدترین‌ها برای تعاملند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0