کد خبر : 2201
تاریخ انتشار : 31 مرداد 1400

افت شدید قیمت خرما در کرمان؛ صادرات دچار چالش شد

افت شدید قیمت خرما در کرمان؛ صادرات دچار چالش شد

نیک نیوز : استان کرمان بیشترین سطح زیر کشت محصول خرما کشور را به خود اختصاص داده است و هزاران نفر این روزها در حال برداشت و بسته بندی خرمای مرغوب در این شهر هستند.

بیشترین میزان تمرکز نخلستان های کرمان در شهرستانهای شرقی و جنوبی استان قرار دارد و با توجه به خشکسالی و خشکیدگی خوشه های خرما در سال جاری میزان تولید محصول در مقایسه با سال گذشته ۲۰ درصد کاهش یافته است اما کاهش عرضه نتوانسته روی قیمت گذاری محصول تاثیر گذار باشد.

خرمای جنوب کرمان بدون مشتری مانده است

این روزها اگر به میدان تره بار جنوب کرمان سری بزنید هزاران وانت بار مملو از خرما را می بینید که در صفهای طولانی در انتظار خریدار هستند اما بروز تحولات در افغانستان به دردسر جدید خرما کاران تبدیل شده است به طوریکه کمتر تاجری به صادرات خرما به افغانستان علاقه نشان می دهد.

هر چند گفته می شود که مرزهای مشترک ایران و افغانستان باز است اما هنوز روند صادرات محصولات تثبیت نشده و حجم قابل توجهی خرما روی دست کشاورزان مانده است.

دلالان خرما را مفت می خرند

در سال جاری شاهد افت تولید محصول هستیم به طوریکه در هر هکتار میزان سطح برداشت خرما به صورت محسوس کاهش یافته است اما کاهش محصول بر کیفیت خرما در سال جاری تاثیر نگذاشته است.

کشاورزان خرما را برداشت کرده و پس از بسته بندی برای عرضه به بازار به میدان های تره بار می برند اما دلالانی که در فکر احتکار خرما در سردخانه ها هستند محصول را با قیمت اندک خریداری می کنند.

متاسفانه میزان صادرات خرما به افغانستان نیز به شدت کاهش یافته است و باید تدابیری توسط مسئولین جهت مشخص کردن مرز جایگزین برای صادرات محصولات کشاورزی اندیشیده شود، در غیر این صورت حجم قابل توجهی محصول روی دست کشاورزان می ماند.

علاوه بر خشکسالی و افزایش گرمای هوا که خسارتهای جدی به کشاورزان زده است کمبود سوخت برای موتور پمپ ها نیز موجب شد امکان آبیاری نخلستان ها کاهش یابد و مشکلات افزون شود اما این همه ماجرا نیست چون افزایش قیمت نهاده ها تا ۵ برابر قیمت سال گذشته هزینه تولید را افزایش داده است و در مقابل قیمت بسته بندی هم به صورت نجومی بالا رفته است.

مردم خرما را به دلالان نفروشند

متاسفانه شاهد افت قیمت خرما در بازار هستیم که به دلیل دلال بازی و واسطه گری روی داده است. کشاورزان در صورتی که محصول خرمای خود را به دلالان نفروشند مانع افت قیمت ها از این طریق خواهند شد.

طبق بررسی های صورت گرفته کیفیت محصول سال جاری بالاست و طبیعتا نباید با افت قیمت مواجه شود و مسئولان باید برای جلوگیری از خسارت به کشاورزان چاره اندیشی کنند.

تولید خرما در همه استان های کشور با کاهش مواجه شده است و در این شرایط به صورت طبیعی عرضه نسبت به سال قبل کاسته می شود و قیمت باید افزایش یابد.

۷۰ درصد از اقلام بسته بندی وارداتی است و به همین دلیل هم قیمت بیشتر از سال های گذشته است اما سعی داریم با حمایت از کارخانه های کارتون سازی داخلی مشکل را رفع کنیم.

۱۵۰ هزار تن خرما برداشت می شود

۱۵۰ هزار تن خرما در جنوب استان کرمان تولید شده است. کشاورزان نباید محصول را به واسطه ها بفروشند بلکه باید با انبار کردن در سردخانه ها به مرور و در طول سال محصول را عرضه کنند زیرا به خصوص در ماه رمضان، خرما قیمت مناسب دارد.

۳۲ هزار هکتار نخلستان بارور در جنوب کرمان وجود دارد و ارقام مورد پسند بازار داخلی و خارجی در استان تولید می شود.

برداشت خرما همچنان در جنوب کرمان ادامه دارد و تا پایان مهر ماه طول خواهد کشید و به همین دلیل حجم عرضه به بازار به مرور افزایش می یابد

مشکلات کشاورزان در اوج بی آبی و عدم مدیریت صحیح بازار داخلی و خارجی ادامه دارد اما مهمترین معضلی که کشاورزی استان کرمان را طی دو سال اخیر تهدید کرده است تعرفه های بالای صادرات از یک سو و از سوی دیگر دلال بازی است به طوریکه در برخی از موارد قیمت محصولی که در باغ از کشاورز خریداری می شود با نرخی که در فروشگاه های شهرهای بزرگ به دست مردم می رسد افزایش قیمت ۴ برابری دارد.

افزایش قیمت نهاده های کشاورزی نیز به مشکلی جدی تبدیل شده است و کشاورزان انتظار دارند در دولت جدید مسئولان با درک مشکلات کشاورزان فکری به حال رفع مشکلات موجود کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0