کد خبر : 3246
تاریخ انتشار : 14 دی 1400

افزایش سرسام آور تورم در ترکیه

افزایش سرسام آور تورم در ترکیه

نیک نیوز:  تورم سالیانه در ترکیه تا 36.1 درصد افزایش‌یافت.، یعنی بالاترین رقم طی 19 سال حاکمیت رجب طیب اردوغان به‌عنوان رئیس‌جمهور ترکیه.  افزایش تورم عمق بحران ارزی در ترکیه طبق سیاست  کاهش نرخ بهره اردوغان را نشان می‌دهد.

رویترز گزارش داد، اطلاعات مؤسسه آمار ترکیه نشان می‌دهد قیمت مصرف‌کننده در این کشور تنها در ماه دسامبر 13.58 درصد افزایش داشته و بیش‌از پیش بر درآمد و پس‌انداز مردم ترکیه در بحبوحه آشفتگی‌های اقتصادی آسیب رسانده است.

تورم سالیانه در ترکیه از پیش‌بینی 30.6 درصد رویترز فراتر رفته و بیشتر آن مربوط به بالا رفتن هزینه حمل‌ونقل و مواد غذایی می‌شود.

ارزش لیر ترکیه  44 درصد در 2021 به‌خاطر سیاست بانک مرکزی در کاهش نرخ بهره  سقوط کرد. طبق طرح اقتصادی اردوغان، اعتبار و صادرات بر ثبات ارزی و قیمت‌ها اولویت دارد.

هر دلار آمریکا در ساعت 17:34 به وقت گرینویچ 13.0790 لیر ترکیه معامله می‌شد.

برخی اقتصاددان‌ها پیش‌بینی می‌کنند در صورت ادامه سیاست پولی دولت، تورم در ترکیه تا فصل بهار به 50 درصد می‌رسد. گلدمن ساچز تخمین می‌زند  تورم در 2022 بالاتر از 40 درصد باشد.

ترکیه در حال حاضر ازنظر نرخ تورم، در رتبه هشتم جهان قرار دارد.

لیر ترکیه در 2021 بدترین عملکرد خود را طی 2 دهه گذشته ثبت کرد و تورم سالیانه به بالاترین رقم از 37 درصد در سپتامبر 2002 رسید، یعنی 2 ماه قبل‌از به قدرت رسیدن حزب اردوغان.

تمرکز اردوغان بر اطلاعات تجاری است که نشان می‌دهد صادرات این کشور یک‌سوم در 2021 افزایش‌یافته و به 225 میلیارد دلار رسیده‌است.

اردوغان ضمن ابراز ناراحتی در مورد نرخ بالای تورم قول داده هر چه زودتر تورم را تک‌رقمی کند.

بانک مرکزی ترکیه جهت حمایت از ارز  ملی و جبران ذخایر خالی‌شده، اعلام کرد از صادرکنندگان می‌خواهد 25 درصد از درآمد خود به ارزهای خارجی را در ازای لیر به بانک مرکزی بفروشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0