کد خبر : 2703
تاریخ انتشار : 26 مهر 1400

اقساط وام ساخت مسکن اعلام شد

اقساط وام ساخت مسکن اعلام شد

نیک نیوز: بر اساس تبصره ۳ از ماده ۴ قانون جهش تولید و تامین مسکن، مجموع دوران مشارکت و فروش اقساطی واحد‌ها ۲۰ ساله است. تسهیلات مربوط به ساخت واحد‌های این قانون پس از دوره مشارکت به فروش اقساطی تبدیل و تعهدات آن به خریدار منتقل می‌شود. در صورتی که افزایش طول دوره ساخت ناشی از قصور و کوتاهی سازنده باشد، سود دوران مشارکت مدت زمات افزایش یافته با تایید وزارت راه و شهرسازی، بر عهده سازنده است.

میزان تسهیلات بر اساس نیاز سالانه  مسکن در طرح‌ها و برنامه‌های اعلام شده  وزارت راه و شهرسازی پرداخت می‌شود. در صورت ترکیب منابع بانک عامل با منابع صندوق ملی مسکن، نرخ سود تسهیلات بر اساس نسبت مشارکت منابع صندوق ملی مسکن با بانک عامل و بر اساس نرخ سود مصوب  شورای پول و اعتبار محاسبه می‌شود.

طبق اعلام نمایندگان مجلس، سقف وام در حال حاضر ۴۵۰ میلیون تومان و اقساط ماهیانه آن ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تا ۵ میلیون تومان است.

یکی از موانعی که طی سال‌های گذشته بخش مسکن با آن مواجه بوده، بی‌میلی بانک‌ها به پرداخت وام‌های بخش مسکن است و گفته می‌شود میزان پرداختی به این حوزه حدود ۵ درصد است.

قانونگذار در طرح جهش تولید مسکن بانک‌ها را مکلف به پرداخت دست کم ۲۰ درصد از تسهیلات پرداختی به بخش مسکن کرده است. طبق ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن، بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی مکلفند حداقل ۲۰ درصد از تسهیلات پرداختی نظام بانکی در هر سال را با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار به بخش مسکن اختصاص دهند؛ به صورتی که در سال اول اجرای قانون از ۳۶۰ هزار میلیارد تومان کمتر نباشد و برای سال‌های آینده نیز حداقل منابع تسهیلاتی مذکور با افزایش درصد صدرالذکر مطابق با نرخ تورم  سالانه افزایش یابد.

بانک‌های تخصصی به تشخیص بانک مرکزی، به غیر از بانک مسکن از شمول احکام این ماده مستثنی هستند.

درخصوص مبلغ بازپرداخت اقساط و حتی نرخ سود تسهیلات هنوز  بانک مرکزی رقمی اعلام نکرده و رایزنی بین وزارت  راه و شهرسازی با شورای پول و اعتبار در جریان است. نرخ سود تسهیلات ۱۸ درصد خواهد بود، اما  دولت بیشترین کمک را برای دهک‌های اول تا سوم از طریق صندوق ملی مسکن انجام خواهد داد. این کمک‌ها می‌تواند شامل تقبل تمام یا بخشی از نرخ سود تسهیلات،  زمین رایگان، خدمات مهندسی و عوارض صدور پروانه باشد.

محمود محمودزاده ـ معاون  وزارت  راه و شهرسازی ـ درباره قیمت واحد‌های طرح جهش تولید مسکن به گفت: چیزی که تا کنون در طرح اقدام ملی اعلام و بر اساس آن عمل می‌کنیم فهرست بهای نظام فنی و اجرایی کشور است که تعدیل‌ها به آن تعلق می‌گیرد. مثل سایر پروژه‌های کشور که در بازار، ارزیابی و با حداقل قیمت ممکن اجرا می‌شود. تابستان سال گذشته نرخ ساخت واحد‌ها متری ۲.۸ میلیون تومان در تعیین شد که تعدیل‌های بعدی به آن تعلق می‌گیرد و ملاک قیمت تمام شده است؛ بنابراین گزارش، روز ۱۵ مهرماه ۱۴۰۰ اعلام شد که ثبت نام برای واحد‌های طرح جهش تولید مسکن از حدود ۱۰ روز دیگر آغاز می‌شود که هنوز شروع نشده است. تسهیلات در نظر گرفته شده برای این طرح ۴۵۰ میلیون تومان است که به سازندگان پرداخت می‌شود. با اینکه هنوز جزئیات اقساط و نرخ سود تسهیلات خانه‌های طرح جهش تولید مسکن برای دهک‌های مختلف توسط بانک مرکزی اعلام نشده، یک نماینده مجلس مبلغ اقساط را ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تا ۵ میلیون تومان اعلام کرده است. وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده که تلاش می‌کند حداکثر کمک را به دهک‌های یک تا سه داشته باشد. این کمک‌ها می‌تواند شامل تقبل تمام یا بخشی از نرخ سود تسهیلات، زمین رایگان، خدمات مهندسی و عوارض صدور پروانه باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0