کد خبر : 2604
تاریخ انتشار : 17 مهر 1400

انفجار در نماز جمعه شیعیان قندوز

انفجار در نماز جمعه شیعیان قندوز

نیک نیوز: انفجار در مسجد «سیدآباد» در منطقه «خان‌آباد» قندوز که دیروز حین نماز جمعه شیعیان اتفاق افتاد، دست‌کم ۱۰۰ تن را به خاک و خون کشید و حداقل ۱۵۰ نفر دیگر هم زخمی شدند. این کشتار که در نوع خود کم‌سابقه است، بنابر اعلام منابع محلی به وسیله یک عامل انتحاری صورت گرفت، نخستین اقدام تروریست‌ها علیه شیعیان در حکومت طالبان است. اگرچه طالبان این اقدام را محکوم کرده و می‌گوید که موضوع را در دست بررسی دارد، اما با توجه به وعده‌های طالبان برای تأمین امنیت شیعیان، این گروه اکنون با آزمونی عملی برای ارزیابی واقعی وعده‌های خود مواجه شده است.

گروه طالبان از زمان روی کار آمدن، همواره اعلام کرده که علیه شیعیان در افغانستان اقدامی صورت نخواهد گرفت. اعضای این گروه با آغاز مراسم سوگواری امام حسین علیه‌السلام، همواره با حضور در میان عزاداران حسینی تلاش کردند نشان دهند که نه تنها مانع از برگزاری مراسم نمی‌شوند بلکه هر چه در توان دارند برای تأمین امنیت شیعیان به کار خواهند بست. نگاه مثبت به تأمین امنیت شیعیان، اگرچه در مدت زمان کوتاه به قدرت رسیدن شیعیان خدشه‌ای ندید، اما انفجار دیروز در مسجد سیدآباد در منطقه خان‌آباد ولایت قندوز واقع در شمال افغانستان، یک جنایت بی‌سابقه بود و یک ادعای مهم طالبان را زیر سؤال برد. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان پس از اینکه حمله یاد شده به مسجد شیعیان را محکوم و از آن با عنوان جنایت یاد کرد، از اعزام نیروی ویژه به محل خبر داد. تا عصر روز گذشته، هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفت، ولی طالبان تلویحاً داعش را مسئول آن می‌داند. مطیع‌الله روحانی، رئیس کمیسیون اطلاعات و فرهنگ طالبان در قندوز، ساعاتی پس از انفجار، وقوع انفجار به وسیله عامل انتحاری را تأیید و شمار زخمی‌ها را ۱۴۳ نفر و تعداد شهدا را ۴۶ نفر اعلام کرد. با این حال، برخی گزارش‌ها شمار شهدا را تا ۱۰۰ نفر هم اعلام کرده‌اند. حامد کرزی، رئیس‌جمهور سابق افغانستان ضمن محکوم کردن کشتار نمازگزاران، این حمله و اقدامات مشابه اخیر را تلاشی از جانب دشمنان صلح و آرامش مردم افغانستان دانست.

این نخستین بار نیست که با روی کار آمدن طالبان در افغانستان حمله انتحاری رخ می‌دهد، ولی حمله انتحاری به شیعیان که طالبان مدعی تضمین امنیت آن‌ها است، اولین بار است. هفته گذشته انفجاری در نزدیک مسجد عیدگاه در کابل رخ داد که در نتیجه آن دست کم هشت نفر کشته و ۲۰ نفر دیگر زخمی شدند. در آن حمله انتحاری که مسئولیت آن را شاخه خراسان داعش به عهده گرفت، حدود ۲۰۰ نفر از جمله کودکان و زنان جان باختند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0