کد خبر : 2335
تاریخ انتشار : 14 شهریور 1400

اهمیت اصلاح قوانین در حوزه صادرات

اهمیت اصلاح قوانین در حوزه صادرات

 نیک نیوز : اصلاح قوانین در حوزه صادرات به لحاظ نقش آن در افزایش مراودات بازرگانی کشور با دنیا بسیار حائز اهمیت است. بازنگری در قوانین این  حوزه در افزایش درآمد‌های ارزی کشور موثر است بنابراین توسعه صادرات از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

با توجه به محدودیت‌های ستاد تنظیم بازار با هدف کنترل صادرات و کنترل قیمت‌ها در بازار داخل، باید به این نکته توجه کرد که شرایط اقتصادی و بین المللی ایران خاص و ویژه است و نباید وضعیت کشور را با دیگر کشور‌ها در خصوص رقابت آزادانه در عرصه اقتصادی، مقایسه نمود، زیرا عمده آن کشور‌ها نگاه صرف صادراتی به بخش تولید دارند.

در حال حاضر شرایط اقتصادی کشور به صورتی است که با محدودیت انتقال ارز مواجه هستیم و هر کالایی را نمی‌توانیم وارد کنیم؛ مواد اولیه کالا‌های تولید داخل نیز عمدتا وارداتی است و مجبوریم ارز را به آن‌ها اختصاص دهیم؛ بنابراین، چون کالا به سختی تولید شده، طبیعی است که تأمین نیاز داخل، بر صادرات اولویت دارد، به عبارت دیگر، نگاه غالب در کشور، صادرات در صورت مازاد بر نیاز داخل است.

حتی همین نگاه (صادرات در صورت مازاد بر نیاز داخل) نیز انحصاراتی دارد که این ایجاد انحصار برای صادرات، مشکلاتی در بازار ایجاد می‌کند که مهم‌ترین آن، از دست دادن بازار‌های منطقه‌ای و بین المللی است و اگر بخواهیم مجددا وارد شویم، دیگر امکان کسب بازار‌های قبلی وجود نخواهد داشت؛ از سوی دیگر وابستگی شدید به مواد اولیه خارجی نیز بسیار زیاد است.

برای رفع اینگونه مشکلات ابتدا باید قوانین حوزه صادرات اصلاح شود. پس از آن به صادرات از مناطق آزاد بیشتر توجه و پرداخته شود؛ چرا که مناطق آزاد کشور تنها به پنجره‌ای برای واردات تبدیل شده اند. حال آنکه فلسفه ایجاد مناطق آزاد در دنیا، جذب سرمایه خارجی برای تولید یا بازتولید برخی کالاها است.

 گرچه فضای رقابتی اقتصاد آزاد در ایران با دیگر کشور‌ها متفاوت است، اما نباید کاری کرد تا بازار‌های صادراتی خود را نیز که به سختی بدست آورده ایم از دست بدهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0