کد خبر : 2042
تاریخ انتشار : 16 مرداد 1400

ایران در بدترین شرایط کرونایی

ایران در بدترین شرایط کرونایی

نیک نیوز:  اکنون ۸۰ درصد تخت‌های بیمارستانی در اشغال کرونا است و مسئولان بهداشتی گفته‌اند حالا دیگر یکی از بدترین شرایط اپیدمی کرونا در کشور رخ داده‌است.

در ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته، ۳۴ هزار و ۹۱۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴هزارو۳۸۱ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴ میلیون و ۹۲ هزار و ۶۷۱ نفر رسید. متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۵۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۹۳ هزار و ۸۶ نفر رسید. تا کنون ۲۶ میلیون و ۳۰۵ هزار و ۵۲۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده‌است.

در حال حاضر ۲۸۵ شهر در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهر در وضعیت نارنجی، ۵۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تا کنون ۱۱ میلیون و ۷۶۵ هزار و ۵۲۸ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۲ میلیون و ۹۷۰ هزار و ۶۶۹ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴ میلیون و ۷۳۶ هزار و ۱۹۷ دوز رسید. افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن باید حتماً در سامانه salamat. gov. ir ثبت‌نام کنند.

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت گفت: «در حال حاضر از نظر میزان ابتلا، بستری و مرگ و میر‌های ناشی از بیماری کرونا یکی از بدترین شرایط کشور را از زمان شیوع این بیماری در ایران تجربه می‌کنیم و راه اصلی بهبود شرایط تسریع واکسیناسیون است.»

حریرچی گفت: «از مردم درخواست دارم که دستورالعمل‌های بهداشتی مانند ماسک زدن، پرهیز از برگزاری دورهمی و مهمانی‌ها و عدم تردد‌های غیر ضروری را در کشور رعایت کنند.» عدم اقدام مناسب دستگاه‌های اجرایی، بی‌توجهی به کرونا، تناقض‌های رفتاری، مسائل معیشتی و ترجیحات فردی مانند انجام مسافرت باعث بروز شرایط کنونی در کشور شده‌است. به گفته معاون کل وزارت بهداشت حدود ۸۰ درصد تخت‌های بیمارستانی اشغال شده که با توجه به افزایش بیماران بستری رسیدگی به بیماران دچار چالش شده‌است.

وضعیت اسفناک

مسعود مردانی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی نیز تصریح کرده‌است: در حال حاضر در پیک پنجم کووید-‌۱۹ هستیم و وضعیت بیمارستان‌ها اسفناک است. یعنی تخت خالی گیر نمی‌آید و با سختی پیدا می‌شود. آی‌سی‌یو‌ها و ظرفیت پذیرش هم پر است. وی با بیان اینکه میزان مراجعه‌کنندگان در این پیک بسیار زیاد است، گفت: بر همین اساس هم متأسفانه میزان مرگ و میر هم همانطور که در آمار‌ها می‌بینید رو به افزایش است. باید توجه کرد تا زمانی که ورودی بیمارستان‌ها در حال افزایش است، مرگ و میر هم متأسفانه افزایش می‌یابد.

لاک داون واقعی چاره کار

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران هم در همین رابطه گفت: تعطیلی مؤثر از نظر ما یعنی لاک‌داون و هر نوع تعطیلی غیر از این عملاً اثربخشی ندارد. در واقع تعطیلی موقتی یا ناقص اصلاً اثربخشی نخواهد داشت. لاک داون به معنای واقعی مدنظر ما است.

وی افزود: لاک داون به معنای تعطیلی کامل است و باید همه‌شهر تعطیل شده و فعالیت‌های اجتماعی به حداقل برسد و جز مشاغل بسیار ضروری مانند تأمین غذا، دارو و امدادی سایر مشاغل باید تعطیل شوند. حتی حمل و نقل عمومی هم در لاک داونی که مدنظر ما است باید تعطیل شود. زالی با تأکید بر اینکه آنچه در فضای گفتمان شهری وجود دارد با لاک داون فاصله دارد، اظهار کرد: لاک داون تصمیم تلخی است که مانند مسکن عمل می‌کند و تنها جنبه تسکینی دارد و همانگونه که در اصطلاح جهانی از لاک داون یاد می‌شود، این اصطلاح یعنی سرعتگیر و یک تصمیم مقطعی و گذرا خواهد بود و وقتی اثربخشی کافی دارد که در کنار آن کار‌های بنیادی‌تری انجام شود. رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: اگر تعطیلی اعمال شود، اما هیچ‌بسته حمایتی از مردم نداشته باشیم، همراهی آن‌ها را نخواهیم داشت. لاک داون نیاز به اقناع افکار عمومی دارد تا همراهی کنند. دادن بسته‌های کمک معیشتی به اقشار فرودست در لاک داون بسیار ضروری است. وی افزود: به نظر می‌رسد با توجه به اینکه در جلسه قرارگاه کرونا در روز سه‌شنبه ۱۲ مرداد ماه که با درخواست تعطیلی موافقت نشد، اهمیت این موضوع هنوز خیلی درک نشده‌است، در حالی که فشار زیادی بر کادر درمان وارد است و تاب‌آوری آن‌ها را تحت‌تأثیر قرار داده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0