کد خبر : 2404
تاریخ انتشار : 22 شهریور 1400

ایران چهارمین تولید کننده برتر انجیر در سال ۲۰۲۰

ایران چهارمین تولید کننده برتر انجیر در سال ۲۰۲۰

نیک نیوز : انجیر از محصولات باغی است که به صورت دیم و آبی تولید می شود و بر اساس گزارشات جهانی منتشر شده کشورهای «ترکیه، مصر، الجزایر، ایران و مراکش» پنج کشور برتر تولید کننده این محصول در دنیا محسوب می شوند. به طوری که بر اساس این گزارشات در سال زراعی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ در سراسر جهانی بالغ بر یک میلیون تن انجیر تولید شد که کشور ترکیه در این میان با تولید بالغ بر ۳۰۵ هزار تن بزرگترین تولید کننده انجیر در جهان محسوب می شود. از سوی دیگر کشور مصر در این سال تولیدی به میزان ۱۶۷ هزار و ۶۲۲ تن داشت و در جایگاه دوم قرار گرفت.

کشور ایران نیز در مدت نامبرده بالغ بر ۷۰ هزار تن تولید داشته و چهارمین تولید کننده در جهان محسوب می شود. با این وجود میزان صادرات انجیر خشک ایران در سال ۱۳۹۸ (۲۰۱۹) به میزان ۱۳ هزار و ۵۰۰ تن بوده و صادراتی به ارزش ۴۷.۳ میلیون دلار رقم زد و به این ترتیب در جایگاه پنجم دنیا و پس از کشورهای ترکیه، مصر، مراکش و الجزایر قرار گرفت.

در واقع طی یک بازه زمانی ۵ ساله یعنی از ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸ صادرات انجیر خشک ایران از نظر وزنی ۹۵ درصد و از نظر ارزشی ۷۶ دلار افزایش داشت و میزان صادرات در سال گذشته حدود ۱۴ هزار و ۳۰۰ تن بوده است.

در بازه زمانی مذکور یعنی از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸ سطح زیر کشت انجیر از ۵۶ هزار هکتار به ۶۰ هزار هکتار افزایش یافت. این در حالی است که از نظر تولید نیز از ۸۶ هزار تن به ۹۶ هزار تن رسید. به این ترتیب از نظر سطح زیر کشت به میزان ۷.۳ درصد و از نظر تولید نیز حدود ۱۱ درصد افزایش در کشور داشتیم.

در حال حاضر حدود ۹۰ درصد انجیر ایران در استان فارس تولید می شود که از این مقدار حدود ۴۷ درصد در استهبان، ۱۶ درصد در نیریز، ۱۱ درصد داراب درصد و ۱۰ درصد در جهرم و مابقی در شهرستانهای دیگر استان‌ مانند کازرون و غیره تولید می شود.

از نظر تولید انجیر آبی نیز بیشترین میزان تولید انجیر آبی در شهرستان پلدختر استان لرستان است که به اصطلاح انجیر سیاه تولید می کنند و  در کرمانشاه نیز تولید انجیر منجیلی و در سمنان نیز تولید  انجیر سیاه و زرد  را داریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0