کد خبر : 669
تاریخ انتشار : 29 اردیبهشت 1400

بازار ارز و خودرو در انتظار مذاکرات وین

بازار ارز و خودرو در انتظار مذاکرات وین

نیک نیوز:   قیمت دلار در بازار آزاد در همان سیکل رفت و برگشت دنبال میشود. قیمت ها دوباره به کانال 23 هزار تومان نزدیک شد اما به تناسب اخبار رسیده از وین عقب نشینی کرد. البته در ساعاتی از قیمت پشت خطی، شاهد ریزش بودیم اما بعد از انتشار جزییات دیگری از تحولات وین، وضعیت تا حدودی دوباره آرام شد. با این وصف همه منتظرند ببینند با آغاز جلسه امروز کمیسیون مشترک برجام در وین در پایان چه نتیجه ای حاصل میشود.

دیشب بی بی سی به نقل از اولیانوف گفته بود که قرار است امروز خبر مهمی منتشر شود که در خصوص پیشرفت شدید مذاکرات است اما اندکی بعد اولیانوف در واکنش به خبر بی بی سی تاکید کرد منظور وی از پیشرفت شدید، اعلام خبر توافق نیست و هنوز برای رسیدن به تفاهم نیاز به زمان و تلاش هست اما وی تاکید کرده بعد از جلسه امروز که به میزبانی اتحادیه اروپا و به صورت غیرمستقیم با حضور امریکا برگزار میشود، احتمالا بیانیه ای منتشر میشود که فوق العاده نیست اما امیدوارکننده و موفقیت آمیز است.

باید منتظر بود که بعد از جلسه امروز چه نتیجه ای حاصل میشود، زیرا به تناسب بازارها (از جمله بازار ارز) به آن ممکن است واکنش روانی نشان دهند. گزارش بانک مرکزی از بازار ارز نیمایی نشان میدهد که فروش دلار رشد 32 درصدی داشته اما نرخ موثر همان 20400 تومان و تغییر زیادی نداشته است. از روزهای گذشته، سیگنال دلار نیمایی حکایت از یک وضعیت کاهشی دارد زیرا که برای عرضه ها تقاضایی نبود، اما در بازار آزاد اتفاق دیگری رُخ داد. البته ممکن است در معاملات چهارشنبه و پنج شنبه شاهد تغییراتی در سمت تقاضا باشیم، هر چند که صف خرید ارز سهمیه بندی همچنان پابرجاست.

همسو با بازار ارز، رمز ارزها هم این روزها به تکاپو افتاده اند؛ بازار رمز ارزها که بعد از افول بورس شاهد رونق فوق العاده ای بوده این روزها با ترس معاملات خود را دنبال میکند. اگرچه جریان نقدینگی بالایی در این بازار در جریان است اما بانک مرکزی در تازه ترین اطلاعیه اعلام کرده تا زمانی که نقشه راه درستی ترسیم نشود، اقدام شتابزده ای درباره رمز ارزها انجام نمیدهد اما به مردم توصیه کرده در بازارهایی که به صورت رسمی فعالیت ندارند، سرمایه خود را به آنجا وارد نکنند.

در مقابل، بازار سهام این روزها همچنان درگیر و دار نمادهایی هست که درگیر فروش اند و اساسا بازیگران با وجود گزارش های بینادی مطلوب از عملکرد شرکت ها، تمایلی به خرید یا سرمایه گذاری ندارند. تلاش حقوقی ها برای خروج بازار از این وضعیت نیز تاکنون چندان موثر نبوده و رنج های منفی در بسیاری از نمادها، حاکی از موفقیت نسبی فشار عرضه است. در روز آخر (امروز) نیز با فشار طبیعی سمت عرضه و عرضه اولیه روبه رو هستیم که میتواند جدال امروز خریداران و فروشندگان را سخت جلوه دهد. همسو با بازار سهام، از هفته اول خرداد انتشار اوراق بدهی (براساس مفاد بودجه) به میزان 125 هزار میلیارد تومان آغاز میشود. باید همسو با بازار بدهی، اثر روانی آن را در بازار سهام هم ببینیم، چرا که بخشی از رفتار بازیگران بازار متوجه رصدگری در دیگر بازارهاست.

خودرو

در بازار خودرو هم با وجود تکانه های مثبت قیمتی در محصولات برخی از خودروسازان همچون سایپا، شاهد این هستیم که با وجود افزایش فشار قیمتی که بیشتر در موضوع نوسانات نرخ ارز قابل جستجوست، فروشنده و خریدار چندان حضور جدی ندارند. البته این نکته را نباید فراموش کرد که اخبار رسیده از شرکت های بورسی گواه این موضوع است که در تناسب با ویژگی اجتناب ناپذیر تورم زایی بودجه، باید از این به بعد شاهد دور دیگری از افزایش قیمت ها (به نوعی اصلاح قیمت ها برای جبران افزایش هزینه بنگاه ها) نیز باشیم؛ به طوریکه شرکت‌های قطعه ساز خودرویی از دریافت مجوز افزایش قیمت خبر داده اند. از روزهای گذشته افزایش قیمت روغن های خوراکی هم تایید شده است.

قیمت شکر هم در صورت های مالی شرکت های قند و شکر نشان میدهد که با افزایش 70 تا 75 درصدی روبه رو بوده است. سیمانی ها نیز که در ماه قبل افزایش 35 درصدی را تایید کرده بودند، حالا خبر از افزایش 5 درصدی قیمت ها در اردیبهشت نسبت به فرودین میدهند. دارویی ها هم به طور غیررسمی با تصمیمات جدید درباره تغییر سیاست ارزی در این گروه، خبر افزایش قیمت ها در شش ماه اول را حتمی اعلام کرده اند. این در حالی است که لاستیکی ها هم با خبر مربوط به حذف واردات برخی از رینگ های مربوط به تایرهای رادیال و احتمال قطعی افزایش فروش آنان به طور تلویجی احتمال افزایش نرخ را سیگنال کرده‌اند. سخنگوی اتحادیه لبنی ها هم از درخواست افزایش قیمت شیر به سازمان حمایت خبر داده که احتمال تایید آن وجود دارد.

بازارها با این منطق از تورم زایی به نظر میرسد کماکان در یک ماه پیش رو (مانده به انتخابات) در انتظار و احتیاط گام بر می دارند، اما با شروع موج  و سیگنالهای افزایش قیمت در بسیاری از صنایع در بعد از انتخابات، میتواند همانند یک چرخه افزایش قیمت کالاها و خدمات را به همدیگر پیوست دهد. باید انتظار تحولات وین، منطقه و تصمیمات دولت بعدی منتخب درباره اقتصاد ایران باشیم.   

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0