کد خبر : 5710
تاریخ انتشار : 26 دی 1402

بازار پر رونق صادرات تنها معبر مرزی تجاری خراسان‌جنوبی

بازار پر رونق صادرات تنها معبر مرزی تجاری خراسان‌جنوبی

نيك نيوز: با به حالت تعلیق در آمدن ۳ گذرگاه تجاری گلورده درمیان، یزدان زیرکوه و دوکوهانه نهبندان از سال ۹۳ به صورت یک طرفه از سوی کشور همسایه (افغانستان) تنها گذرگاه و معبر رسمی تجاری خراسان جنوبی، گمرک مرزی ماهیرود سربیشه است به همین واسطه از اهمیت ویژه ای در مبادلات تجاری در شرق کشور برخودار است.

به طوری که مدتی است که شاهد ازدحام و رفت و آمد بیشتر خودروهای ترانزیتی در این تنها گذرگاه تجاری مرزی خراسان جنوبی هستیم که نشان از رونق مبادلات تجاری در این معبر تجاری خارجی استان دارد.

آن طور که  ایمان عابدینی، مدیر گمرک مرزی ماهیرود در گفت وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهارداشت: گمرک ماهیرود یکی از مهمترین گمرکات مرز شرقی ایران با کشور افغانستان به شمار می‌رود و در این مرز بازار صادرات داغ است و افراد زیادی به ویژه مردم بومی مشغول به کار هستند.

به گفته وی مرز ماهیرود برای مردم مرزنشین به عنوان مکانی برای کار و فعالیت و گذران زندگی و جلوگیری از مهاجرت مرزنشینان است.

وی با اشاره به این که  مرزنشینان، مرزبانان خراسان جنوبی به حساب می آیند ادامه داد:  وجود آنها، یک توان دفاعی برای برقراری امنیت پایدار در مرزها است و برقراری امنیت در مرزها مستلزم طراحی و تدوین برنامه‌ها و سیاست های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.

مدیرگمرک مرزی ماهیرود در ادامه اضافه کرد: راهکار اقتصادی و توجه به معیشت و بهبود وضعیت اقتصادی مرزنشینان از جمله این راهکارها است که مصداق بارز آن ایجاد و فعالیت گمرکات مرزی، بازارچه‌های مرزی  و ... در این مناطق است.

عابدینی به  احداث و راه‌اندازی دستگاه ایکس‌ری کامیونی در گمرک مرزی ماهیرود اشاره کرد که بهره‌برداری از این پروژه در سرعت مبادلات مرزی و کنترل و نظارت‌ها سهم بسزایی ایفا می‌کند.

وی تعداد پرونده‌های متشکله قاچاق  در گمرک مرزی ماهیرود ۴۱ فقره به ارزش بیش از ۱۶۳ میلیارد ریال است اعلام و اظهارکرد: صادرات قطعی در ۹ ماهه سالجاری در این گمرک ۳ هزار و ۱۶۶ فقره اظهارنامه است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۷ درصد افزایش نشان می دهد.

همچنین از نظر ارزش ۱۴۴ میلیون دلار که نسبت به سال قبل ۶۹ درصد و از نظر تعداد ۷۱۳ هزار تن که بود که باز هم نسبت به سال قبل ۵۷ درصد افزایش داشته است.

مدیر گمرک مرزی ماهیرود در ادامه صادرات عبوری در این گمرک طی ۹ ماهه سال جاری ۱۰ هزار و ۱۶۳ فقره اظهارنامه اعلام کرد و ادامه داد: این صادرات نسبت به مشابه سال قبل ۳۱ درصد رشد دارد.

بعلاوه از نظر ارزش ۳۴۶میلیون دلار است که نسبت به مشابه سال قبل ۲۱ درصد و از نظر وزن۷۸۷ هزار تن که نسبت به مدت مشابه سال قبل آن ۴۴ درصد افزایش داشته است.

عابدینی ترانزیت مقصد در ۹ماهه سال جاری را ۳ هزار و ۱۷۵ اظهارنامه که  نسبت مدت مشابه سال قبل ۱۵۴ درصد رشد دارد دانست و گفت: در این مدت همچنین از نظر ارزش ۶۲۰ میلیون دلار ترانزیت مقصد داشته ایم که نسبت به مدت مشابه سال قبل  ۲۶۶ درصد و از نظر وزن ۲۹۳ هزار تن که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۹۸ درصد افزایش نشان می دهد.

به گفته وی درآمد وصولی گمرک مرزی ماهیرود در ۹ماهه سال جاری در سطح استانی ۴۱ میلیارد ریال و در سطح ملی ۱۹۰ میلیارد ریال است.

این مقام مسوول تعداد مسافران ورودی در ۹ماه سال جاری ۲۹ هزار و ۳۰۰ نفر عنوان کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷ درصد و تعداد مسافران خروجی در ۹ماهه سال جاری  ۲۰ هزار و ۴۰۰ نفر که نسبت به مدت مشابه سال قبل  ۱۵ درصد افزایش نشان می دهد.

همچنین تعداد ناوگان ورودی دراین مدت  ۶۵ هزار و ۱۰۰ دستگاه بود که نسبت مدت مشابه سال قبل ۵۴ درصد افزایش داشته است.

به گفته عابدینی تعداد ناوگان خروجی نیز در این مدت ۳۲ هزار دستگاه بود که نسبت مدت مشابه سال قبل ۴۸ درصد رشد دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0