کد خبر : 4211
تاریخ انتشار : 13 تیر 1401

بازی پوتین و پاول با بازارهای کالایی

بازی پوتین و پاول با بازارهای کالایی

نیک نیوز: بحران‌های انرژی و اقدامات بانک‌های مرکزی دنیا با محوریت فدرال رزرو برای فرونشاندن تورم، سیگنال‌های قوی و متضادی را در بازارهای مالی و کالایی دنیا ایجاد کرده است. در این شرایط تصمیم جدید پوتین برای بازار انرژی و نتیجه جلسه آینده فدرال رزرو می‌تواند مجدد رویه فعلی ایجاد شده در بازارهای مالی و کالایی دنیا بر هم زند.

بازی جدید پوتین در زمین انرژی

درست زمانی که ترس اروپا از قطع عرضه گاز روسیه به اوج خود رسید، مرد کرملین شگفتی دیگری در بخش انرژی ایجاد کرد. در حالی که 51 درصد سهام شرکت سرمایه‌گذاری انرژی ساخالین در اختیار شرکت نیمه دولتی گازپروم روسیه و مابقی مربوط به شرکت نفتی شل و دو شرکت ژاپنی میتسویی و میتسوبیشی است؛ پوتین دستور داد تا شرکت جدیدی تاسیس شده و تمام سهام شرکت سرمایه‌گذاری ساخالین به آن منتقل شود. در این بیانیه غرامتی برای لغو سهام سرمایه‌گذاران خارجی این شرکت انرژی در نظر گرفته نشده است.

اگرچه جزئیات بیشتری در خصوص این تصمیم پوتین ارائه نشده است، اما بسیاری بر این باورند که رئیس‌جمهور روسیه درصدد است تا از این پس عرضه گاز به ژاپن را مختل کند. در حال حاضر ژاپن حدود 9 درصد از گاز مایع خود را از روسیه تامین می‌کند. در شرایطی که اروپایی‌ها به دنبال قطع واردات گاز از روسیه هستند، اضافه شدن ژاپن به صف کشورهایی که به دنبال منابع جدید انرژی هستند، می‌تواند بر رقابت در سایر بازارها بیفزاید. در عین حال شرکت نفت شل درصدد بود تا سهام 27.5 درصدی خود در شرکت سرمایه‌گذاری ساخالین را به فروش برساند، در این شرایط و با توجه به این قانون جدید چنین امری دشوارتر خواهد شد.

دستور حمله روسیه به اوکراین در 24 فوریه زمینه صعود نرخ اغلب کامودیتی‌ها را رقم زد. اگرچه در شرایط کنونی اثرگذاری این جنگ بر بازارهای کالایی فروکش کرده است، اما بازی جدید پوتین در بخش انرژی می‌تواند مناسبات بازارهای کالایی را در نیمه دوم سال 2022 بر هم زده و احتمال بروز جهش دیگر قیمتی با توجه به صعود نرخ انرژی نیز وجود دارد.

ظرف روزهای اخیر دوره 10 روزه تعمیر و نگهداری خط لوله نورد استریم که کانال کلیدی تامین‌کننده گاز روسیه است، شروع شده و در 11 جولای به پایان می‌رسد. این سوال مطرح است که آیا روسیه پس از این دوره تعمیر و نگهداری همچنان اجازه صادرات گاز به اروپا را می‌دهد یا اروپایی‌ها باید خود را برای بحران جدیدی در بخش انرژی آماده کنند.

البته اتحادیه اروپا ظرف کمتر از 2 ماه آینده خرید گاز روسیه را تحریم خواهد کرد اما کشورهای این منطقه درصدد خرید گاز و ذخیره‌سازی آن پیش از شروع زمان تحریم بودند. باید دید که روسیه اجازه این ذخیره‌سازی انرژی را به آن‌ها خواهد داد یا خیر.

بازی پاول با بازارهای کالایی

عزم فدرال رزور برای افزایش نرخ بهره به‌منظور کنترل تورم باعث شده تا دنیا در معرض رکود اقتصادی قرار گیرد. واهمه از بروز رکود اقتصاد جهانی باعث شده تا نرخ کالاهای پایه در ماه ژوئن سقوطی کم سابقه را تجربه کند. در این میان بهای هر تن مس در روز اول جولای برای ساعاتی به کمتر از 8 هزار دلار نیز رسید. از مس به‌عنوان فشارسنج اقتصاد جهانی یاد می‌کنند، در چنین شرایطی سقوط بهای فلز سرخ می‌تواند بیانگر شدت فشارهای واردی به اقتصاد جهانی باشد.

روز چهارشنبه ششم جولای جلسه بعدی فدرال رزرو برگزار می‌شود؛ سرمایه‌گذاران بازارهای مالی و کالایی دنیا به دقت این جلسه را بررسی می‌کنند تا به سرنخی در خصوص تصمیم بعدی فدرال رزرو برای مهار تورم برسند؛ چرا که این تصمیمات بر روند نوسان نرخ بازارهای کالایی اثرگذار می‌شود.

در این شرایط برخی تحللیگران بر این باورند که اتفاق مثبتی در کوتاه مدت در بازار رخ نخواهد داد و باید منتظر تثبیت مس در کانال 7 هزار دلاری در روزهای آتی بود. شدت گرفتن بحران انرژی در اروپا نیز ریسک کاهش رشد اقتصاد جهانی را شدت بخشیده و زمینه سقوط نرخ مس را تقویت می‌کند.

گندم در بلاتکلیفی قیمتی

گندم به‌عنوان کالایی استراتژیک در سطح جهانی در شرایط کنونی در بلاتکلیفی قیمتی قرار دارد. بردشات گندم در نیمکره شمالی آغاز شده است. یکی از تاجران این محصول در خصوص وضعیت این بازار می‌گوید: پیش از این در طول دوران جنگ گندم معامله نکرده‌ایم؛ بنابراین با وضعیت جدیدی مواجه هستیم که اظهار نظر در خصوص روند بازار را دشوار می‌کند. اما در هفته‌های پیش‌رو وضعیت گندم در بازارها مشخص می‌شود. در شرایط کنونی نرخ گندم در معاملات آتی بورس شیکاگو به نرخی پیش از شروع جنگ رسیده است و این موضوع احتمالا می‌تواند به مهار تورم غذایی در کشورهای آفریقایی نیز کمک کند.

در روز پنج‌شنبه هفتم جولای گزارش ماهانه سازمان ملل از هزینه‌های جهانی غذا منتشر می‌شود. تورم جهانی، جنگ روسیه و اوکراین و تحریم‌های وضع شده علیه روسیه باعث شده است تا نرخ مواد غذایی، کودهای شیمایی و هزینه حمل در دنیا جهشی قابل ملاحظه داشته باشد. این موضوع کشورهای کم درآمد واردکننده مواد غذایی را با چالش جدی روبرو کرده است. فائو در گزارش‌های خود به افزایش تعداد گرسنگان در دنیا با شروع این جنگ و تبعات اقتصادی آن اشاره کرده و نسبت به آن هشدار می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0