کد خبر : 4096
تاریخ انتشار : 24 خرداد 1401

بحران کمبود ریز تراشه های الکترونیکی در جهان

بحران کمبود ریز تراشه های الکترونیکی در جهان

نیک نیوز:  محدودیت‌های دولت روسیه برای صادرات گازهای صنعتی کمیاب مورد استفاده در تولید نیمه هادی‌ها ممکن است کمبود ریزتراشه در  بازار جهانی را تشدید کند و قیمت‌ها را بیشتر افزایش دهد.

شیانگ لیگانگ، مدیرکل اتحادیه اطلاعات، مستقر در پکن، به این رسانه گفت که این محدودیت‌ها می‌تواند بر تولید داخلی نیمه هادی چین تأثیر بگذارد. این کشور بزرگترین مصرف کننده تراشه در جهان است و به شدت به تراشه‌های وارداتی وابسته است.

بنابر گفته شیانگ، چین در سال ۲۰۲۱ حدود ۳۰۰ میلیارد دلار تراشه وارد کرده است که برای تولید خودرو، تلفن‌های هوشمند، رایانه، تلویزیون و سایر دستگاه‌ها استفاده می‌شود. وی گفت: بخش‌هایی که وابستگی زیادی به تراشه‌های وارداتی دارند ممکن است به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار گیرند، در حالی که تأثیر آن بر صنایع چینی که از تراشه‌های تولیدی شرکت‌های داخلی چینی مانند SMIC استفاده می‌کنند، کمتر محسوس خواهد بود.

هفته گذشته، روسیه در واکنش به تحریم‌های اتحادیه اروپا که صادرات فناوری به این کشور را هدف قرار می‌دهد، محدودیت‌هایی را بر این گازهای صنعتی اعمال کرد.

گازهای نجیب یا بی اثر، مانند نئون، آرگون، زنون و ... که کمیاب هستند، در فرآیند تولید نیمه هادی بسیار مهم هستند. نیمه هادی‌ها برای ساخت ریزتراشه‌های مورد نیاز برای گجت هایا ابزارچه ها، خودروها و لوازم خانگی استفاده می‌شوند. از آغاز همه گیری کرونا، کمبود جهانی نیمه هادی‌ها وجود داشته و درگیری در اوکراین این مشکل را تشدید کرده است.

قیمت‌های جهانی گازهای نئون و زنون از زمانی که تامین‌کنندگان اوکراینی اینگاس و کرایون که حدود ۵۰ درصد گاز نئون جهان را برای مصارف نیمه‌رسانا تحویل می‌دهند تولید خود را متوقف کرده اند، افزایش یافته است.

بر اساس گزارش ها، روسیه تا ۳۰ درصد از گاز نئون مصرفی جهان را تامین می‌کند. چین و ژاپن تولیدکنندگان دیگر عمده گازهای نجیب یا بی اثر هستند، اما تولید آن‌ها عمدتاً در داخل مصرف می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0