کد خبر : 5844
تاریخ انتشار : 01 اسفند 1402

بندر امیرآباد، نگین درخشان کریدور شمال جنوب

بندر امیرآباد، نگین درخشان کریدور شمال جنوب

نيك نيوز: رونق تجارت در بندر امیر آباد یکی از سیاست های اقتصادی دولت سیزدهم بود که در دستور کار قرار گرفت. رفع نیازهای ضروری این بندر با سرمایه گذاری های کلان دولت سبب شد که امیرآباد به یکی از راهبردی ترین بنادر کشورهای حاشیه خزر تبدیل شود. رکورد شکنی های پی در پی حجم مبادلات تجاری در ۲ سال اخیر بسیار خیره کننده بود که این سیر تکاملی ادامه دار شد. بندر امیر آباد از جمله بنادر راهبردی کشور محسوب می شود که به عنوان دروازه صادرات ایران به کشورهای حاشیه خزر به شمار می آید.

چراکه همسایگان شمالی ما خواهان رونق صادرات ایران به خصوص محصولات مازندران از این بندر به کشورهای خود هستند. وزیر راه و شهرسازی که در ۳۰ شهریور ماه امسال از این بندر راهبردی بازدیدکرد به ضرورت افزایش صادرات در بندر امیر آباد بهشهر به ۱۰ میلیون تن تاکید داشت که اکنون با فراهم سازی زیر ساخت های لازم این مهم انجام شد.

دولت سیزدهم برای رونق صادرات و افزایش حجم مبادلات تجاری در بندر امیر آبادی سرمایه گذاری زیر ساختی مهمی انجام داده است. و از طرف دیگر طرح های زیر ساختی مهم دیگری را در این بندر بزودی آغاز خواهد کرد.

احداث پایانه مکانیزه غلات به ظرفیت ۷۰ هزار تن و با سرمایه گذاری حدود ۱۳ هزار میلیارد ریالی، احداث مخازن روعن خوراکی با ظرفیت ۱۶ هزارتنی و سرمایه گذاری ۷۵۰ میلیارد ریالی، احداث محوطه کانتینری به طرفیت۱۲۰۰۰TEU و سرمایه گذاری حدود چهارده هزارو ۸۰۰ میلیارد ریالی، احداث مخازن روغن خوراکی به ظرفیت ۱۰ هزار تن و سرمایه گذاری حدود ۴۷۰ میلیار ریالی، احداث کارخانه تصفیه روغن و بسته بندی با سرمایه گذاری حدود پنج هزار میلیار ریالی و کارخانه تولید نشاسته ذرت و... با سرمایه گذاری حدود۱۳ هزار میلیارد ریالی از جمله طرح های مهم زیر ساختی است که دولت سیزدهم بزودی عملیات اجرایی آن را در این بندر اغاز خواهد کرد.

بندر امیرآباد در کنار آنکه یک ظرفیت صادراتی و تجاری در منطقه به شمار می‌رود با دارا بودن کارخانجات متعددی همچون گچ، فولاد، کاغذ و سیلوهای متعدد از بنادر نسل سوم کشور است و عمده ۷.۵ میلیون تن کالای صادراتی کشورهای مختلف جهان از بنادر آستاراخان، آکتائو، اولیا، باکو، گوسان و ماخاچ وارد بندر امیرآباد می‌شود.

اتصال به شبکه ریلی کشور، بهره‌مندی از ۱۵ پست اسکله با ظرفیت ۷.۵ میلیون تن و بهره مندی از ظرفیت اتصال کریدور ترانزیت بین المللی شمال به جنوب (INSTC) از دیگر ویژگی های شاخص بندر امیرآباد است.
به طور قطع به دلیل برخورداری از همین ظرفیت‌های متنوع اقتصادی و تجاری است که امیرآباد این روزها یکی از نمادهای توجه مسوولان امر به مقوله ترانزیت کالا و ایجاد زیرساخت‌های اساسی حمل و نقل درجهت رسیدن به استانداردهای جهانی و استفاده از حداکثر از ظرفیت ترانزیتی کشور به شمار می‌رود تا جایی که رییس جمهور و مسوولان اقتصادی کشور در دولت سیزدهم برای افزایش درآمد ارزی، ایجاد اشتغال، جذب سرمایه گذاری خارجی و بخش خصوصی، افزایش نقش جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر و ایجاد گذرگاه در شمال کشور روی این بندر منحصر به فرد حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند.

سرمایه گذاری کلان دولت

در این پیوند مدیر کل منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد بیان داشت: سرمایه گذاری کلان دولت در دوسال اخیر این بندر را به یکی از بنادر مهم کشورهای حاشیه خزر تبدیل کرد.

محمدعلی موسی پور با اشاره به اینکه بندر امیرآباد دارای ۱۵ پست اسکله و یک هزار و ۶۰ هکتار اراضی پشتیبانی به عنوان سریع ترین، ارزان ترین‌ و ایمن ترین‌ بندر در کل حاشیه خزر است، خاطرنشان ساخت: بندر امیر آباد تنها بندری است که به خط ریلی وصل و به عنوان حلقه طلایی کریدور شمال جنوب فعال است.

وی با ذکر این مطلب که ۱۰ انبار با ظرفیت ۷۲ هزار متر مربع، سیلو با ظرفیت ۴۷۰ هزار تن و مخازن روغن با ظرفیت ۸۵ هزار تن در بندر امیرآباد وجود دارد، ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت عملیاتی در این بندر به بیش از ۴.۵ میلیون تن رسید که در تاریخ تاسیس این بندر این آمار یک رکورد محسوب است.

وی با بیان این که، بندر امیرآباد به همراه بندر پایانه نفتی شمال ظرفیت ۱۸ میلیون تن را دارا است، ادامه داد: یک ظرفیت نهفته ۱۰ میلیون تنی نفتی را در کنار خود داریم و ظرفیتی است که به عنوان دستاورد نظام به عنوان یک شاخص می توان از آن نام برد.

مدیر کل منطقه ویژه اقتصادی امیر آباد با ذکر این نکته در سال ۱۴۰۰، ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال در این بندر سرمایه گذاری شد، ادامه داد: این سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۱ به دو هزار و ۳۴۰ میلیارد ریال و در سال جاری به دو هزار و ۹۱۰ میلیارد ریال رسیده است.

موسی پور با اظهار به اینکه در دولت سیزدهم هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال طرح های عمرانی و زیرساختی در این بندر انجام شد، بیان داشت:جذب اعتبار برای این طرح ها ۹۸ درصد است.

وی با بیان این مطلب که بندر امیر آباد در بخش پیشرفت فیزیکی طرح ها در بین بنادر کشور رتبه اول را دارد، افزود: ما بیش از ۵۰ طرح را به صورت همزمان در تراز ملی در دست اجرا داریم.

موسی پور با بیان اینکه میزان آماده به کاری تجهیزات دریایی بیش از ۹۵ درصد است، خاطرنشان کرد: خرید و نصب رادار ساحلی و طراحی و ساخت دسته مانور موتور های رانش لایروبی از شاخص های بزرگ در حوزه تامین و نگهداری تجهیزات انجام شده است.

مدیرکل منطقه‌ ویژه اقتصادی بندر امیرآباد با اشاره به اینکه اجرای شبکه اطفاء حریق و اعلان حریق برای کل اراضی هزار و ۶۰ هکتار بوده است، بیان داشت: بیش از چهار هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری این طرح ها بوده و اجرای آنها با در نظر گرفتن استاندارد های ملی و بین المللی یکی از اتفاقات ارزنده در این بندر بود.

موسی پور در ادامه با ذکر این نکته که در حوزه زیرساختی توانستیم در همین دولت ۲ گواهینامه فنی موتور خانه در راستای شاخص هوای پاک و استاندارد ایزو ۵۰ هزار و یک در راستای کاهش انرژی را داشته باشیم، بیان داشت: در سواحل و بنادر یک پهنه ۱۰۶ کیلومتری در حوزه مدیریت ما است و جلوگیری از ساخت و ساز های غیر مجاز و آزادسازی سواحل به صورت ۱۰۰ درصد محقق شده است.

مدیرکل منطقه اقتصادی بندر امیر آباد ادامه داد: ۲۷۱ پرسنل در بندر امیرآباد مشغول به کار هستند و میانگین سنی ۸۳ درصد پرسنل ما بین ۳۵ تا ۵۰ سال است و ۹۰ درصد از این جوانان تحصیلات بالای کارشناسی دارند.

وی با بیان اینکه کاهش ۲۵ درصدی هزینه مصرف از شاخص های دیگر ماست، ادامه داد: کاهش ۱۴ درصدی لوازم مصرفی و کاشت ۲۰ هزار اصله نهال در بندر امیرآباد از جمله دستاوردهای دیگر مجموعه محسوب می شود.

موسی پور گفت: هفت هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال ارزش سرمایه این بندر می باشد و در این بخش رشد ۵۰ درصدی را شاهد هستیم که ۱۶۰ درصد رشد منابع درآمدی نسبت به مدت مشابه برخورداریم.

رشد ۳۳ درصدی صادرات

مدیر کل منطقه اقتصادی بندر امیرآباد ادر ادامه بیان داشت: بندر امیر آباد برای بهره مندی از فناوری های نوین بیش از ۱۷ طرح مطالعاتی با دانشگاه تدوین کرده است و چهار طرح اقتصاد مقاومتی در حوزه اسکلت سازی، سیلو، مخازن و کارخانه خوراک و دام، ۱۰۰ درصد محقق شد و در بخش تخلیه و بارگیری، جذب سرمایه گذار خارجی، تولید ارزش افزوده و توسعه اشتغال پایدار از وظیفه حاکمیتی می باشد، یادآور شد : ۴۴ درصد در حوزه تخلیه و بارگیری و بیش از ۵۴ درصد در حوزه حمل و نقل جاده ای رشد را شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم رشد ۳۳ درصدی در حوزه صادرات را در پی داشته ایم و از رشد ۱۰۰ درصدی صادرات سیمان برخورداریم، افزود: بیش از رشد ۶۷ درصدی در حوزه ترانزیت خودرو روبرو شدیم و ترانزیت پنبه به ترکیه برای اولین بار در این دولت شکل گرفته است.

وی اظهار داشت: ترانزیت گوگرد و گرانول به کشور چین برای اولین بار در دولت سیزدهم اتفاق افتاده و ترانزیت اوره و پتاس به مقصد هندوستان و ترکیه یکی از خط های ترانزیتی بوده است.

مدیرکل منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد با عنوان اینکه واردات بیش از سه میلیون تن نهاده دامی و خوراک دام از بندر امیرآباد انجام شده است، ادامه داد: بندر امیر آباد از رشد ۱۰۱ درصدی در طول دولت مردمی در حوزه سرمایه‌گذاری برخوردار شد.

موسی پور افزود: ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار متر مربع لایروبی در دولت سیزدهم انجام شد و در بخش کنوانسیون های بین المللی از رشد ۳۸ درصدی بهره مند شده ایم.

وی همچنین تاکید کرد: رشد ۲۸ درصدی در حوزه ایمنی شکل گرفت و در بخش علائم کمک ناوبری آماده به کاری تجهیزات به ۱۰۰ درصد دست یافته ایم.

مدیر کل منطقه اقتصادی بندر امیر آباد با بیان اینکه از رشد ۴۲ درصدی در تردد شناوران و ۴۴ درصدی در بخش راهنمایی برخوردار شذیم، گفت: ۳۹ درصد در بخش یدک کشی و در بخش بازرسی شناور ها نیز ۲۵ درصد رشد شکل گرفته است.

این مقام مسوول تصریح کرد: ۱۷۵ هزار کامیون و بیش از ۳۵۲ هزار وسایل نقلیه سنگین در سال ۱۴۰۲ در بندر امیرآباد تردد داشته است و از طرف دیگر شاهدکاهش ۴۵ درصدی سوانح دریایی و رشد ۷۵ درصدی خدمات کشتیرانی در بندر امیرآباد بوده ایم.

 بندر امیرآباد در استان مازندران به عنوان بزرگ‌ترین بندر حاشیه دریای خزر با قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص باتوجه به سیاست گذاری‌های دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم می‌تواند با شکوفاسازی ظرفیت‌ها، نقش ویژه‌ای در مقاوم‌سازی اقتصاد کشور با توسعه تجارت بین‌المللی و صادرات کالا ایفا کند.

بندر امیر آباد با حدود یک‌هزار و ۳۰۰ هکتار وسعت و همچنین ۲۲۰ هکتار پس کرانه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع، زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی، اسکله رو -رو ریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای سی آی اس CIS با جمعیت بالغ بر ۳۰۰ میلیون به تنهایی بر تمامی پنج بندر حاشیه خزر تنه می‌زند و ظرفیت فوق العاده‌ای در توسعه اقتصادی و پرش تجاری کشور دارد.

بندر امیرآباد در کنار آن که یک ظرفیت صادراتی و تجاری در منطقه به شمار می‌رود با دارا بودن کارخانجات متعددی همچون گچ، فولاد، کاغذ و سیلوهای متعدد از بنادر نسل سوم کشور است و عمده ۷.۵ میلیون تن کالای صادراتی کشورهای مختلف جهان از بنادر آستاراخان، آکتائو، اولیا، باکو، گوسان و ماخاچ وارد بندر امیرآباد می‌شود.

اتصال به شبکه ریلی کشور، بهره‌مندی از ۱۵ پست اسکله با ظرفیت ۱۰ میلیون تن و بهره مندی از ظرفیت اتصال کریدور ترانزیت بین المللی شمال به جنوب (INSTC) از دیگر ویژگی های شاخص بندر امیرآباد است.

منطقه امیرآباد از ظرفیت‌های بندری بسیار مناسبی برخوردار است و می‌تواند به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال- جنوب، توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه به‌ویژه کشورهای حاشیه دریای خزر را بیش از پیش تجربه کند که این امر به شکوفایی اقتصادی این دیار کمک می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0