کد خبر : 5359
تاریخ انتشار : 01 شهریور 1402

به تمامی تعهدات بین‌المللی در صادرات غلات و کود پایبندیم

به تمامی تعهدات بین‌المللی در صادرات غلات و کود پایبندیم

نیک نیوز:  «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز سه‌شنبه گفت که مسکو به صورت مسئولانه و با وجدان به تعهدات بین‌المللی خود در خصوص صادرات غلات، کود شیمیایی، انرژی و دیگر تولیدات حیاتی ادامه خواهد داد.

به گزارش اسپوتنیک، زاخارووا گفت: «کشور ما به پایبندی به تعهدات خود با حسن نیت و بر اساس توافقات بین‌المللی در خصوص تولیدات زراعی، کود، انرژی و تولیدات حیاتی ادامه خواهد داد. ما اهمیت آن را برای توسعه اجتماعی و اقتصادی کشور‌های آسیایی، آفریقایی، آمریکای لاتین و خارمیانه و برای بهداشت، زندگی و رفاه ملت این کشور‌ها به خوبی درک می‌کنیم».

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اضافه کرد: «این چیزی است که ابتکارات ولادیمیر پوتین آن را تایید می‌کند که طی آن ده‌ها هزار تن کود روسیه به کشور‌های نیازمند و همچنین ۵۰ هزار تن غلات به بورکینافاسو، زیمبابوه، مالی، سومالی، جمهوری آفریقای مرکزی و اریتره صادر شده است».

پیشتر نیز «آلکسی یرخوف»، سفیر روسیه در ترکیه در مصاحبه‌ای اعلام کرد، کشورش فعالانه به دنبال جایگزین‌هایی است تا به جای ابتکار غلات دریای سیاه که در پایان تیر ماه بدون تمدید مجدد منقضی شد به کار بگیرد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» سفیر روسیه در ترکیه همچنین تاکید کرد، از نظر کشورش برای ازسرگیری توافق غلات، هیچ جایگزینی برای این شرط که بانک کشاورزی روسیه مجددا به نظام پرداخت «سوئیفت» متصل شود وجود ندارد.

در ۲۲ ژوئیه ۲۰۲۲ (۳۱ تیر ۱۴۰۱) توافقی بین نمایندگان روسیه، ترکیه، اوکراین و سازمان ملل برای صادرات غلات از دریای سیاه امضا شد که شامل صادرات غلات، مواد غذایی و کود اوکراین از طریق سه بندر این کشور در سواحل دریای سیاه بود.

این توافق غلات به‌رغم تلاش‌های صورت گرفته از سوی سازمان ملل و ترکیه برای جلوگیری از منقضی شدنش، روز ۱۷ ژوئیه (۲۶ تیر) به پایان رسید و خبری از تمدید آن نیست. کشور‌های غربی، روسیه را به ایجاد بحران و ناامنی غذایی در بحبوحه جنگ متهم می‌کنند. روسیه با رد این اتهامات می‌گوید بلافاصله پس از برآورده شدن خواسته‌هایش ذیل این توافقنامه، به آن باز خواهد گشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0