کد خبر : 5040
تاریخ انتشار : 23 بهمن 1401

بهبود روابط ایران و ترکمنستان با فرصت های جدید شانگهای و اوراسیا

بهبود روابط ایران و ترکمنستان با فرصت های جدید شانگهای و اوراسیا

نیک نیوز: به سبب قرارگیری در دروازه ورودی کشور به آسیای میانهبستر خوبی برای گشایش مبادلات تجاری است و از آنجاییکه اغلب تولیدات این منطقه کشاورزی است می توان از این مسیر کوتاه برای توسعه تجارت بهره برد. با اینحال چند سالی بود که روابط بین ایران و ترکمنستان مناسب نبود اما اخیرا با نشست ها و رای زنی های انجام شده خوشبختانه ارتباط تجاری دو کشور از سر گرفته شده است.

گذشته از برنامه ریزی برای صادرات تولیدات استان گلستان می توان از ظرفیت هم مرزی گلستان با ترکمنستان برای صادرات کالاهای سایر استان ها به این کشور هم بهره برد اتفاقی که کمک شایانی به توسعه و رونق اقتصادی این منطقه خواهد کرد.

«درویشعلی حسن زاده» رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان هم نسبت به توسعه صادرات استان خوش بین است و معتقد است در همین مذاکرات اولیه که در سال جاری صورت گرفت صادرات استان به ترکمنستان ۱۸۰ درصد رشد داشته است. او بهبود روابط با ترکمنستان، دسترسی به کشورهای حاشیه این کشور را برای گسترش مبادلات تجاری لازم می داند.

* درباره میزان صادرات گلستان در سال جاری بفرمائید؟

در ۱۰ ماهه اول امسال میزان صادرات غیرنفتی استان با رشد ۲۲ درصدی به ۱۸۱ میلیون دلار رسیده که فرآورده های لبنی، محصولات لوله های آهنی، ید، تخته فشرده، قطعات سوله، مواد شوینده و پلی استایرن بیشترین محصولات صادراتی از استان گلستان به ۳۲ کشور دنیا بوده است از سوی دیگر یکی از ره آوردهای صادرات افزایش اشتغال است که در این راستا سهم صنعت، معدن و تجارت استان ۱۰ هزار شغل بوده که در ۱۰ ماهه نخست سال جاری ۸۹ درصد آن محقق شد. ضمن اینکه در ۹ ماه نخست سال جاری ۳۶ واحد تعطیل استان به چرخه تولید بازگشت و ظرفیت ۱۳ واحد نیمه تعطیل افزایش یافت.

* در رابطه با ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی چه اقداماتی شده است؟

یکی از تکالیفی که قانون گذار برای ما تعیین کرده اجرای قانون تسهیل رونق تولید است. این مساله همواره در کارگروه تسهیل با حضور تمامی دستگاه های مرتبط در طول سال برگزار می شود تا تقاضای واحدهای صنعتی، بخش کشاورزی و میراث فرهنگی در حوزه بانک ها، تامین اجتماعی، امور مالیاتی و همچنین حامل های انرژی بررسی شود.

بر این اساس در سال جاری ۴۲۱ میلیارد تومان تسهیلات از طریق کارگروه تسهیل رونق تولید به واحدهای تولیدی در گلستان پرداخت شد و همچنین در حوزه تسهیلات روستایی از محل منابعی که در اختیار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی است ۴۲ پرونده به ارزش ۱۲۱ میلیارد تومان تشکیل شده و تاکنون ۴۰ میلیارد تومان از تسهیلات واحدهایی که در روستاها و نواحی صنعتی قرار دارند بر اساس دستور العمل پرداخت شد که موجب اشتغالزایی برای ۱۶۰ نفر شده است.

* با توجه به مرز مشترک گلستان با کشور ترکمنستان در رابطه با تجارت بین الملل چه اقداماتی انجام شده است؟

همسایگی با کشور ترکمنستان یکی از موضوعاتی است که باعث شده است روابط اقتصادی استان گلستان تحت تاثیر قرار گیرد و در سال های اخیر با نشست ها و جلسات دو جانبه ای که برگزار شد، روند فضای تجاری و اقتصادی استان بهبود پیدا کرده است.این فرایند بسیار مایه خرسندی است چراکه بهبود روابط با ترکمنستان، دسترسی به بازارهای حاشیه این کشور را که تسهیل می کند چراکه برای ارسال بار به این بخش از بازار باید از خاک ترکمنستان عبور کرد.

عضویت دائم ایران در پیمان شانگهای از اقدامات خوبی است که ظرفیت عظیمی را در حوزه تجارت برای کشور و همچنین برای استان گلستان به واسطه دسترسی به کشورهای عضو در این پیمان فراهم کرده است. همچنین عضویت دائمی ایران در پیمان اورآسیا هم به زودی قطعی خواهد شد که پس از آن کالاهایی که باید در دو طرف تبادل شود هم تعیین تکلیف می شود. با وجود این اتفاقات خوب در ۱۰ ماهه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد ۱۸۰ درصدی صادرات به کشور ترکمنستان را داشتیم ضمن اینکه وضعیت بارگیری ماشین ها در مرز اینچه برون رشد و رونق خوبی پیدا کرده است.

هرچند که بعد از شیوع اپیدمی بیماری کرونا به طور کلی ارتباط ما در بخش مرز زمینی قطع شده بود و هیچ ترددی اتفاق نمی افتاد اما در حال حاضر روند روزانه تبادل کالا و عبور و مرور خودروها رونق خوبی پیدا کرده که با توجه به نشست های دو جانبه ای که برگزار شده امیدواریم روند روبه رشد تجارت گلستان با ترکمنستان روز به روز توسعه یابد.

* چه حمایت‌هایی از تاجران و بازرگانان گلستانی می‌شود؟

با توجه به اینکه اغلب محصولات صادراتی دارای تاریخ مصرف هستند تلاشمان همواره بر این بوده تا کالاها با کمترین زمان و با هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان، گمرک، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای و دیگر دستگاه های مرتبط با حوزه توسعه صادرات از مرز خارج شود تا بازرگانان در این حوزه با مشکلی مواجه نباشند.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0