کد خبر : 5939
تاریخ انتشار : 26 اسفند 1402

تأثیر انتخابات آمریکا بر بازار ارز ایران

تأثیر انتخابات آمریکا بر بازار ارز ایران

نيك نيوز: تحلیلگران رشد سطح تقاضا را در کنار رشد سطح انتظارات تورمی از جمله عواملی می‌دانند که زمینه‌ساز رشد نرخ شاخص‌ها شده است. نوسان قیمت دلار در بازار نگرانی‌های زیادی را در پی دارد به طوری که هر تغییر و تحول در هر جای دنیا به طور مستقیم بر اوضاع و احوال بازار دلار و به تبع آن سایر بازار‌ها در کشور ما تاثیر دارد.

سهراب هاشمی، کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی در خصوص تأثیر انتخابات آمریکا در وضعیت قیمت ارز در ایران به اقتصاد ۲۴ گفت: نقش اساسی در بازار ارز در حال حاضر بر عهده وضعیت تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران است.

وی ادامه داد: خوشبینی یا بدبینی نسبت به حل مشکل تحریم‌ها و البته مکمل آن بحث FAFT بر وضعیت روانی و با فاصله زمانی، تاثیر خود را بر بازار ارز می‌گذارد. نتیجه انتخابات آمریکا، از این منظر که حزب جمهوری خواه و به خصوص شخص ترامپ بانی لغو قرارداد برجام بود، می‌تواند بر قیمت ارز در ایران تاثیر بگذارد.
مسئله برجام حل می‌شود؟

هاشمی اظهار کرد: با روی کار آمدن دولت دموکرات بایدن، او به دنبال حل مسئله برجام بود، اما این موضوع نه در دولت روحانی و نه در دولت رئیسی حل نشد؛ بنابراین از همین الان با توجه به اینکه نظرسنجی‌ها به شدت بر موفقیت ترامپ تاکید دارند، اثر روانی آن اثر قابل مشاهده است.

وی ادامه داد: با روی کارآمدن ترامپ در سوی دیگر انتخابات، به نظر می‌رسد حزب جمهوری خواه می‌تواند پیروز انتخابات شود و با توجه به نوع برخورد و سخت گیری این حزب در رابطه با ایران، شاهد اثر روانی انتخابات آمریکا در بازار ارز ایران خواهیم بود. البته در صورت انجام مانور‌های سیاست خارجی از سوی دولت ایران، قطعا این اثر تعدیل خواهد شد.
تأثیر انتخابات آمریکا بر بازار ارز ایران
توجه به نوع بودجه بندی و استقراض مجدد دولت
این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: پیش بینی می‌کنم که با توجه به نوع بودجه بندی برای سال آینده و استقراض مجدد دولت از بانک مرکزی، حتی بدون در نظر گرفتن نتیجه انتخابات آمریکا نیز دچار شرایط نامطلوبی در نرخ دلار خواهیم شد. شایان ذکر است که دولت‌های اصولگرا در ابتدا تصور می‌کردند که می‌توان با تکیه بر منابع داخلی، کشور را اداره کرد.

هاشمی تاکید کرد:، اما هم اکنون با توجه به خالی شدن تمام منابع داخلی، اگر دولت بایدن در انتخابات پیش رو آمریکا پیروز شود پیش بینی می‌کنم که دولت درصدد حل مشکل تحریم‌ها برآید، اما اگر دولتی تندرو مانند هم حزبی‌های ترامپ روی کار آیند پیش بینی شرایط کمی دشوار است.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0