کد خبر : 3626
تاریخ انتشار : 25 اسفند 1400

تأثیر حمله روسیه به اوکراین بر صادرات غیرنفتی ایران

تأثیر حمله روسیه به اوکراین بر صادرات غیرنفتی ایران

نیک نیوز : مردم ایران و جهان با خبری تکان دهنده روبه رو شدند و آن خبر حمله نظامی روسیه به اوکراین بود که همه را شوکه کرد. اگرچه روسیه از 24 ساعت قبل هشدار چنین جنگی را داده بود ولی بازهم این خبر برای عموم مردم جهان شوک بزرگی به همراه داشت، جنگی که همچنان ادامه دارد.

به گزارش هایتاجر، آغاز این جنگ بر اوضاع اقتصادی جهان تأثیر بسیار زیادی به همراه داشته است. دو کشور روسیه و اوکراین قطب صادرات انواع غلات مانند گندم، ذرت و روغن دانه های گیاهی می باشند که در این شرایط دیگر امکان صادرات محصولات خود را ندارند، با توجه به اینکه آمریکا و اروپا تحریم هایی را درباره روسیه اعمال کرده اند فشارهای اقتصادی بسیاری بر این کشور وارد شده است.

جنگ یکی از بدترین اتفاقات تاریخ بشر می باشد که پیامدهای بسیار غم انگیزی به همراه دارد.

اوکراین یکی از کشورهای بزرگ در صنعت کشاورزی جهان می باشد که این روزها مورد حمله روسیه قرار گرفته است. یکی از کشورهایی که سهم قابل توجهی از صادرات محصولات اوکراین را دارد کشورعربی همچون عراق می باشد.

بخش زیادی از مواد معدنی و غذایی کشور عراق توسط اوکراین تأمین می شد، موادغذایی مانند تخم مرغ، گندم، ذرت، دانه های روغنی، ماکارانی و بسیاری محصولات دیگر از جمله کالاهایی هستند که توسط اوکراین در لیست صادراتشان قرار داشت.

به دلیل اوضاع اقتصادی و سیاسی در عراق، این کشور اکثر محصولات مورد نیاز خود را از کشورهای دیگر تهیه می کند. اکنون نیز با اوضاع جنگ روسیه و اوکراین، کشور اوکراین شرایط خوبی برای صادرات محصولات به عراق را ندارد بنابراین این کشور باید جایگزینی برا واردات این کالاها پیدا کند.

ایران به دلیل همسایگی با این کشور و داشتن مرز زمینی طولانی، گزینه مناسبی برای صادرات این محصولات به کشور عراق می باشد. 

گر چه ایران سالهاست انواع محصولات گوناگون را به این کشور صادر میکند و در این بخش فعالیت بسیاری دارد ولی باید گفت این جنگ فرصت های بیشتری در زمینه صادرات برای تجار و صادر کنندگان ایرانی فراهم کرده است.

یکی از موضوعات مهم در بخش صادرات، بسته بندی محصولات می باشد که بسیار حائز اهمیت است. ترکیه نیز می خواهد از این فرصت استفاده کرده و بازارهای عراق را تصرف کند و در این مورد با ایران رقابتی تنگاتنگ دارد.

توجه به پک کالاها نکته مهمی در عرضه انواع هر چه بهتر آنهاست زیرا ترکیه در تهیه جعبه و کارتن بسته بندی بسیار پیشرفته و در حال حاضر فعالتر از ایران می باشد و تجار ایرانی باید تلاش کنند که پک هایی با کیفیت تر و شکیل تر برای محصولاتشان تهیه کنند تا بتوانند در بازارعراق بر محصولات ترکیه ای غلبه کنند.

مردم کشورعراق بیشتر به رنگ های شاد و گرم علاقه نشان می دهند که دانستن این مورد می تواند کمک خوبی در تولید انواع بسته بندی صادراتی به عراق باشد.

با رشد بیشتر صادرات احتیاج به جعبه و کارتن هر روز افزایش می یابد و صادرکنندگان به دنبال تهیه پک هایی زیبا و رقابتی هستند تا در بازار هدف حرفی برای گفتن داشته باشند و در میان محصولات مشابه ایرانی و ترکی جایگاه ویژه ای پیدا کنند، البته در این مورد کیفیت محصول نیز نباید فراموش شود.

قرار دادن یک محصول با کیفیت درون پکی منحصر به فرد و خاص می تواند به راحتی جلب توجه کرده و مشتریان عراقی را به خرید ترغیب نماید.

در پی جنگ روسیه و اوکراین اکثر کشورها روسیه را تحریم کرده و انواع محصولات را به این کشور ارسال نمی کنند. در این میان ایران چنین تحریمی را انجام نداده و می تواند از فرصت پیش آمده استفاده کند و صادرات محصولات به روسیه را افزایش دهد.

یکی از محصولاتی که در گذشته نیز ایران آن را به روسیه صادر می کرد انواع صیفی جات می باشد. روسیه به دلیل شرایط اقلیمی نامساعد امکان کشت صیفی جات زیادی نداشته و بیشتر این محصولات را از کشورهای دیگر وارد می کند که در این شرایط جنگ و تحریم ایران بدلیل کشت فراوان صیفی جات می تواند انواع آن را به روسیه ارسال کند.

به دلیل مسیر طولانی صادرات و مشکلات حمل و نقل، این محصولات را باید درون پکی محکم و مقاوم قرار داد تا در بین راه آسیب نبینند، صیفی جات از جمله محصولاتی می باشند که اگر به درستی بسته بندی نشوند به سرعت له و خراب می گردند بنابراین بکارگیری بسته بندی مناسب در صادرات صیفی جات اهمیت بسزایی دارد.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0