کد خبر : 3462
تاریخ انتشار : 27 بهمن 1400

تاثیر قابل توجه اخبار جنگ احتمالی روسیه و اوکراین بر روی قیمت نفت

تاثیر قابل توجه اخبار جنگ احتمالی روسیه و اوکراین بر روی قیمت نفت

نیک نیوز : یک کارشناس انرژی گفت: رویارویی نظامی که ممکن است بین روسیه و اوکراین اتفاق بیفتد، منجربه افزایش قیمت نفت شده که با توجه به افزایش صادرات نفت ایران نقطه مثبتی در اقتصاد نفتی جمهوری اسلامی ایران است.

ایشان اظهار کرد: قیمت نفت در روزهای اخیر افزایش یافته و رکورد ۱۰ ساله را جابه‌جا کرده است. در ۱۰ سال اخیر قیمت نفت هیچ‌گاه به این مقدار نرسیده بود؛ به طوری که سبد اوپک هم افزایش قیمت قابل توجهی را تجربه کرده است.

وی افزود: افزایش قیمت نفت ناشی از کمبود عرضه در بازار بوده؛ همچنین به علت فصل سرما و شروع کسب و کارها پس از کرونا تقاضا برای نفت در بازار جهانی افزایش یافته است.

این کارشناس انرژی گفت: رویارویی نظامی که ممکن است بین روسیه و اوکراین اتفاق بیفتد بر قیمت نفت در بازار جهانی مؤثر بوده به طوری که سبد نفتی اوپک هم تغییر قیمت داشته است.

وی اضافه کرد: با توجه به افزایش فروش نفت و آزادسازی برخی مخازن در ایران، درآمد صادراتی نفت ایران افزایش یافته و این موضوع نقطه مثبتی در اقتصاد نفتی جمهوری اسلامی ایران است.

به عقیده تحلیلگران، بازار نفت، بازار انرژی اروپا، بازار گندم و بازار فلز پالادیوم شاخص‌هایی هستند که بر اثر نبرد روسیه و اوکراین تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.

اهرم فشار روسیه به اروپا انرژی است. اروپا هم برای همین موضوع به دنبال راهی برای تأمین انرژی‌های جدید می‌گردد. از توسعه نیروگاه‌ها هسته‌ای با تکنولوژی جدید تا منبعی برای انرژی‌های تجدیدپذیر.

با وقوع جنگ، گاز هم مانند نفت سر به فلک می‌کشد اما به نظر می‌رسد اعراب دوباره جای کمبود عرضه را پر می‌کنند. آمریکا اخیراً مذاکرات زیادی با قطر داشته و احتمالاً این کشور کوچک اما غنی، راهی برای رساندن انرژی به اروپا باشد.

حتی برخی عقیده دارند اگر مذاکرات برجام به نتیجه برسد، عرضه نفت ایران می‌تواند بازار را به تعادل برساند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0