کد خبر : 1037
تاریخ انتشار : 19 خرداد 1400

تشخیص ماسک اصل از تقلبی

تشخیص ماسک اصل از تقلبی

نیک نیوز: استفاده از ماسک از اقدامات پیشگیرانه در برابر بیماری ها به خصوص بیماری کووید -19 است که این روزها شیوع زیادی داشته و جان بسیاری از هموطنانمان را در خطر انداخته است. استفاده از ماسک صورت ما را در برابر اثرگذاری ریز قطرات ناشی از عطسه یا سرفه افراد بیمار حفظ می کند و می تواند از افراد در برابر انتقال ویروس از دست به دهان، بینی و چشم محافظت کند.

بنابراین استفاده از ماسک برای همه مردم اعم از افراد بیمار و سالم در مکان های شلوغ و پرتردد ضروری است زیرا بیماری کرونا در برخی افراد علائم ظاهری ندارد و نمی توان افراد بیمار و ناقل را شناسایی کرد. متاسفانه برخی از افراد سودجو در کشور به تولید ماسک تقلبی پرداخته اند، ماسک هایی که نمی تواند شما را در برابر بیماری مصون دارد به همین دلیل مهارت تشخیص ماسک اصل از ماسک تقلبی در چنین شرایطی برای تمام افراد جامعه ضروری است.

GKUNyqlkY831

 

برای تشخیص ماسک اصل از ماسک تقلبی به این نکات توجه کنید:

به بسته بندی و برند ماسک توجه نمایید :

بهترین راه برای تشخیص ماسک های اصل توجه به بسته بندی و برند ماسک است.

از داروخانه ها ماسک بخرید:

یکی از راه های خریداری ماسک اصل خرید آن از داروخانه ها و تجهیزات پزشکی و غرفه های مورد تایید شهرداری و وزارت بهداشت است، بهتر است از دست فروش ها ماسک نخریم زیرا ماسکی که توسط آن ها خریداری می شود غیر استاندار و تقلبی است.

 به شکل ظاهری ماسک توجه نمایید:

برای تشخیص تقلبی بودن ماسک به شکل ظاهری ماسک توجه نمایید. ماسک های استاندارد دارای قالبی مناسب هستند و تمام صورت را به گونه ای پوشش می دهند که هوا از بغل وارد دهان و بینی افراد نشود. در ماسک های درجه یک امکان ورود مستقیم هوا به دهان و بینی وجود ندارد و هوا از پارچه عبور می کند و فیلتر می شود و بعد به دهان و ریه اشخاص می رسد.

ماسک نباید تغییر شکل دهد:

قالب ماسک باید به گونه ای باشد که الیاف به صورت بچسبد و چروک نشود و تغییرشکل ندهد زیرا تغییرشکل و شل شدن ماسک موجب می شود تا هوا به راحتی وارد دهان و بینی اشخاص شود و آن ها را به کرونا مبتلا کند.

 ماسک باید استحکام اولیه خود را داشته باشد:

ماسکی را بخرید که استحکام اولیه خود را داشته باشد و از خرید ماسک های شل خودداری کنید. یک ماسک مناسب باید از بالای بینی تا پایین چانه فرد را پوشش دهد پس زمان خرید ماسکی را انتخاب کنید که الیاف آن به صورت بچسبد و انگشت شخص به راحتی نتواند داخل ماسک شود.

 آزمایشی برای تشخیص ماسک تقلبی

اغلب ماسک های جراحی از سه لایه تشکیل شده اند، لایه وسط که نقش فیلتر را ایفا می کند و مهم ترین قسمت ماسک است، لایه ملت بلون نام دارد. اگر در ماسک از لایه ملت بلون استفاده شده باشد، می توانید با خیال آسوده آن را خریداری و استفاده کنید.

این لایه ی نازک هوا را به راحتی از خود عبور می دهد اما در برابر سایر میکروب ها و ذرات نانومتری و ریز در هوا همانند یک سد عمل می کند، بنابراین هوایی که وارد مجرای تنفسی می شود، پاک و تمیز است. ویژگی های لایه ملت بلون ماسک عبارتند از :

لایه نرم و انعطاف پذیر است.

نوعی پارچه بافته نشده با الیاف های فوق العاده ریز است.

تنفس را سخت نمی کند.

مایعات را از خود عبور نمی دهد.

روغن و میکروب ها را در خود جذب می کند.

در برابر مواد شیمیایی مقاوم است.

 اگر می خواهید بدانید در ماسک شما این لایه به کار رفته است، به روش های زیر عمل کنید:

فیلتر را روی شعله آتش بگیرید:

ماسکی را که خریده اید، از وسط با یک قیچی ببرید و لایه فیلتر را جدا کنید. این لایه را بر روی فندک و یا شعله گاز بگیرید، اگر این لایه آتش بگیرد ماسک تقلبی بوده اما اگر تنها در مقابل حرارت ذوب شود اما آتش نگیرد، برای این ماسک از لایه ملت بلون استفاده شده است. لایه ی ملت بلون آتش نمی گیرد بلکه در مقابل با حرارت، بافت آن خراب می شود اما ردی از سوختگی یا آتش بر روی آن دیده نمی شود.

شمع روشن را خاموش کنید:

ماسک را روی صورت خود گذاشته و یک شمع را روشن و در مقابل خود قرار دهید و سعی کنید با فوت کردن شمع را خاموش نمایید، اگر شمع خاموش شد، برای این ماسک از لایه ملت بلون استفاده نشده است.

 ماسک را روی نور بگیرید:

محیط را تاریک کنید و سپس یک نور شمع یا چراغ قوه کوچک را روشن کنید و ماسک را در فاصله 10 سانتی متری نور قرار دهید. ماسک اصل و ماسکی که لایه ملت بلون دارد، نور را کم عبور داده و شما نمی توانید منبع نور را ببینید.

روی ماسک آب بریزید:

مقداری آب را داخل ماسک بریزید. اگر آب از آن عبور کرد نشان می دهد که برای ماسک مذکور از لایه ملت بلون استفاده نشده است. ماسک اصل نباید مایعات را از خود عبور دهد و بعد از اینکه آب را خالی کردید، باید بافت ماسک کاملاً خشک باشد و ردی از رطوبت بر روی آن باقی نمانده باشد. اگر ماسک مرطوب شده باشد، لایه ملت بلون در آن وجود ندارد.

 ماسک باید خرده های دستمال کاغذی را جذب کند:

چنانچه در نمناک توضیح داده ایم برای تشخیص ماسک اصل، یک دستمال کاغذی را ریز کنید و روی میز بریزید. سپس بندهای ماسک را در دست گرفته و به آرامی روی خرده های دستمال کاغذی بگذارید، اگر ماسک خرده های دستمال را جذب نمود، ماسک شما استاندارد و برای آن از لایه ملت بلون استفاده شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0