کد خبر : 3473
تاریخ انتشار : 30 بهمن 1400

تهاتر اوره با ذرت برزیلی

تهاتر اوره با ذرت برزیلی

نیک نیوز : وزیر کشاورزی برزیل اعلام کرد: برزیل می تواند کشاورزی ایران را تکمیل کند و مبادله  کود شیمیایی اوره با ذرت، کمک‌ شایانی به پیشبرد اهداف دو کشور در زمینه کشاورزی خواهد کرد.

به گزارش هایتاجر، ایشان در حاشیه بازدید از تخت جمشید در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ما شریک بسیار خوب ایران در زمینه صادرات و واردات کالا هستیم و تاکنون کالاهای بسیاری به ایران صادر کردیم و واردکننده اجناس زیادی از ایران به کشور برزیل هستیم.

وزیر کشاورزی برزیل ضمن اشاره به فرصت‌های خوب تجاری دوجانبه بین این دو کشور گفت: ما در برزیل سه بار در سال از زمین‌های کشاورزی بهره‌برداری می کنیم‌ اما در صنعت کشاورزی نیاز مبرمی به اوره داریم و به دنبال خرید کود و اوره برای توسعه کشاورزی هستیم.

وی ادامه داد: مبادله کود شیمیایی اوره با ذرت  بین ایران و برزیل می‌تواند کمک‌ شایانی به پیشبرد اهداف دو کشور در زمینه کشاورزی کند. 

وی کمبود آب و خشکسالی را مشکل اصلی استان فارس در زمینه کشاورزی دانست و گفت: در ایران به ویژه استان فارس شرایط بسیار خوبی برای کشاورزی وجود دارد اما متأسفانه در این کشور با مشکل کمبود آب مواجه هستیم. این در حالیست که برزیل به دلیل اینکه در منطقه استوایی قرار دارد با مشکل خشکسالی و کمبود آب برای کشاورزی روبه رو نیست. لذا برزیل می تواند کشاورزی ایران را تکمیل کند. 

  • فضای مطلوبی در رمینه کشت فراسرزمینی و تهاتر کالا بین ایران و برزیل وجود دارد

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، خاک، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی نیز در این بازدید با بیان اینکه در گذشته کشور برزیل واردکننده غذا بود اما اکنون جزء صادرکنندگان اصلی محصولات کشاورزی است، گفت: امروز برزیل به اندازه ۱.۵ میلیارد نفر غذا صادر می‌کند که این نشان می‌دهد کشور برزیل در روند تولید محصولات کشاورزی جایگاه خوبی پیدا کرده و باید از ظرفیت و قابلیت‌های کشور برزیل استفاده کنیم. 

وی با بیان اینکه باید سرمایه‌گذاران داخلی را برای کشت فراسرزمینی ترغیب و اعزام کنیم، افزود:  نکته دیگر این است که کشور برزیل به تولیدات ما به طور خاص محصولات پتروشیمی و به صورت ویژه‌تر کود اوره نیاز دارد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به سفر قبلی خود به کشور برزیل و برخی توافقات در این سفر بیان کرد:  مقرر شد در مقابل نهاده‌های دامی کود اوره را به کشور برزیل صادر کنیم و برزیلی‌ها در ملاقات اولیه پیشنهاد دادند برای یک دوره میان مدت ۴۵ میلیون تن کود اوره، مشتقات نفتی و میعانات گازی نیاز دارند و علاوه بر آن به خشکبار ایران علاقه‌مند هستند.

ایشان اظهارداشت: بررسی‌ها نشان داد که در حوزه تهاتر کالا، فضای مطلوبی وجود دارد که می‌توانیم نهاده‌های دامی بگیریم و در مقابل کود اوره دهیم اما ایرادی که وجود داشت این بود در بحث تهاتر کالا ما با برزیلی‌ها فضای برابری نداشتیم بنابراین داریم تلاش می‌کنیم این فضا را برابر و تعدیل کنیم.

وی با بیان اینکه براساس توافق مقرر شد در مقابل کود اوره یا خشکبار که به برزیل می‌دهیم نهاده‌های دامی به صورت خاص گوشت قرمز دریافت کنیم، گفت: توافقات به امضا رسیده و تلاش این است که محقق شود.

ایشان تصریح کرد: در دعوت از وزیر کشاورزی برزیل استان فارس به دلیل اقلیم‌های متنوع و ظرفیت‌هایی که در تولید کود اوره دارد به ویژه در پتروشیمی مرودشت مورد توجه قرار گرفت تا در قالب تهاتر کالا از ظرفیت‌های دو جانبه استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه کشور برزیل یک کشور کشاورزی است و ما نیز ظرفیت‌های خوبی در حوزه نیروی انسانی داریم، گفت: هفت هزار مدرس دانشگاه، سه هزار محقق در مراکز تحقیقاتی و بالغ بر ۲۵۰ هزار فارغ التحصیل بخش کشاورزی داریم که ظرفیت خوبی است و در صورت توافق در حوزه اعزام نیروی کار هم اقداماتی خواهیم داشت.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0