کد خبر : 3563
تاریخ انتشار : 16 اسفند 1400

توافق نهایی هنوز حاصل نشده

توافق نهایی هنوز حاصل نشده

نیک نیوز : مذاکرات وین در حالی که روزهای مهم خود را پشت سر می‌گذارد که با وجود پیشرفت قابل توجه مذاکرات، هنوز موضوعات مهمی باقی‌مانده و توافق نهایی هنوز حاصل نشده است و زمان قطعی برای آن وجود ندارد. دستیابی به توافق نهایی، تنها با اتخاذ تصمیمات سیاسی لازم توسط طرف‌های غربی در دسترس است.

هیأت مذاکره‌کننده کشورمان در راستای انتفاع اقتصادی ایران از برجام، در مذاکراتی که دور هشتم آن از ۶ دی ماه در وین آغاز شده و هنوز هم ادامه دارد، در حال رایزنی و گفت‌وگو هستند.

علی باقری رئیس هیأت مذاکره‌کننده کشورمان به همراه سایر کارشناسان، دیدارها و گفت‌وگوهای فشرده‌ای را در قالب دیدارهای دوجانبه و چند جانبه با کشورهای عضو ۱+۴ برگزار می‌کنند تا بتوانند از منافع ملی ایران دفاع کنند.

در ادامه این رایزنی‌ها، مذاکره‌کننده ارشد کشورمان روز گذشته (یکشنبه) با انریکه مورا هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک و نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین، دیدار و آخرین روند مذاکرات را بررسی و در خصوص آن رایزنی کردند.

رژیم صهیونیستی در سه هفته اخیر با توجه به پیشرفت قابل توجه مذاکرات به لطف ابتکارات جمهوری اسلامی ایران، تحرکات خود را در وین آغاز کردند و در تلاش بودند که با دیدارها و رایزنی‌های مختلف با نمایندگان کشورهای ۱+۴ و آمریکا از انعقاد هرگونه توافق بین ایران و آمریکا جلوگیری کنند.

مقامات این رژیم در ادامه فعالیت‌های خود، با مطرح کردن اظهاراتی تکراری و بی‌پایه و اساس، ادعایی را درباره کشف ذرات اتمی ارائه کردند.

در راستای این اظهارات، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، جمعه شب وارد تهران شد و روز شنبه گذشته با برخی مقامات کشورمان از جمله محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و محمد مخبر معاون اول رئیس جمهوری، دیدار و گفت‌وگو کرد.

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی دیروز پس از دیدار با گروسی در جمع خبرنگاران گفت: نفوذ سیاسی و لابی‌گری نباید در تصمیمات آژانس اثر بگذارد و ایران و آژانس باید در یک مسیر کاملاً حرفه‌ای و رفتار در چهارچوب کارشناسی مسائل را دنبال کنند و جای هیچ گونه سیاسی کاری نیست.

مدیرکل آژانس با بیان اینکه دستور کار این سازمان توسط هیچ‌کس رهبری نمی‌شود، بر حفظ استقلال آژانس تاکید کرد. وی خاطر نشان کرد که برای حرکت به سمت آینده و پیشبرد همکاری‌ها، باید بیشتر از گذشته به آینده نگاه کرد تا ایران بتواند از انرژی هسته‌ای استفاده کند.

در نتیجه مذاکرات روز شنبه، دو طرف بیانیه‌ مشترکی را صادر کردند که نشان می‌دهد پرونده یکی از چهار مکان ادعایی بسته شده و همچنین سایر مسائل ادعایی نیز بر اساس نقشه راه مشخص شده، تا خردادماه سال آینده حل و فصل می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0