کد خبر : 73
تاریخ انتشار : 26 فروردین 1400

توسعه صادرات منجر به رشد تولید ملی و ایجاد اشتغال می‌شود

توسعه صادرات منجر به رشد تولید ملی و ایجاد اشتغال می‌شود

نیک نیوز: صالح اسکندری در نشست برخط دولت مردمی و تحول گرا که با موضوع تحقق شعار سال برگزار شد با تشریح دلایل نامگذاری امسال اظهار کرد: با نگاهی به وضعیت ایران در ابتدای قرن سیزدهم در می‌یابیم ایران اسلامی در زمانه انقلاب اسلامی به مراتب مقتدرتر، مستقل‌تر، آزادتر، دموکرات‌تر و مردم سالارتر شده است.

وی با بیان اینکه سال 1400 در چله دوم انقلاب اسلامی قرار گرفته است، افزود: یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این سال این است که قرار است ملت ایران گام دوم انقلاب و حرکت نو خود را بر دوش نسل‌هایی که بعد از انقلاب متولد شده‌اند آغاز کند. از ویژگی‌های دیگر امسال این است که امسال سال برگزاری انتخابات مهم و از جمله انتخابات ریاست جمهوری است همچنین از دیگر ویژگی‌های امسال این است که امسال سالی است که مردم دنیا آموخته‌اند که با کرونا به نوعی هم زیستی کنند و زندگی خود را با این شرایط انجام بدهند چراکه دوران پسا کرونا بسیاری از معادلات زندگی بشر را تغییر داده و از این جهت امسال را منحصر به فرد کرده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه امسال سومین سالی است که به طور خاص مقام معظم رهبری از واژه تولید در نامگذاری‌های سال استفاده می‌کنند، عنوان کرد: امسال، سال اول دولت دموکرات بایدن در آمریکاست که می‌تواند بر روی معادلات کشور ما تاثیرگذار باشد و سالی است که تفاهمنامه راهبردی با چین امضا شد و این نیز معنای ویژه‌ای دارد.

وی با اشاره به اینکه درجه توسعه یافتگی کشور رابطه مستقیمی با روابط تجاری بین المللی دارد، گفت: معمولا کشورها به دنبال توسعه روابط تجاری بین الملی خود و استراتژی توسعه صادرات هستند که نخستین رهیافت آن این است که منجر به رشد تولید ملی آن کشور می‌شود و می‌تواند اشتغال را به همراه داشته باشد.

اسکندری با اشاره به جایگاه هجدهم اقتصاد ایران در میان اقتصادهای جهان تصریح کرد: می‌توان این رتبه را با یک عملکرد خوب و مدیریت قوی به رتبه‌های بالای 10 رساند چرا که به دلیل وجود منابع سرزمینی در ایران و نیز منابع انسانی و نیروی کار جوان کشور و وجود بازار 80 میلیونی در داخل کشور و نزدیک به 600 میلیونی کشورهای همسایه ظرفیت‌های بی نظیری برای شکوفایی اقتصادی در کشور موجود است.

وی با  تاکید بر ضرورت اعمال مدیریتی قوی در زمینه استفاده از ظرفیت‌های کشور گفت: در شرایط تحریم که کشور با محدودیت‌های ارزی مواجه است اگر منابع ارزی کشور را اولویت بندی کنیم و به جای اینکه به سمت واردات کالاهای لوکس و کالاهایی که کمتر مورد مصرف جدی مردم است، مواد اولیه کارخانه‌جات و ماشین آلات صنعتی وارد کشور شود و یا منابع بانکی را به سمت حمایت از تولید هدایت کنیم بسیاری از این مشکلات رفع می‌شود.

معاون مرکز آینده پژوهی انقلاب اسلامی تصریح کرد: به اذعان همه متخصصان نامگذاری این سال‌ها با محوریت رونق تولید نوشداروی تولید است و باید پذیرفت این تحریم‌ها ممکن است به مدت زمان نامعلوم ادامه داشته باشد بنابراین کشور باید از درون تقویت شود و بتوان زمینه‌های تولید ملی و افزایش تولید ناخالص داخلی را فراهم کرد و این نیز شدنی است و اگر بسیاری از مقررات دست و پاگیری که هم در حوزه صنعت با آنها روبرو هستیم و هم شاخص‌های بهبود فضای کسب و کار اجرایی شود در این حوزه می‌توان عملکرد موثری داشت.

وی با بیان اینکه دنیای پیش رو دنیای حاکمیت فناوری اطلاعات و ارتباطات است، یاد آور شد: کرونا ما را به آینده پرتاب کرده و امروز باید در بسیاری از معادلات سنتی گذشته تجدید نظر کنیم و بپذیریم با یک نسل جدید روبرو هستیم که در دامن فناوری بزرگ شده‌اند و نسلی خودآموز و محقق هستند و در آینده نیز زندگی دستخوش تغییراتی می‌شود.  

اسکندری با اشاره به افزایش مراجعات مردم به فضای مجازی برای اموری همچون خریدهای روزمره عنوان کرد: در سال‌های آینده همه خریدهای مردم وارد این فضا شده و کسب و کارهای کوچک جمع می‌شود و واقعیت مجازی دنیا را تسخیر خواهد کرد و فعالان عرصه تولید باید بتوانند خود را به این ابزار روز دنیا مجهز نمایند و این نیز مستلزم این است که به جوانان اعتماد کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0