کد خبر : 3511
تاریخ انتشار : 07 اسفند 1400

توقف صادرات دام و ضرر 4/5 میلیون دلاری به دامداران

توقف صادرات دام و ضرر 4/5 میلیون دلاری به دامداران

نیک نیوز : رییس شورای تامین دام کشور گفت: با توقف صادرات دام نزدیک ۴/۵ میلیون دلار ضرر به فعالان این بخش وارد شده است.

به نقل از هایتاجر، ایشان در حاشیه دهمین نمایشگاه نهاده‌ها، تجهیزات آبیاری، لوازم باغبانی و گلخانه‌ای که در اهواز در حال برگزاری است، با اشاره به اینکه حضور موثری در بخش دام در نمایشگاه احساس نشد، اظهار کرد: یکی از نقص‌ها و ضعف‌های موجود در این استان، عدم وجود صنعتگران در حوزه گوشت و نبود سردخانه‌های گوشت است.

وی افزود: سازمان دامپزشکی آمار دام سبک کشور در سال ۱۴۰۰ را ۷۱ میلیون و ۶۰۰ هزار راس دام اعلام کرده است و در بخش دام سنگین که به دو بخش دام گوشتی و شیری تقسیم می‌شود، ۹ میلیون راس شامل گاو و گوساله در کشور وجود دارد.

ایشان تصریح کرد: از ۷۱ میلیون راس دام سبک، ۲۴ میلیون راس بز هستند که جمعیت بالایی است و برای منابع طبیعی یک خطر محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه تولید موجود در کشور همیشه پاسخگوی نیاز کشور بوده است، عنوان کرد: میزان تولید دام ما همیشه مازاد بوده و اکنون گوشت وارداتی نداریم و اگر داشته باشیم به صورت محدود است و به صورت زیرزمینی وارد می‌شود.  

  • سیاست‌گذاران بخش دام با تصمیمات خلع الساعه سرمایه ملی را از بین می‌برند

ایشان خاطرنشان کرد: متاسفانه سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیرندگان ما در بخش دامی خصوصا وزارت جهاد کشاورزی با تصمیمات خلع الساعه و نادرستی که گرفته می‌شود، سرمایه ملی را از بین می‌برند.

رییس شورای تامین دام کشور با بیان اینکه در روزهای عادی نیاز گوشت کشور یک میلیون و ۴٠٠ هزار تن است، گفت: میزان تولید گوشت قرمز ما در سال، ۹۰۰ هزار تن است که در دوران کرونا شاهد کاهش ۵٠ درصدی مصرف گوشت بودیم.

وی عنوان کرد: باید برای مازاد تولید، برنامه‌ریزی و دام‌های مازاد توسط دولت ذخیره‌سازی شود. در این زمینه همچنین طرح‌هایی برای حمایت از دامدار صورت گرفت اما قبل از اینکه به مرحله اجرا برسند، تعطیل شدند.

این فعال اقتصادی ادامه داد: طرح‌ حمایتی صادرات دام که جزو طرح‌های حمایت از دامدار بود نیز تعطیل شد و با تعطیل شدن این پروژه‌های حمایتی، دامداران ما آسیب جدی می‌بینند.

  • دولت در ماه‌های آخر سال باید در خصوص قیمت‌ها ورود کند

ایشان گفت: دولت در ماه‌های آخر سال باید در خصوص قیمت‌ها ورود کند. شرکت پشتیبانی امور دام که متصدی این امر است بازار را به صورت عمد یا از کم‌اطلاعی رها کرده است.

وی عنوان کرد: رها کردن بازار گوشت در ماه‌های آخر سال، خطر بزرگی است و دلال بازی و نوسانات قیمتی در این ایام انجام می‌شود و برخی‌ها از این وضعیت سودهای کلانی می‌برند.

این فعال اقتصادی افزود: در ماه آخر سال همیشه تقاضا بالا بوده و قیمت‌ها تحرک کمتری می‌کرد اما اکنون قیمت حرکت شدیدی داشته است.

  • نبود تصمیم و مدیریت درست، بزرگترین دلال است

رییس شورای تامین دام کشور بیان کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی ۱۳۰ هزار تومان است و اگر کسی بیشتر از این نرخ بفروشد، گران‌فروشی است.

وی با بیان اینکه نبود تصمیم و مدیریت درست، بزرگترین دلال است، گفت: به عبارتی دلال، آن سیستمی است که برای گوشت، قیمت تعریف می‌کند اما توانایی کنترل آن قیمت در بازار را ندارد.

وی تصریح کرد: گوشت نسبت به تورم افزایش قیمت زیادی نداشته و کل افزایش قیمت آن نسبت به سایر کالاها ۲۴ درصد بوده است اما چون بازار مصرف بسیار بزرگی داریم انتظار این بود که حداقل قیمت‌ها متناسب با تعداد دام باشد.

رییس شورای تامین دام کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر قیمت جهانی گوشت در کشورهای اطراف هر کیلوگرم ۲ دلار و ۷۰ سنت است اما هزینه‌های دامدار ما بیشتر است و حاشیه سود کمتری دارد.

  • طرح‌های حمایتی بخش تولید بیشتر شبیه جوک است تا واقعیت

ایشان با بیان اینکه طرح‌های حمایتی ما در بخش تولید بیشتر شبیه جوک است تا واقعیت، اظهار کرد: خرید حمایتی با قیمت ۶۲ هزار تومان و مجوز صادرات، دو طرح حمایتی بودند که هر دو متوقف شدند و علی رغم وجود دام مازاد در کشور حمایتی صورت نگرفت.

وی با بیان اینکه با توقف صادرات دام نزدیک ۴/۵ میلیون دلار ضرر به فعالان این بخش وارد شده است، گفت: در کشوری که دامداران آن به سختی تولید انجام می‌دهند و از طرفی بر روی صادرات محصول، عوارض می‌گذارند؛ دولت و نمایندگان مربوطه چه خدماتی به تولیدکنندگان حوزه دام داده‌اند؟ آیا نهاده درستی ارائه شده است؟

  • رانت موجود در کشور ناشی از شبکه نادرست توزیع است

رییس شورای تامین دام کشور با اشاره به مشکلات طرح نهاده گفت: در این طرح ابتدا مرغداران و گاوهای شیری را در نظر گرفتند و دام سبک را در نظر نگرفتند. این در حالی است که دامداران گوشتی همیشه با مشکل تولید مواجه هستند و دامداران خرد نیز کاملا از صحنه خارج شده‌اند.

وی اظهار کرد: با توجه به گرانی‌های موجود در بخش نهاده، هزینه تمام شده عرضه و تولید یک کیلوگرم گوشت برای دامدار، بالای ۷۰ هزار تومان است.

ایشان افزود: رانت موجود در کشور به خاطر شبکه نادرست توزیع است. از نظر تولیدکنندگان گوشت، نهاده هیچ اثری بر تولید آن‌ها ندارد اما این موضوع در بحث گاوهای شیری و مرغ، بسیار اثرگذار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0