کد خبر : 5370
تاریخ انتشار : 05 شهریور 1402

تولید نقشه های ساختمانی در چند دقیقه با هوش مصنوعی

تولید نقشه های ساختمانی در چند دقیقه با هوش مصنوعی

نیک نیوز: جهان هر روز در حال دگرگونی است، سرعت رشد تکنولوژی های نوین این دگرگونی را از قرن ها به ثانیه ها تغییر داده و هر ثانیه از جهان با رویدادی تازه و پیچیده مواجه می گردد و در این اثنا دانش بشر بیشتر از هرزمانی در حال تغییر و تحول است.  بنابراین به لحاظ نظری و عملی نیاز به ابزارهای قوی برای کشف، تولید، مدیریت و توسعه داده ، اطلاعات و دانش بشری با تکنولوژی های نوین یک ضرورت غیرقابل اجتناب است. در حقیقت برای تحلیل و اشتراک‌گذاری مفاهیم جدید از جهان پیرامون نیاز به بسترهایِ دانشیِ نوینی است.

دراکر (1993)، در آخرین تالیف خود معتقد است که در اقتصاد نوین، دانش به عنوان یکی از عوامل شناخته شده در امر تولید همچون نیروی کار، سرمایه و زمین، به شمار نمی رود، بلکه امروزه به عنوان تنها عامل اساسی در حوزه تولید ارزیابی می شود (نوناکا و تاکوچی 1384، 29). این گفته دراکر را می توان در تغییرات شتابان فناوری و طول عمر کوتاه محصولات دید که همگی از مشخصات عصر جدید رقابت است که بنگاه ها را با چالش های اساسی در خصوص معرفی محصول، تنوع محصول و سازگاری با استانداردهای جدید مواجه می کند (وانگلیمپیارات،2012،دادفر و همکاران2013). براین اساس فناوري و تغییرات آن به عنوان ابزاری برای خلق ثروت است و رقابت پذیری در کسب و کار سازمان ها نقشی حیاتی یافته است (پورتر، 1985).

از این رو دانش معماری باید در راستای تامین نیاز کاربران و توسعه بنگاه های اقتصادی خود به سمت توسعه فناوری های نوین در فرآیندهای طراحی و تولید دانش جهت گیری نماید. برای توسعه فناوری های نوین در دانش معماری باید تکنولوژی های نوین را در اولویت قرار داد، چرا که تکنولوژی های نوین مانند هوش مصنوعی در جامعه دانش مدار صرفاً برای طبقه بندی و دسته بندی اطلاعات نیست، بلکه این تکنولوژی زمینه ساز تبدیل داده ها به دانش های نوین و کاربردی در راستای توسعه بنگاه ها و شغل های میان دانشی است.

در حقیقت هوش مصنوعی دارای ساختارهای ایدئولوژیک جدیدی است که در حال دگرگون کردن باورها و اندیشه های جایگاه معمار در فرآیند دانش معماری است، همچنین از نظر تکنولوژیک، فن آوری و ابزاری نوین برای بقا و ارتقا دانش معماری لازم است. در حقیقت هوش مصنوعی یک پارادایم جدیدی است که هم به لحاظ ایدئولوژیک در حال ایجاد تغییر در مفاهیمی بنیادی و هستی شناسی و هم به لحاظ تکنولوژیک در حال شکل بخشیدن به فناوری ها و ابزارهای مدرن معماری است. باید توجه نمود که هستی شناسی و تجربه انسان امروز از جهان به واسطه هوش مصنوعی در هر لحظه و هر مکان شکلی متفاوت یافته و مفاهیمی همچون کار، زندگی، مکان و قلمرو را تغییر داده است(باباخانی2،1400). و مصرف کنندگان یا مشتریان صنعت ساختمان نیز از این امر مستثنی نیستند، لذا ایده خلق پلتفرم هوشمندی  که بتواند فرایند طراحی و ترسیم نقشه های ساختمانی را در ماه ها و هفته ها به دقیقه و ساعت تغییر دهد می تواند انقلاب بزرگی در صنعت ساختمان ایجاد نماید./ اخبار ساخته ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0