کد خبر : 2774
تاریخ انتشار : 08 آبان 1400

جایگاه ایران در صادرات گیلاس

جایگاه ایران در صادرات گیلاس

نیک نیوز : در حالیکه آمریکای لاتین و آسیا در ۲۰۲۰ جایگاه اول و دوم صادرات گیلاس را از منظر قاره ای کسب کرده اند، ایران نیز با صادراتی به ارزش ۳۱۵ هزار دلار چهل و سومین کشور صادر کننده محسوب می شود.

بر اساس داده های آماری منتشر شده در سال ۲۰۲۰ ارزش فروش گیلاس صادراتی ۳.۴۲ میلیارد دلار بوده است و نسبت به سال ۲۰۱۹ به میزان ۱۱ درصد افزایش یافته است.  این در حالی است که ارزش صادراتی این میوه تابستانی در یک دوره ۴ ساله یعنی از ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ به طور متوسط ۶۶ درصد رشد داشته است.

در ۲۰۲۰ ایران ۳۱۵ هزار دلار گیلاس صادر کرد

داده های آماری همچنین می گوید: در سال ۲۰۲۰ کشورهای «شیلی، هنگ کنگ، ایالات متحده، ترکیه و یونان» بیشترین فروش را در بازارهای بین المللی به ثبت رسانده اند و به این ترتیب ۵ کشور برتر صادر کننده میوه گیلاس محسوب می شوند. همچنین ۵ کشور نامبرده بیش از ۸۳ درصد از فروش بین المللی گیلاس را در سال ۲۰۲۰ به خود اختصاص دادند.

داده های آماری می گوید: ایران نیز جزو کشورهای صادر کننده محصول گیلاس بوده است و در سال ۲۰۲۰ صادراتی به ارزش  ۳۱۵ هزار دلار  انجام داده است به این ترتیب در جایگاه  ۴۳ دنیا جای گرفته است.

شیلی؛ بزرگترین صادر کننده گیلاس در ۲۰۲۰

کشور شیلی به عنوان بزرگترین صادر کننده گیلاس، در سال ۲۰۲۰ صادراتی به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار انجام داده است و به این ترتیب به تنهایی بیش از ۳۶ درصد از گیلاس صادراتی را روانه بازارهای جهانی کرده است. از سوی دیگر هنگ کنگ نیز در مدت نامبرده صادراتی به ارزش حدود ۵۸۰ میلیون دلار انجام داده است و با تخصیص سهمی ۲۴ درصد از بازار جهانی به خود در جایگاه دوم صادر کننده برتر دنیا قرار گرفته است.

این داده ها همچنین می گوید: ایالات متحده نیز ۱۴ درصد از بازار جهانی گیلاس صادراتی را به خود اختصاص داد و با به ثبت رساندن صادراتی به ارزش ۴۷۷ میلیون دلار سومین صادر کننده گیلاس شده است.

آمارهای جهانی نشان می دهد: کشور ترکیه نیز صادراتی به ارزش ۲۲۳ میلیون دلار داشته است و با داشتن سهمی ۶ درصد از این بازار در جایگاه چهارم صادرکنندگان قرار گرفته است.

از سوی دیگر یونان به عنوان پنجمین صادر کننده محصول گیلاس در سال ۲۰۲۰ صادراتی به ارزش ۷۵ میلیون دلار انجام داده است. این در حالی است که یونان صادرات خود را نسبت به سال قبلتر ۶۵ درصد افزایش داده است.

آمارهای جهانی بیانگر این است که کشورهای «اسپانیا، ازبکستان، استرالیا، کانادا، آذربایجان، اتریش، نیوزلند، آرژانتین، ایتالیا و هلند» نیز در جایگاه ششم تا پانزدهم صادر کننده گیلاس در سال ۲۰۲۰ قرار گرفته اند.

کاهش ۹۶ درصدی صادرات گیلاس ایران در ۲۰۲۰

آمارهای جهان می گوید: در سال ۲۰۲۰ برخی کشورهای صادر کننده میزان صادرات خود را افزایش و برخی کاهش داده اند. به طوری که ایتالیا ۱۵۱ درصد افزایش داده، اتریش ۹۵ درصد، یونان ۶۵ درصد و آرژانتین نیز صادرات خود را نسبت به ۲۰۱۹ بیش از ۴۲ درصد افزایش داده است. از سوی دیگر کشورهایی همچون اسپانیا به میزان ۲۹ درصد فروش بین المللی محصول گیلاس را کاهش داده اند. هلند نیز ۲۵ درصد و نیوزلند ۷ درصد صادرات را نسبت به سال ۲۰۱۹ کاهش داد.

این آمارها می گوید: ایران نیز جزو کشورهایی است که صادرات خود را به میزان ۹۶ درصد نسبت به سال قبل کاهش داده است!

جایگاه دوم کشورهای آسیایی در صادرات گیلاس

داده های آماری همچنین نشان می دهد: از منظر قاره ای، آمریکای لاتین بالاترین ارزش گیلاس شیرین صادر شده را در طول سال ۲۰۲۰ با محموله های به ارزش ۱.۳ میلیارد دلار رقم زده است و به عبارت دیگر ۳۷ درصد از گیلاس صادراتی را روانه بازارهای جهانی کرده است.

از سوی دیگر در رتبه دوم صادرکنندگان آسیایی با ۳۴.۹ در صد از سهم بازار صادراتی میوه گیلاس قرار گرفتند.

آمریکای شمالی نیز بیش از ۱۵ درصد از محموله های گیلاس صادراتی را ارسال کرده است و سهمی به میزان ۹ درصد به کشورهای اروپایی تخصیص یافته است.

این داده های آماری همچنین می گوید: اقیانوسیه نیز با سهمی به میزان حدود ۳ درصد در جایگاه بعدی صادرکننده از منظر قاره ای قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0