کد خبر : 4075
تاریخ انتشار : 21 خرداد 1401

جزئیات حادثه قطار مشخص شد

جزئیات حادثه قطار مشخص شد

نیک نیوز:  قطار مسافربری که شامگاه سه‌شنبه با ۳۴۸مسافر از مشهد به‌سوی یزد به راه افتاده بود ساعت ۵:۲۰دقیقه بامداد در حوالی طبس با یک دستگاه بیل مکانیکی که در حریم ریل قرار داشت برخورد کرد و از ریل خارج شد. در جریان این حادثه دست‌کم ۲۲نفر از سرنشینان قطار جان خود را از دست دادند و ۸۶نفر دیگر مصدوم شدند. ساعتی پس از این حادثه منبعی آگاه در راه‌آهن طبس از علت حادثه پرده برداشت و گفت: خط آهن محل وقوع حادثه در حال بهسازی بود و سرعت مجاز برای حرکت در آنجا ۱۵کیلومتر بر ساعت بوده اما قطار هنگام وقوع حادثه ۱۱۴کیلومتر بر ساعت سرعت داشته است. اطلاعاتی که یک روز بعد توسط مدیرعامل راه‌آهن تأیید و علاوه بر آن معلوم شد راننده بیل مکانیکی که عامل اصلی حادثه بوده حالت طبیعی نداشته و تست هوشیاری‌اش مثبت شده است. میعاد صالحی گفت: محل وقوع حادثه قطار، منطقه ماسه‌گیری است و پیمانکار بخش خصوصی در آن منطقه کارگاه تعویض تراورس و جمع‌آوری ماسه را دارد.

 روز حادثه کارگاه تا ساعت ۴:۳۰ کار را به پایان رساند و با پایان کار اعلام می‌شود مسدودی خط برداشته شود و تا پیش از ساعت ۵:۲۰ که حادثه قطار مسافری رخ می‌دهد، یک دیزل منفرد و یک قطار باری از خط عبور می‌کند. او در ادامه گفت: سؤال ما این است که چرا راننده بیل مکانیکی به نحو غیرطبیعی بوم بیل مکانیکی را روی خط و مسیر لکوموتیو قرار می‌دهد که این اتفاق موجب شده است که لکوموتیو به بیل مکانیکی برخورد کند و شیشه لکوموتیو خرد شود. علت وقوع این حادثه وجود همین مانع بوده است و از طرفی سرعت غیرمجاز لکوموتیوران هم مطرح است که برای عبور از این بلاک سرعت غیرمجاز ثبت شده است که همین سرعت غیرمجاز بعد از برخورد با بیل‌مکانیکی بر شدت حادثه افزوده است. همچنین از لکوموتیوران و راننده بیل‌مکانیکی تست هوشیاری گرفته شده که لکوموتیوران مشکلی نداشت و اما تست هوشیاری راننده بیل‌مکانیکی متأسفانه هر دو مرتبه مثبت بود که راننده‌ بیل‌مکانیکی برای بررسی‌های بعدی در بازداشت به سر می‌برد.

دومین حادثه
در شرایطی که پس از وقوع این حادثه گروه‌های فنی با استفاده از تجهیزات و جرثقیل‌های سنگین در محل حاضر و مشغول باز کردن مسیر شدند حادثه دیگری رخ داد. در این حادثه یکی از جرثقیل‌ها به واگنی متصل شده بود و تلاش داشت تا آن را جابه‌جا کند اما سنگینی واگن به حدی بود که ناگهان جرثقیل به پهلوی چپ واژگون شد. براساس فیلمی که از این حادثه منتشر شده است در این حادثه به هیچ‌کس آسیبی نرسید و پس از ساعتی عملیات ادامه پیدا کرد. در همین حال عصر پنجشنبه استاندار خراسان جنوبی از بازگشایی مسیر راه‌آهن مشهد ـ یزد پس از ساعت‌ها کار بی‌وقفه خبر داد. جواد قناعت گفت: عملیات پاکسازی محور و جابه‌جایی واگن‌های آسیب دیده از مسیر بلافاصله بعد از انتقال مسافران، مصدومان و اجساد آغاز شد و این مسیر آماده پذیرش قطار است.

وداع با قربانیان
از سوی دیگر از یزد خبر می‌رسد که با انتقال پیکرهای قربانیان این حادثه که اغلب اهل یزد بودند، ظهر دیروز مراسم تشییع آنها برگزار شد. این مراسم از میدان حضرت امام رضا(ع) آغاز شد و مردم عزادار یزد، پیکرهای زائران حضرت امام رضا(ع) را به سمت خلدبرین تشییع کردند و پس از اقامه نماز توسط آیت‌الله محمدرضا ناصری یزدی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد، پیکرها برای خاکسپاری تحویل خانواده متوفیان شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0