کد خبر : 3491
تاریخ انتشار : 02 اسفند 1400

جزئیات سفر دو روزه رئیسی به قطر

جزئیات سفر دو روزه رئیسی به قطر

نیک نیوز: چند روزی است که بررسی ابعاد مختلف سفر مهم آیت‌الله سید ابراهیم  رئیسی به قطر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است، درحالی که در پنج سال اخیر طیف وسیعی از موضوعات دو جانبه، منطقه‌ای و بین المللی، دو کشور را به یکدیگر نزدیک‌تر کرده است، اکنون سفر رئیس جمهوری کشورمان پس از ۱۰ سال علاوه بر تقویت مناسبات، زمینه همسویی بیشتر در  تحولات تجاری و منطقه‌ای را فراهم می‌کند.

خبرنگار ما برای بررسی جزئیات این سفر وهمچنین تفاهمنامه‌ها و قراردادهایی که قرار است در این سفر بین طرف ایرانی و قطری منعقد شود و همچنین بررسی ظرفیت‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی دو کشور و نیز برگزاری اجلاس گازی در سطح سران در جریان این سفر دو روزه، به سراغ حمید رضا دهقانی‌پوده سفیر کشورمان در قطر رفته است.

دهقانی‌پوده پیش از این دستیار وزیر خارجه و مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقا از سال ۱۳۹۷، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان همکاری‌های اسلامی در جده و رییس مرکز مطالعات خاورمیانه و خلیج فارس در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه بوده است. مشروحی از جزئیات سفر آیت الله سید ابراهیم رییسی به قطر به روایت سفر کشورمان در این کشور در ادامه از نگاهتان می‌گذرد.

حمیدرضا دهقانی پوده در این گفت‌وگو پیرامون جزئیات سفر رئیس جمهوری کشورمان به قطر و امضای تفاهم‌نامه‌ها و حوزه‌های همکاری دو کشور گفت: قطر همواره اعلام کرده که علاقه‌مند است در بهبود روابط میان ایران و کشورهای عربی نقش ایفا کند و از این رو یکی از طرفداران و حمایت‌کنندگان از گفت‌وگوهایی که ما پیشنهاد کرده‌ایم کشور قطر است؛ بنابراین از این حیث امیدواریم که قطر بتواند نقش روزافزونی در نزدیک کردن دیدگاه‌های میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عربی منطقه خلیج‌فارس و خاورمیانه ایفا کند.

**برنامه دیدار با ایرانیان مقیم قطر

سفیر ایران در قطر با اشاره به ایرانیان مقیم این کشور و برنامه دیدار با آن‌ها تصریح کرد: ایرانیان مقیم قطر بخش جدایی‌ناپذیری از مجموعه کسانی هستند که در این کشور زندگی می‌کنند و سالیان طولانی است که در کمال دوستی، برادری و امنیت با برادران و خواهران قطری خود در این کشور حضور دارند.

وی با بیان اینکه ایرانیان مقیم قطر از احترام بالایی برخوردار بوده و جمعیت زیادی هستند که در این کشور نقش موثری دارند، ادامه داد: بسیاری از این افراد متولد قطرهستند و پدران و اجداد بسیاری از آن‌ها نیز در طول سال‌های بسیار دور به این کشور آمده‌اند و این افراد هم در مورد امنیت، ثبات و پیشرفت قطر سهم داشته و کمک کرده‌اند بنابراین هم مردم و هم دولت قطر از آن‌ها استقبال کرده‌اند و روابط بسیار خوبی بین آن‌ها برقرار بوده است.

دهقانی‌پوده بیان کرد: نیروی کار در گذشته بیش از امروز در قطر حضور داشته است و در حال حاضر ما تلاش خواهیم کرد که با دوستان قطری در مورد توافقات قبلی که در این مورد منعقد شده به هماهنگی برسیم و بتوانیم نسبت به تأمین بخشی از نیروی کار قطر با آن‌ها توافقاتی داشته باشیم و آن را اجرایی و عملیاتی کنیم.

**کاهش تاثیرات تحریم‌ها در همکاری دو کشور

سفیر ایران در قطر با بیان اینکه تحریم‌ها در روابط میان جمهوری اسلامی ایران و همه کشورها از جمله قطر تاثیر داشته است، خاطرنشان کرد: ما امیدواریم بتوانیم با همکاری این کشور، تاثیرات این اقدامات ظالمانه علیه ملت ایران را تا حدودی کاهش دهیم و همکاری‌های خود را در چارچوب منافع ملی دو کشور و ثبات بیشتر منطقه در جهت پیشرفت اهداف عالیه ایران و قطر پیش ببریم.

وی سفر آیت‌الله رییسی به قطر را از جهت زمان آن و همچنین موضوعات مورد بحث، سفر بسیار مهمی ارزیابی کرد و گفت: این سفر یک سفر دوجانبه است و آقای شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر برای انجام آن از رییس‌جمهور کشورمان دعوت کرده است؛ از این رو دو موضوع اصلی این سفر دیدار با امیر قطر و برخی از مسئولان قطری و از سوی دیگر مشارکت در اجلاس کشورهای صادرکننده گاز است که در سطح سران برگزار می‌شود.

دهقانی‌پوده همچنین گفت: امضای تفاهمنامه‌ها و قراردادهای متعدد و همچنین بحث و گفت‌وگو و مشورت پیرامون روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از دیگر اهداف دوجانبه این سفر خواهد بود که از این رو وزیران همراه رئیس جمهوری موافقت‌نامه‌های متعددی را با همتایان قطری خود و در حضور رئیس جمهور و امیر قطر امضا می‌کنند.

**امضای تفاهمنامه‌ها در ابعاد سیاسی، فرهنگی و اقتصادی

سفیر ایران در قطر این تفاهمنامه‌ها را در ابعاد سیاسی، فرهنگی و اقتصادی عنوان کرد و گفت: امیدواریم تک‌تک این اسناد بتواند در گسترش و تعمیق روابط میان دو کشور موثر باشد هرچند به دلیل نزدیکی ایران و قطر از حیث سیاسی و جغرافیایی و روابط تاریخی، قطر همواره شریک خوبی برای جمهوری اسلامی بوده است.

وی در ادامه این گفت‌وگو با تاکید بر اینکه ما در همه ابعاد با قطر، توافق و همکاری داریم و همواره به‌دنبال این هستیم که این همکاری‌ها و توافقات را به‌ویژه در ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی گسترش دهیم، افزود: ما امیدواریم توافقنامه‌ها و یادداشت‌تفاهم‌هایی که در سه بعد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی آماده شده به زودی نهایی و در حضور آیت الله رییسی و امیر قطر امضا شود.

** گشایش‌های اقتصادی برای تجار دو کشور

دهقانی‌پوده یکی از ظرفیت‌های این سفر را ظرفیت‌های اقتصادی برشمرد و ابراز امیدواری کرد در این سفر گشایش‌های خوبی در بعد اقتصادی برای تجار و بازرگانان ایرانی - قطری ایجاد شود.

سفیر ایران در قطر ادامه داد: وزرای راه، برق، انرژی و نفت، وزیرانی هستند که قراردادهای متعددی در این سفر در دستور کار دارند و یادداشت تفاهم‌ها و قراردادهای وزراتخانه‌هایی که نماینده آن‌ها در این سفر حضور ندارند نیز توسط وزرای دیگر امضا می‌شود.

** اهمیت برگزاری اجلاس کشورهای صادرکننده گاز

وی در خصوص اجلاس کشورهای صادرکننده گاز و اهمیت و جایگاه این نشست نیز اظهار داشت: این اجلاس قطعاً در همکاری در حوزه نفت و گاز میان دو کشور تاثیر بسزایی خواهد داشت؛ علاوه بر اینکه همکاری‌ها در مجمع کشورهای صادرکننده گاز گسترش پیدا می‌کند و مشورت‌ها می‌تواند به بهبود وضعیت صادراتی کشورها و تولید و صادرات گاز و فروش آن‌ها منجر شود.

دهقانی‌پوده در بخش پایانی سخنان خود تاکید کرد: بنده از مجموعه هیات دولت که در طول هفته‌های اخیر تلاش بسیار زیادی را برای افزایش و ارتقای توافقنامه و تفاهم‌نامه‌های میان دو کشور انجام دادند تشکر کرده و اعلام می‌کنم ما همه توان خود را برای افزایش روابط با کشور قطر که یکی از کشورهای همسایه است به کار می‌گیریم چراکه سیاست دولت آیت‌الله رییسی توجه به روابط همسایگی است و از این رو تلاش داریم بتوانیم این سیاست همسایگی را به نحو احسن در کشور قطر تعریف کنیم.

سفیر ایران در قطر در پایان با بیان اینکه ما از دولت و ملت و امیر قطر به دلیل دعوت از برادر خودشان آیت‌الله سید ابراهیم رییسی رییس جمهور جمهوری اسلامی ایران قدردانی می‌کنیم، تصریح کرد: ما باید همچنین از استقبال بسیار خوب و مهمان‌نوازیی که برای این سفر تدارک دیده شده، از مسئولان قطری تشکر کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0