کد خبر : 3103
تاریخ انتشار : 20 آذر 1400

جزئیات ممنوعیت صادرات فلفل به روسیه

جزئیات ممنوعیت صادرات فلفل به روسیه

نیک نیوز: هایتاجر ( بازار صادراتی ایران ) نوشت: رییس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه سموم مصرفی ایران جز موارد ممنوعه نیست، افزود: این چهار نوع سم در  ۱۲۰ کشور جهان مصرف می‌شود و جز سموم ممنوعه نیست.

ایشان با تشریح اهم اقدام‌ها و برنامه‌های ۱۰۰ روزه سازمان نباتات در دولت سیزدهم و وضعیت ممنوعیت صادرات فلفل به روسیه، افزود: محموله فلفل دلمه‌ای ایران از روسیه برگشت نخورده، بلکه در یک اقدام غیرمترقبه سازمان نظارت بر حقوق مصرف‌کنندگان روسیه بدون اطلاع قبلی و اعلام به وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موجب این ممنوعیت شده است.

به گفته وی، از هشتم آذرماه سال‌جاری صادرات فلفل به روسیه ممنوع شد و این موضوع ارتباطی به باقی‌مانده سموم در محصول یا مصرف سموم پُرخطر نداشت.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور اظهار داشت: درحالی که باید سازمان قرنطینه که سرویس نظارت بر دامپزشکی و بهداشت گیاهی است، این ایراد را وارد می کرد. وی خاطرنشان‌کرد: اکنون ‍پیگیر مکاتبات و مراوداتی با این سازمان هستیم و برای استفاده ایمن از آفتکش‌ها در این سازمان تفاهم‌نامه‌ای را برای نخستین بار منعقد می کنیم که پس از عملیاتی شدن بحث باقی‌مانده آفتکش‌ها و نوع آن اجرایی می‌شود.

وی گفت: براساس اظهار نظر این سازمان چهار نوع سم در تولید فلفل دلمه‌ای به مصرف رسیده که این سموم در کشور روسیه ثبت نشده است.

وی افزود: این در حالی است که قبل از این موضوع، در چندین سال گذشته در محصولات صادراتی به روسیه از همین سموم استفاده می‌شد. بنابراین اگر قرار بود محدودیت و ممنوعیتی اتفاق بیفتد باید پیشتر اعلام می‌شد تا این موضوع رخ ندهد.

این مقام مسوول با بیان اینکه روسیه باید سه ماه قبل این موضوع را به صادرکنندگان ایران اعلام می‌کرد، ادامه‌داد: اکنون آخرین فهرست سموم مجاز و استاندارد و همچنین میزان باقی‌مانده سموم روسیه را گرفته‌ایم و با ابلاغ به استان‌ها تلاش شد با هماهنگی بین اتحادیه‌های تولیدکنندگان و صادرکنندگان، این موارد با تولیدکنندگان هماهنگ شود.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: سالیانه ۷۱۵ هزارتن محصول کشاورزی سبزی و صیفی به روسیه صادر می‌شود و این موضوع مربوط به سالیان گذشته تاکنون است.

ایشان تصریح کرد: طرف روسی سازمان متناظر سازمان حفظ نباتات ایران به نوعی سازمان قرنطینه روسیه است که اتفاقا خود این سازمان و حتی حوزه اداره کل امور کشاورزی وزارتخانه روسیه به این موضوع معترض شده و اعلام کرده که بدون هماهنگی این قضیه رخ داده است.

وی گفت: اکنون سفارت ایران این موضوع را به دولت روسیه انتقال داده که چرا این هماهنگی‌ها در خودشان وجود ندارد. بنابراین سفیر کشور ما نامه ای به وزارت جهاد کشاورزی روسیه داده و به صراحت عنوان کرده در حالی که دو سازمان تخصصی ما و روسیه درباره آفات ایمن در حال مذاکره هستند که تفاهم‌نامه منعقد کنند، یک سازمان دیگر بدون هماهنگی قبلی ممنوعیت ایجاد کرده که موجب خلل در مذاکرات شده است.

این مقام مسوول اضافه‌کرد: طبق آمارها چهار محموله فلفل دلمه‌ای به میزان بیش از۴۰ تن صادر شده است.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه سموم مصرفی ایران جز موارد ممنوعه نیست، افزود: این چهار نوع سم در  ۱۲۰ کشور جهان مصرف می‌شود و جز سموم ممنوعه نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0