کد خبر : 3125
تاریخ انتشار : 24 آذر 1400

جزئیات نشست شورای امنیت درباره ایران

جزئیات نشست شورای امنیت درباره ایران

نیک نیوز: در آ‎غاز نشست شورای امنیت، معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل، گزارش آقای آنتونیو گوترش را قرائت کرد.

در گزارش دبیرکل سازمان ملل بر ضرورت رفع تحریم های هسته ای یکجانبه آمریکا علیه ایران و لزوم بهره مندی کشورمان از مزایای اقتصادی برجام‌ تاکید شده است.

در این گزارش که دوازدهمین گزارش سازمان ملل طبق قطعنامه ۲۲۳۱ با موضوع بحث هسته ای ایران است نسبت به اقدامات متقابل هسته ای ایران نیز ابراز تاسف شده است.

بنا بر گزارش خبرگزاری صدا و سیما، این گزارش با ارجاع به مکاتبات کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی در خصوص برنامه موشکی ایران و ادعاهای مرتبط با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ پاسخ های نمایندگی جمهوری اسلامی ایران را به این ادعاها و مواضع کشورمان در خصوص ماهیت مشروع و متعارف فعالیت های دفاعی و موشکی ایران مدنظر قرار داده است.

بر اساس گزارش دبیرکل سازمان ملل:

در ۱۴ جولای ۲۰۱۵، چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس و ایرلند شمالی، آمریکا و اتحادیه اروپا با جمهوری اسلامی ایران برنامه جامع اقدام مشترک را منعقد کردند.  

متعاقباً، در ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۵، شورای امنیت قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) را تصویب کرد که در آن شورا این طرح را تأیید کرد و از همه کشورهای عضو، سازمان‌های منطقه‌ای و سازمان های بین المللی خواست تا از اجرای آن حمایت کنند.

با وجود مشکلاتی که در اجرای این طرح در سال‌های اخیر با آن مواجه شده‌ام، همواره بر این باور بوده‌ام که این طرح بهترین گزینه موجود برای تحقق اهداف دیپلماسی چندجانبه و امنیت منطقه‌ای است.

گوترش از آمریکا خواست تحریم‌ها علیه ایران را رفع کندگوترش از آمریکا خواست تحریم‌ها علیه ایران را رفع کند1400/09/24 - 00:00

تخت روانچی در نشست شورای امنیت: ما خواستار اجرای کامل، بموقع، بدون قید و شرط و قابل راستی‌آزمایی برجام هستیم

مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز عصر سه شنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت در خصوص اجرای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱  با بیان اینکه ایران مصمم است تمام تلاش خود را برای احیای برجام، به همان شکلی که بوده، بکار بندد، گفت: پیشنهادات ما در وین کاملاً منطبق با مفاد برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است.

سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل گفت: این که امروز شورای امنیت موضع ثابت خود را که "برجام باید بطور کامل احیاء و اجرا شود" دوباره تکرار کرد مایه دلگرمی است. ما امروز از ارائه پیش شرط یا شرط جدید صحبت نمی‌کنیم‎؛ ما از همان شرایط مندرج در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ سخن می‌گوییم.

تخت روانچی تاکید کرد: بدون برآورده شدن کامل این شرایط، برجام برای مردم ایران بی‌فایده است. بنابراین، ما خواستار اجرای کامل، بموقع، بدون قید و شرط و قابل راستی‌آزمائی برجام هستیم؛ نه بیشتر و نه کمتر.

وی افزود: ما حدود چهار سال است که به طور کامل از حقوق و مزایای خود تحت برجام محروم شده‌ایم. برخی دولت‌ها فریبکارانه سعی می‌کنند اصرار ما بر احیای کامل و قابل راستی‌آزمایی حقوقمان را به عنوان یک اقدام غیرسازنده و انعطاف‌ناپذیر معرفی کنند.

اقدامات ما ماهیتی جبرانی دارد و در تطابق کامل با تعهدات ما تحت پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و موافقتنامه پادمان است.

تخت روانچی پس از پایان نشست شورای امنیت نیز اظهار کرد: مذاکرات وین تنها می‌تواند از طریق اراده سیاسی واقعی و مذاکرات مبتنی بر حسن نیت موفق شود.

سازمان ملل خواستار لغو و یا توقف تحریم‌های آمریکا علیه ایران شد

«رزماری دی کارلو» معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی سه شنبه‌شب در سخنانی در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت که «وی به همراه آنتونی گوترش دبیرکل سازمان ملل برای گفت‌وگو با دولت آمریکا در خصوص لغو و یا توقف تحریم‌های ایران در چارچوب برجام و تمدید معافیت تحریم‌های تجارت نفت با ایران، به واشنگتن می‌رود».

به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری تاس، دی کارلو تصریح کرد: «ما از کشورهای عضو سازمان ملل و بخش خصوصی می‌خواهیم که در بخش تجارت با ایران همکاری کنند و از پیشنهادات موجود از جمله مکانسیم حمایت بین‌المللی از مبادلات تجاری (اینستکس) و موافقت‌نامه تجاری سوئیس درباره کالاهای بشردوستانه استفاده کنند».

واشنگتن: آماده رفع تحریم های ناسازگار با تعهداتمان در برجام هستیم

لیندا توماس گرینفیلد نماینده آمریکا در سازمان ملل بامداد چهارشنبه در نشست شورای امنیت ازمان ملل درباره عدم اشاعه تاکید کرد که کشورش آماده رفع تحریم های ناسازگار با برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است.

وی تصریح کرد: ایالات متحده به طور کامل آماده است تا تحریم هایی را که با تعهداتش در برجام ناسازگار است، بردارد تا ایران بتواند از منافع اقتصادی این توافق بهره مند شود.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود بدون اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از برجام و نقض تعهداتش ذیل این توافق تلاش کرد مسئولیت به موفقیت رسیدن مذاکرات وین را متوجه ایران بداند و افزود: در حقیقت ما متقاعد شده ایم که اگر ایران با رویکرد فوریت و سنجش گری با مذاکرات وین برخورد کند، آنگاه قادریم خیلی سریع به یک توافق بر سر بازگشت دوجانبه به برجام دست یابیم و آن را اجرا کنیم.

 

ادعای انگلیس درخصوص پایبندی به تعهداتش در برجام/ خواسته های ایران در دور جدید مذاکرات حداکثری و فراتر از برجام است

باربارا وودوارد سفیر و نماینده انگلیس در سازمان ملل در نشست شورای امنیت با موضوع "اجرای برجام و قطعنامه ٢٢٣١ " مدعی شد: انگلیس نشان داده است که به تعهدات خود ذیل قطعنامه ٢٢٣١ و برجام پایبند بوده است.

بنابر گزارش وب سایت رسمی دولت انگلیس، وی در ادامه سخنان خود در این نشست با تشکر از دبیرکل سازمان ملل برای ارائه دوازدهمین گزارش خود درباره اجرای قطعنامه ٢٢٣١ شورای امنیت گفت: ترجیح ما این است که ایالات متحده به برجام بازگردد و ایران نیز به تعهداتش در این توافق پایبند باشد. ما در وین در حال مذاکره برای رسیدن به این هدف هستیم.

این دیپلمات انگلیس با ادعای اینکه خواسته های ایران در دور جدید مذاکرات حداکثری و فراتر از برجام است، تلاش کرد توپ را به زمین ایران بیندازد و مدعی شد که زمان در حال اتمام است و روند مذاکرات به اندازه کافی سریع پیش نمی رود.

وودوارد بدون اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از برجام و بدعهدی طرف های اروپایی در اجرای تعهداتشان ذیل این توافق به انتقاد از توسعه ظرفیت های هسته ای کشورمان پرداخت و خاطر نشان کرد که برنامه هسته ای ایران هیچ گاه تا این اندازه پیشرفته نبوده است.

وی در بخش دیگری از اظهارات خصمانه خود با طرح ادعاهایی بی اساس علیه ماهیت برنامه هسته ای ایران از شورای امنیت خواست تا روی اهمیت وضعیت کنونی متمرکز شود و تاکید کرد که اگر ایران به مسیر خود ادامه دهد، مسئول شکست برجام و بروز یک بحران جدی خواهد بود.

مسکو: هیچ جایگزینی برای برجام وجود ندارد

«دیمیتری پولیانسکی» نماینده دائم روسیه امروز (چهارشنبه) در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت سازمان ملل تأکید کرد که تلاش‌ها برای به تصویر کشیدن برجام بعنوان یک توافق تاریخ مصرف گذشته را خطرناک و غیرمسئولانه توصیف کرد.

 این دیپلمات روس با اشاره به فضاسازی‌های اخیر علیه مذاکرات وین و توافق هسته‌ای ایران گفت: «اتهامات مبنی بر این که برجام احتمالاً قدیمی و تاریخ مصرف گذشته شده و به یک به روز رسانی، بسط و غیره نیاز دارد، خطرناک و غیرمسئولانه است. این توافق، توازن منافع به دقت سنجیده‌ شده‌ای را دارا است و باید به همان شکلی که در سال ۲۰۱۵ به تصویب درآمد و بدون هرگونه حذفیات و افزودنی‌ها اجرا شود».

پولیانسکی همچنین گفت: ««نمی‌توانیم قبول کنیم که برجام به دلیل «سریع نبودن کافی» روند وین، اهمیت خود را از دست داده است. در حال حاضر، هیچ جایگزینی برای برجام وجود ندارد».

وی تصریح کرد: «به لطف ساز و کار راستی‌آزمایی که در این توافق (برجام) پیش بینی شده است، ایران تأییدشده ترین کشور در جهان است که اقداماتش مورد راستی‌آزمایی قرار گرفته است و همچنین از نظر سیاسی نیز، برجام برای برجسته‌سازی توانمندی توافق درباره پیچیده‌ترین موضوعات ارائه شده است».

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل همچنین از اعضای شورای امنیت سازمان ملل و دیگر طرف‌های مذاکره‌کننده در برجام درخواست کرد که از خود «خویشتنداری راهبردی» نشان دهند.

وی در ادامه در این خصوص افزود: «روند مذاکرات در وین اکنون در کانون توجه بین‌المللی قرار دارد. همکاران ما اکنون یک وظیفه بسیار چالش‌برانگیز دارند تا اجرای برجام را به چارچوب مورد توافق اولیه بازگردانند. ما باید به آنها کمک کنیم».

پولیانسکی تصریح کرد: «و ما تنها در صورتی می‌توانیم این کار را انجام دهیم که از خود خویشتنداری راهبردی نشان دهیم و از متشنج کردن اوضاع خودداری کنیم. این مسئله در خصوص تمامی اعضای برجام و شورای امنیت و همسایگان ایران در منطقه صدق می‌کند».

معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل همچنین تأکید کرد که مسکو از تمامی کشورها درخواست می‌کند که از هرگونه اعمال فشار به فرایند مذاکرات برای احیای برجام خودداری کنند.

وی ادامه داد: «آن چه بسیار حائز اهمیت است، روند عادی دیپلماتیک در جریان است. ما نباید سعی کنیم که در این فرایند عجله کنیم یا از بیرون به طرف‌های آن اعمال فشار آوریم. من متقاعد شدم که اگر آن‌ها (طرف‌های مذاکره کننده برجام) یک رویکرد عمل‌گرایانه و سازنده را با هدف یافتن توازن منافع در پیش بگیرند، راه‌حل‌های مورد قبول همه پیدا خواهد شد».

نماینده اتحادیه اروپا: امیدواریم مذاکرات برجامی به سمت دلخواه پیش برود

نماینده اتحادیه اروپا نیز در این نشست ابراز امیدواری کرد که مذاکرات به سمت دلخواه پیش برود.

نماینده اتحادیه اروپا همچنین از استخراج اورانیوم بالای ۲۰ درصدی ایران ابراز نگرانی و ادعا کرد  این اقدام مغایر توافق هاست.

وی مدعی آمادگی برای اجرای کامل برجام شد و همینطور از خروج آمریکا ابراز ناامیدی کرد.

نماینده اتحادیه اروپا از ایران خواست از اقداماتی که مغایر قطعنامه ۲۲۳۱ به شمار می‌آید اجتناب کند.

فرانسه: رویکرد ما در قبال برجام دیپلماسی است

سفیر فرانسه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت نیز با موضوع برجام گفت: رویکرد دیپلماسی درباره برجام هنوز هم روی میز است.

وی مدعی شد: ایران درخواست‌های حداکثری فراتر از برجام را مطرح می‌کند. فعالیت‌های هسته‌ای ایران هیچ زمان تا این اندازه پیشرفته نبوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0