کد خبر : 1996
تاریخ انتشار : 12 مرداد 1400

جزئیاتی از سرگرمی فضایی ثروتمندان

جزئیاتی از سرگرمی فضایی ثروتمندان

نیک نیوز: گردشگری فضایی صنعتی هست که برای خیلی‌ها رؤیا و برای خیلی‌ها نمایشگر میزان دارایی شان هست. این صنعت نوپا فعلاً مختص ثروتمندان هست.  توریسم فضایی (Space Tourism) برای اولین بار توسط خط گردشگری سازمان فضایی دایر شد. انوشه انصاری اولین فضانورد ایرانی با این خط به فضا رفت. تکنولوژی سفر به فضا همانند خیلی از تکنولوژی‌های دیگر تحت تأثیر عوامل نظامی هست. همه ما می‌دانیم که کامپیوتر برای اولین بار در پنتاگون استفاده شد.

سفرهای فضایی مهم در تاریخ

بر اساس گزارش‌های موجود بیش از ۵۴۰ نفر تا به امروز به فضا سفر کرده‌اند که همه آنها فضانورد نبودند. خیلی‌ها گردشگر فضایی بودند. در ادامه نگاهی به تأثیرگذارترین سفرهای فضایی می‌اندازیم.

اولین سفر فضایی توسط یوری گاگارین روسی در سال ۱۹۶۱ انجام شد.

گاگاریل

حدود ۸ سال بعد، آمریکایی‌ها آرمسترانگ (۱۹۶۹) را به کره ماه فرستادند.

آرمسترانگ

«دنیس تیتو» اولین فردی بود که به عنوان توریست به فضا سفر کرد. او در سال ۲۰۰۱ با هزینه شخصی (۲۰ میلیون  دلار ) نام خود را میان افرادی که تجربه سفر به فضا را دارند، ثبت کرد.

دنیس تیتو

مارک شاتِل وِرث مدیر یک مؤسسه اقتصادی آفریقایی‌تبار هست که در تاریخ ۲۵ آوریل ۲۰۰۲ با هزینه ۲۰ میلیون دلار به همراه شاتل فضایی سایوز به فضا سفر کرد.

مارک شاتِل وِرث

گرگوری اولسن کارآفرین آمریکایی در اکتبر ۲۰۰۵ پس از رسیدن به ایستگاه فضایی بین‌المللی توسط شاتل فضایی به فضا رفت. اولسن هزینه سفر فضایی خود را ۲۰ میلیون دلار تخمین زد.

گرگوری اولسن

یکی از نخستین گردشگران فضایی «انوشه انصاری» خانومی ایرانی‌الاصل بود که سال ۲۰۰۶ میلادی با هزینه شخصی ۱۰ روز به فضا رفت.

انصاری

چارلز سیمونی توسعه‌دهنده نرم افزار اهل کشور مجارستان در تاریخ ۷ آوریل ۲۰۰۷، با شاتل فضایی سایوز از ایستگاه فضایی بین‌المللی به فضا رفت.

سیمونی

ریچارد گاریوت اهل امریکا در سال ۲۰۰۸، با پرداخت مبلغ ۳۰ میلیون دلار همراه با سرگئی ولکوف و اولگ کونوننکو به فضا سفر کرد.

گاریوت

گای لالیبرته تاجر کانادایی در تاریخ ۳۰ سپتامبر ۲۰۰۹، با پرداخت ۳۵ میلیون دلار به عنوان گردشگر فضایی به فضا رفت.

گای

تازه‌ترین سفر فضایی نیز متعلق به ریچارد برانسون، سرمایه‌گذار ثروتمند بریتانیایی و جف بزوس، مالک فروشگاه آمازون است که در ماه گذشته با موفقیت به فضا سفر کردند.

 

معرفی خطوط گردشگری فضایی

شرکت‌هایی گوناگونی مثل اسپیس اکس، ویرجین گلکتیک، مارس وان و بلو ارجین به  صنعت گردشگری صنعتی ورود کرده‌اند و شرکت گروه ویرجین تصمیم دارد، با همکاری سکیلد کامپوزیتس یک خط مسافربری برای سفر مسافران به فضا راه‌اندازی کند.

وضعیت بازار گردشگری فضایی

این صنعت به دلیل استقبال سرمایه‌داران بازار خوبی برای کشورها داشته است و خیلی‌ها برای رسیدن به این رؤیا مبالغ سنگین پرداخت می‌کنند. در حال حاضر بلیت‌های سفر فضایی برای گردشگران از سوی شرکت ورجین گلکتیک ارائه شده است که حدوداً ۲۵۰ هزار دلار هست و بیش از ۷۰۰ نفر برای دریافت بلیت این سفر فضایی ثبت‌نام کرده‌اند. البته این هزینه برای رزرو صندلی هست و بر اساس آخرین گزارش‌ها ارزان‌ترین سفر تفریحی فضایی حدود ۵۰۰ هزار دلار هزینه نیاز دارد.

مسافران فضا دقیقاً کجا می‌روند؟

گردشگری فضایی محدود به ارتفاع ۴۰۰ کیلومتری از سطح زمین می‌شود اما پیش‌بینی می‌شود که در آینده شرایط فرق کند. هیچ بعید نیست که در این سفر اقامت در هتل در سطح ماه را تجربه کنید. پرواز در بی‌وزنی نوع دیگر از گردشگری فضایی هست که مسافران به ۱۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتری جو زمین می‌روند، در این سفر بی‌وزنی را تجربه می‌کنند و کره زمین را از فضا می‌بینند.

مریخ مقصد مسافران فضایی خواهد بود؟

احتمالاً مریخ مقصد بعدی گردشگران فضایی باشد یا شاید محلی برای زندگی نیز شود. ایلان ماسک بنیان‌گذار شرکت اسپیس اکس برنامه‌هایی برای سکونت انسان در مریخ دارد. شاید تا سال ۲۰۳۴ شاهد ساخت‌وساز کلونی انسانی در مریخ نیز باشیم.

زمانی که سفر بی‌بازگشت به مریخ مطرح شد، حدود ۲۰۲ هزار نفر برای این سفر ثبت‌نام کردند. در نهایت ۱۰۰ نفر برای آموزش‌ های لازم آماده می‌ شوند تا بعد از سال ۲۰۲۵ به سیاره مریخ بروند. همچنین ترامپ، رئیس‌جمهور وقت امریکا از آژانس فضایی ناسا خواسته بود که تا سال ۲۰۳۳ امکان سفر به مریخ را فراهم کنند. ناسا نیز اقدام به ساخت راکت جدیدی کرد که نام آن «سیستم پرتاب به فضا» (Space Launch System) هست.

تماس تلفنی گردشگران فضایی با زمینی‌ها

حتماً با خواندن تیتر این بخش متعجب شده‌اید اما تعجب نکنید. با توجه به برنامه‌های موجود اوایل سال آینده‌ی میلادی، گردشگران فضایی می‌توانند، از طریق تماس تلفنی با زمینی‌ها حرف بزنند. این کار توسط شرکتی آلمانی با همکاری شرکت  نوکیا انجام شده است.

چه خطراتی گردشگران فضایی را تهدید می‌کند؟

برای سفر به فضا باید هزینه زیادی را پرداخت کند، البته این هزینه فقط بابت بلیت نیست و به جسم شما نیز آسیب می‌زند. میزان تشعشعاتی که بر جسم یک گردشگر فضانورد وارد می‌شود، حدوداً برابر با ۱۵۰ بار رادیوگرافی قفسه‌ی سینه هست. اگر این آسیب را می‌پذیرید، همراه ما باشید تا سایر خطرات را نیز برای شما بگوییم. فضانوردان بعد از هر پرواز ممکن با مشکلات زیر روبه‌رو شوند.

به بینایی آنها صدمه وارد می‌ شود.

برای پوستتان خوب است و پوست‌های زائد را از بین می‌رود.

قد فضانوردان در فضا حدود ۵ سانتی‌متر بلندتر می‌شود.

سفر فضایی ممکن است باعث ناباروری فضانوردان شود.

در فضا چه بخوریم؟

تنوع غذایی در فضا کم نیست تا به امروز حدود ۲۰۰ نوع غذا برای فضانوردان مشخص شده است و خوشبختانه گردشگران در این زمینه مشکلی نخواهند داشت. البته خوردن نان در فضا توصیه نمی‌شود، به این دلیل که خرده‌های نان در سفینه به پرواز در می‌آیند. یک خبر بد در خصوص آب برای شما داریم. در حقیقت آبی که در فضا می‌نوشید، تصفیه عرق و ادرار خودتان هست! در ادامه برای شما ویدیویی از دردسرهای فضانوردان در زمان غذا خوردن آماده کرده‌ایم.

تیر خلاص گردشگری فضایی به محیط‌زیست

با توسعه صنعت گردشگری فضایی کارشناسان در خصوص آسیب‌های این سفرها به محیط‌زیست هشدار دادند. بر اساس گزارش‌های موجود، برای یک سفر فضایی یک تا سه تن دی‌اکسید کربن در جو آزاد می‌شود. همچنین علاوه بر دی‌اکسید کربن، سوخت‌هایی مثل نفت سفید و متان نیز آلودگی تولید می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0