کد خبر : 4477
تاریخ انتشار : 05 شهریور 1401

جزییات جدید از واردات خودرو

جزییات جدید از واردات خودرو

نیک نیوز:  هفته قبل بالاخره آیین‌نامه واردات خودرو  در هیأت دولت تصویب شد. به‌دنبال تصویب این آیین‌نامه روز پنجشنبه محمد مخبر،‌ معاون اول رئیس‌جمهور این آیین‌نامه را ابلاغ کرد. به‌احتمال زیاد واردات خودروهای خارجی طبق وعده‌ای که قبلا وزارت صنعت داده بود، از ماه جاری آغاز خواهد شد.

منوچهر منطقی، معاون وزیر صنعت پیش از این وعده داده بود که واردات خودرو از شهریورماه آغاز شود و تأکید کرده بود: وزارت صنعت در این مرحله از واردات به‌دنبال خودروهای لوکس نیست و لذا خودروهایی اجازه ورود خواهند یافت که گروه بسیاری توان خرید آن را دارند.

حالا آنطور که از مفاد آیین‌نامه خودرو که همزمان با ابلاغ آن منتشر شده، برمی‌آید، وزارت صنعت به وعده خود برای واردات خودروهای ارزان‌قیمت عمل کرده است و انتظار می‌رود واردات خودروهای ارزان‌قیمت هم طبق زمان‌بندی اعلام‌شده از همین ماه آغاز شود.

قیمت خودروهای وارداتی

طبق مفاد آیین‌نامه واردات خودرو که در ۹ بند منتشر شده، فقط واردات خودروهایی که قیمت‌شان کمتر از ۲۰هزار یورو است، مجاز اعلام شده، در عین حال اولویت با واردات خودروهای زیر ۱۰‌هزار یورو است. به این ترتیب، خودروهای وارداتی بیش از ۷۰۰میلیون تومان قیمت نخواهند خورد.

همانطور که قبلا همشهری محاسبه کرده بود، بخش عمده خودروهای وارداتی در محدوده قیمت ۱۸۰‌تا۳۲۵میلیون تومان در بازار عرضه خواهد شد، زیرا اولویت اصلی با واردات خودروهای زیر۱۰هزاریورو است.

نحوه خرید خودروهای وارداتی

همچنین طبق بند دوم این آیین‌نامه، خودروهای وارداتی صرفا باید از طریق بورس‌کالا عرضه ‌شود و قرار است کارگروهی با مسئولیت وزارت صنعت، وزارت اقتصاد و سازمان برنامه تشکیل شود تا نرخ سود بازرگانی خودروهایی که در بورس کالا عرضه می‌شود به‌گونه‌ای محاسبه شود که تفاوت قیمت پایه با قیمت پایانی، معادل یک سود عادلانه باشد؛ یعنی متقاضیان خودروهای وارداتی می‌توانند این خودروها را فقط از طریق  بورس کالا خریداری کنند و قیمت این خودروها در بورس کالا با یک سود عادلانه عرضه می‌شود.

به‌زعم کارشناسان، تصمیم دولت برای عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا اقدام قابل‌توجهی است که می‌تواند به شفافیت عرضه خودروهای وارداتی منجر شود، زیرا پیش از این بحث‌های زیادی درباره نحوه تخصیص این خودروها به متقاضیان مطرح بود و برخی تحلیلگران معتقد بودند ممکن است در جریان فروش این خودروها رانتی از جهت سهمیه‌بندی به برخی متقاضیان اعطا شود.

تعداد خودروهای وارداتی

اگرچه در متن آیین‌نامه واردات خودرو به میزان واردات خودرو اشاره‌ای نشده و مشخص نیست سالانه چه تعداد خودرو وارد کشور خواهد شد، اما با توجه به میزان ارز تخصیص‌یافته برای واردات خودرو انتظار نمی‌رود در گام اول تیراژ واردات از مرز ۱۰۰هزار دستگاه فراتر رود.

آنطورکه در بند ششم این آیین‌نامه آمده است: سقف منابع ارزی مورد نیاز برای واردات خودروها، به غیر از سرمایه‌گذاری خارجی، حداکثر معادل یک میلیاردیورو است که نشان می‌دهد هدف‌گذاری دولت برای واردات خودرو از محل منابع ارز حاصل از صادرات ۱۰۰هزار دستگاه است اما اینکه چه میزان از این رقم محقق شود، بستگی به نوع کلاس خودروهای وارداتی دارد.

چنانچه بخش زیادی از خودروهای وارداتی به‌خودروهای زیر ۱۰هزار دلار اختصاص یابد، این تعداد می‌تواند به بیش از ۱۰۰هزار خودرو افزایش یابد. اما چنانچه میانگین قیمت خودروهای وارداتی در حدود ۱۵هزار یورو باشد، سقف واردات به ۶۵هزار دستگاه محدود خواهد شد.

دولت همچنین پیش‌بینی کرده است بخشی از خودروهای وارداتی از محل سرمایه‌گذاری‌های خارجی وارد کشور شود. این یعنی اینکه بخشی از واردات می‌تواند از ‌محلی به غیر از منابع ارزی حاصل از صادرات تامین شود و درصورتی که سرمایه‌گذاران خارجی نیز در این طرح مشارکت کنند، تعداد خودروهای وارداتی می‌تواند حتی به‌مراتب از مرز ۱۰۰هزار دستگاه فراتر رود. با این حال، هنوز خبری در مورد مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی در این‌باره وجود ندارد.

توسعه تولید داخل

مطابق بند سوم آیین‌نامه واردات خودرو، وزارت صنعت موظف است با هدف توسعه تولید خودروهای اقتصادی (حداکثر ۱۰‌هزار یورو) ضمن پیش‌بینی مشوق‌های سرمایه‌گذاری و تولید، اقدامات مورد نیاز برای هدایت بخشی از واردات به سمت تولید و افزایش ساخت داخل را به عمل آورد.

دولت درجریان تصویب مفاد این بند مشخص نکرده ‌چگونه قرار است برنامه واردات خودرو در جهت توسعه تولید داخلی هدایت شود، اما تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که احتمالا بعد از یک دور واردات قرار است برخی خودروهای وارداتی در قالب مونتاژ در داخل تولید شوند. این اتفاقی است که در گذشته در مورد تولید برخی ‌خودروهای اروپایی در شرکت‌های خودروسازی‌ داخلی افتاده است.

نحوه تأمین ارز

آنطور که در آیین‌نامه واردات خودرو تأکید شده است: منابع ارزی مورد نیاز این طرح از محل ارز حاصل از صادرات، رمزدارایی، سرمایه‌گذاری خارجی و سایر منابع مورد تأیید بانک مرکزی تامین خواهد شد.

همچنین وزارت صنعت باید با همکاری بانک مرکزی دستورالعمل‌های اجرایی در مورد چگونگی تأمین و تخصیص ارز، مشخصات فنی، خدمات پس از فروش، انتقال فناوری و تعیین صلاحیت‌های فنی و حرفه‌ای واردکنندگان را تدوین و ابلاغ ‌کند.

 

این به‌معنای آن است که ارز مورد نیاز برای واردات خودرو از ۲محل تامین خواهد شد که بخش نخست آن منابع حاصل از صادرات تا سقف یک میلیارد یورو خواهد بود و بخش دوم سرمایه‌گذاران خارجی است که سقفی برای آن تعیین نشده است.

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در همین رابطه و درباره میزان ارزبری خودروهای وارداتی، گفت: محاسبه مجموع میزان ارزبری خودروهای داخلی، نشان می‌دهد خودروهای تولیدی اصالتا ارزبری بسیار بیشتری از خودروهای ساخته‌شده وارداتی دارند.

او با بیان اینکه واردات هر مدل خودرو توسط هر شخصی ممکن نیست، ادامه داد: شرکت‌های واردکننده ابتدا باید مستندات مربوط به استاندارد خودرو را ارائه کنند و چنانچه توانستند استانداردها را کسب کنند، مجوز واردات بین ۳۰ تا ۴۰روز برای آنها صادر می‌شود. نکته مهم‌تر اینکه مجوزهای سازمان محیط‌زیست برای اینکه خودروهای وارداتی مبتنی بر استاندارد یورو۶ باشند نیز باید دریافت شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0