کد خبر : 123
تاریخ انتشار : 30 فروردین 1400

خبرهای سخنگوی وزارت خارجه از مذاکرات وین تا گفت گوی ایران و عربستان

خبرهای سخنگوی وزارت خارجه از مذاکرات وین تا گفت گوی ایران و عربستان

نیک نیوز: سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز(دوشنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به سوالی درخصوص برخی اخبار مبنی گفتگوی ایران و عربستان، گفت: ایران همواره از گفتگوها با مقامات عربستان سعودی استقبال کرده و این را به نفع مردم دو کشور و منطقه می‌داند.
وی در پاسخ به سوالی درخصوص اسناد امضا شده میان ایران و روسیه در سفر لاوروف به تهران گفت: در این سفر سند همکاری‌های فرهنگی بین ایران و روسیه امضا شد. ما در حال تکمیل دو سند موازی با روسیه هستیم. همچنین روی یک سند ارتقا یافته با روسیه کار می‌کنیم.

دستاوردهای سفر آیت الله رئیسی به عراق

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر رئیس قوه قضائیه به عراق، گفت: این سفر، سفر بسیار خوبی بود که یکی از دستاوردهای آن انتقال زندانیان ایرانی به ایران برای گذراندن دوره محکومیت شان است. البته ما زندانی های دیگری هم در کردستان داریم که امیدواریم با توافق های صورت گرفته بتوانیم آنها را هم به کشور برگردانیم.  

در " وین " پیشرفت‌هایی حاصل شده است

خطیب زاده درباره جزئیات گفتگو ها در وین، تصریح کرد: ایران در چار چوب «برجام» سیاست های خود را به ۱+۴ گفته است. ما معتقدیم که ایالات متحده بخواهد از سیاست های شکست خورده ترامپ فاصله بگیرد، قطعا می توانیم راحت تر جلو برویم.  

وی افزود : آنچه در وین در حال انجام است، گفتگوهای فنی برای رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا و بازگشت ایالات متحده ذیل تعهداتش در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است. پیشرفت‌هایی حاصل شده است و در مسیر درستی هستیم اما این به آن معنا نیست که گفتگوها به مرحله نهایی رسیده  است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: برای عدم فرسایشی شدن مذاکرات متون خود را ارائه کرده ایم و از طرف مقابل هم خواستیم وارد مصادیق و متون خود شود، در مرحله‌ای هستیم که موضوعات، سخت و دشوار است اما براساس مواضع مقام معظم رهبری به دنبال تامین منافع مردم هستیم.  فکر می‌کنیم گفتگوها در مسیر درستی قرار گرفته است.  

خطیب زاده تاکید کرد : آنچه مهم است، این است که  ایران در چارچوب کمیسیون برجام با ۱+۴ تمامی مواضع خود و موازین نظام را مطرح کرده است. اگر آمریکا تصمیم بگیرد که از میراث شکست خورده ترامپ فاصله بگیرد و در چارچوب تعهداتش عمل کند، رایزنی‌ها راحت‌تر جلو می‌رود. در این شرایط منافع ملت را دقیق پیگیری می‌کنیم.

وی درباره فهرست تحریم‌های تهیه شده در مذاکرات وین و اینکه آیا طرف‌های مقابل آن را پذیرفته‌اند؟، گفت:جزئیات گفتگوها در وین شاید به نوعی که فرمودید نباشد. در این‌جا نیستم که گفت‌وگوها را در فضای عمومی جلو ببریم. ایران در چارچوب کمیسیون مشترک برجام نظرات خود را به صورت قاطع در چارچوب سیاست‌های نظام بیان کرده است.

آخرین وضعیت دریافت وام از صندوق بین‌المللی پول

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درخصوص روند پیگیری درخواست ایران برای دریافت وام از صندوق بین المللی پول، گفت: تا امروز به نقطه مشخصی درباره دریافت وام از این صندوق نرسیده‌ایم.

بازداشت عامل خرابکاری تروریستی در نطنز 

خطیب زاده در ادامه در پاسخ به سوالی درباره بازداشت عامل خرابکاری تروریستی اخیر در نطنز، گفت:‌ درباره ابعاد امنیتی و اطلاعاتی حادثه تروریستی نطنز اجازه دهید نهادهای مرجع، اظهارنظر کنند. این تروریسم آشکار هسته‌ای بوده و ایران در تمامی ابعاد خود پیگیر این موضوع خواهد بود.

وزیر خارجه پاکستان، چهارشنبه در تهران

وی درباره سفر وزیر امور خارجه پاکستان به کشورمان، گفت: سفر وزیر خارجه پاکستان مهم است زیرا  روابط ایران و پاکستان روابط عمیق است این سفر هم در جهت همین روابط انجام خواهد شد و درباره موضوعات دوجانبه و مرزی صحبت خواهیم کرد؛  چهارشنبه میزبان وزیر خارجه پاکستان در تهران خواهیم بود.

واکنش به واکنش‌ها درباره غنی سازی ۶۰ درصد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره غنی سازی ۶۰ درصد و واکنش‌ها به آن نیز، تصریح کرد: درباره غنی سازی۶۰ درصد ایران براساس نیازهای خود در چارچوب برجام اینها را انجام می‌دهد و آنچه تصمیم ایران بود در پاسخ به عملیات تروریستی در خاک ایران انجام شد و با بی عملی از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی همراه بود. این بی عملی نقطه تاریک دیگری در ادعاهای آنها است.

خطیب زاده همچنین درباره اظهارات مشاور امنیت ملی آمریکا که گفته بود واشنگتن تحریم‌ها علیه تهران را برنمی‌دارد، اظهار داشت: آمریکا در برجام نیست و برجام را نقض کردند و هر عقل سلیمی می‌گوید که آمریکا باید به تعهداتش برگردد و ما راستی آزمایی کنیم و تنها پس از آن است که ایران اقدامات جبرانی خود را متوقف می‌کند و نگرانی‌های اروپایی‌ها نقطه شرم دیگری برای آنهاست.

وی تاکید کرد: اروپا باید بداند با این گونه لفاظی‌ها ارزش خود را نزد مردم ایران از دست می‌دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه پیرامون مطالب مطرح شده در خصوص گفتگوهای ایران و عربستان در عراق،  اظهار داشت: درباره گزارش‌های ضد و نقیض رسانه‌ای اظهارنظر نمی‌کنیم.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به پرسشی درباره آزادسازی منابع ارزی مسدود شده ایران در عراق نیز  گفت: مجرای اعلام نظر در خصوص این گونه موضوعات بانک مرکزی و وزارت اقتصاد است.

وی درباره گفتگوهای وزیر امور خارجه کشورمان با همتای افغانستانی خود، بابیان اینکه برای ما افغانستان با ثبات و امنیت کامل اولویت بالایی دارد، گفت:  گفتگوهای صلح افغانستان باید گفتگوهای بین الافغانی باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ایران همواره آمادگی دارد همه همکاری و تلاش خود را برای ایجاد صلح صورت دهد، اظهار داشت: ایران تلاش کرد تمام گروه‌های افغانستانی با دولت افغانستان وارد گفتگو شوند و امروز هم سیاست ما همین است و همواره سعی کردیم گفتگوها در چارچوب بین الافغانی صورت گیرد.

خطیب زاده اضافه کرد: بیش از ۹۹ درصد سند جامع همکاری ایران و افغانستان محقق شده و در برخی موارد گفتگوها ادامه دارد که امیدواریم در آینده نزدیک نهایی شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص اینکه آیا امکان دارد توافق جدیدی در وین صورت بگیرد، تصریح کرد: قرار نیست توافقنامه جدیدی کنار برجام داشته باشیم و آنچه در وین درحال انجام است، نشست‌های کارشناسی و در چار چوب برجام است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه آمریکا برای بازگشت به برجام باید تمامی تحریم‌ها را بردارد و بعد راستی آزمایی شود و آن وقت می‌تواند در چارچوب برجام حضور داشته باشد، تاکید کرد: الان آمریکا پشت درهای کمیسیون مشترک حضور دارد، آنها از برجام خارج شده اند و هیچ گفتگوی مشترکی با آنها نخواهیم داشت.

خطیب زاده ادامه داد: ملت ما خسارات آمریکا را فراموش نکرده اند و آن را در جای خود قابل بحث و پیگیری می دانند. اما معتقدیم اگر دولت آمریکا بخواهد به تعهداتش برگردد تصمیم سختی نیست. اگر دولت آمریکا اقدامات خودش را انجام دهد بلافاصله خواهد دید ایران هم بعد از راستی آزمایی تعهداتش را انجام می‌دهد.

وی درباره حضور ایران در نشست استانبول در خصوص افغانستان نیز،  گفت: امروز صبح آقای  طاهریان با عبدالله عبدالله گفتگوهایی درباره نشست استانبول داشتند و ما با دقت مسائل را بررسی می‌کنیم و تصمیم می‌گیریم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره ‌این‌که آیا فرقی بین تحریم‌ها قائل می‌شوید؟، گفت: موضع ایران روشن است و در چارچوب ۱+۴ گفتگوها انجام می‌شود. نتیجه را نمی‌دانیم، توفیقاتی حاصل شده و به مرحله‌ای رسیدیم که آمریکا باید به تعهداتش عمل کند.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی، در خصوص اینکه، اخیرا دولت هند صادرات واکسن کووید-۱۹ را متوقف کرده است، با توجه به اینکه ایران هم سفارش خرید واکسن «آسترازنکا» را از این کشور داده است، آیا وزارت خارجه در این زمینه رایزنی هایی با مقامات هندی برای رفع موانع کرده است؟ گفت: وزارت امور خارجه از روز اول به صورت بسیار جدی کارهای مربوط به واکسن را پیگیری کرد.  

وی افزود: وزارت امور خارجه پیگیری‌ها و اقدامات خود را در سطوح مختلف انجام داد. گفتگوهای فشرده با هندوستان داشته و اما اقدام اخیر برای توقف صادرات واکسن در هندوستان به دستور قضایی ایجاد شده و طرف هندی گفته در حال برطرف کردن موانع است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد : وزارت خارجه به رغم تمامی فشارها اقدامات فراوانی در این خصوص داشت.  سعی می کنم در روز های آینده بخشی از این اقدامات را به اطلاع شما برسانم.

خطیب زاده اظهار داشت: در سفر وزیر امور خارجه به کشور کوبا این موضوع استارت زده شد. چه در موضوع هند و چه روسیه و چه در موضوعات دیگر وزارت امور خارجه اقدامات گسترده ای داشته است، آنچه مهم است اینکه بتوانیم در بازار آشفته واکسن در دنیا منافع مردم را تامین کنیم.  

وی با اشاره به اهمیت سلامت جامعه با توجه به شیوع ویروس کرونا، گفت: همه ما در این مسیر در یک قایق سوار هستیم و باید به هم کمک کنیم که زودتر آلام مردم برطرف شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0