کد خبر : 3047
تاریخ انتشار : 10 آذر 1400

خشکسالی در کمین نابودی صادرات انجیر

خشکسالی در کمین نابودی صادرات انجیر

نیک نیوز : هایتاجر ( بازار صادراتی ایران ) نوشت: انجیر یکی از محصولات مهم، ارزآور و اشتغال زا در کشاورزی استان فارس است، به گونه‌ای که براساس آمار رسمی در نیمه نخست سال ۳۴۸ تن  انجیر خشک از گمرکات استان به خارج از کشور صادر شده و یک میلیون و ۴۴ هزار دلار ارزآوری داشته است.

معاون توسعه بازرگانی استان فارس ارزش صادرات انجیر استان در نیمه نخست سال را ۲.۵ برابر مدت مشابه سال گذشته دانسته که بازار‌های هدف این محصول عمدتا کشور‌های جنوب شرق آسیا هستند. به گفته وی در نیمه اول سال انجیر‌ها به کشور سنگاپور صادر شده است.

براساس گفته‌های معاون توسعه بازرگانی استان فارس۴۰ درصد از کل انجیر کشور در فارس تولید می‌شود و میزان تولید انجیر در این استان، بالغ بر ۳۸ هزار تن است که به لحاظ رتبه تولیدی، مقام نخست کشوری را دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز در سفری که در خردادماه به استان فارس داشت، انجیر استهبان را محصولی استراتژیک خواند که علاوه بر حفظ منابع موجود باید در توسعه آن اهتمام جدی داشت. به گفته وی باید با استفاده از آخرین راهکار‌های علمی به منظور حفظ و احیای باغ‌های انجیر اقدام کرد.

ایجاد باغ مادری  انجیر یکی از اقداماتی است که معاون وزیر کشاورزی اعلام کرده که کار آن تولید نهال سالم، گواهی شده و عاری از ویروس است.

تیغ خشکسالی بر گلوی انجیر

با این وجود صادرکنندگان و تولیدکنندگان انجیر با مشکلاتی روبه‌رو هستند که حل آن‌ها می‌تواند به افزایش محصول انجیر و صادرات آن بینجامد.

به گفته عضو هیئت مدیره انجمن انجیر نخستین مشکل خشکسالی است که سبب شده هم میزان و هم کیفیت انجیر افت داشته باشد.

ایشان می‌گوید: محصول انجیر امسال نصف شده و به لحاظ کیفیت نیز افت کیفی داشته چراکه انجیری که آب نخورد، خشک و آفت زده می‌شود. به گفته وی مشکل دیگری که در این زمینه وجود دارد، نبود نیروی حرفه‌ای و آموزش دیده به ویژه در شهرستان‌های تولیدکننده است.

این صادرکننده و تولیدکننده انجیر با اشاره به دیگر مشکلات این حوزه گفت: سرعت در صادرات انجیر بسیار مهم است، اما برخی از مشکلات از جمله برگشت ارز صادراتی سبب شده که مانعی بر سر راه صادرات باشد و اجازه ندهد که کار با سرعتی که لازم است، انجام شود.

وی معتقد است انجیر یک محصول فسادپذیر است و فرایند برگشت ارز صادراتی برای این نوع محصولات امکانپذیر نیست که می‌توان آن را یک خود تحریمی بزرگ به حساب آورد. تغییر مداوم قوانین و ارسال بخشنامه‌های متعدد از دیگر مشکلاتی است که این صادرکننده به آن اشاره می‌کند و اعتقاد دارد که این مشکلات و موانع سبب ورشکستگی صادرکنندگان می‌شود.

مشکلات داخلی بیش از موانع خارجی

تشکیل انجمن‌های انجیر در شهرستان‌هایی که مولد انجیر هستند پیشنهاد دیگری است که این عضو هیئت مدیره انجمن انجیر ایران برای ارتقای کیفیت محصول انجیر مطرح می‌کند.

عضو هیئت مدیره انجمن انجیر ایران در ادامه با اشاره به مشکلات صادرکنندگان می گوید: بسیاری از مشکلات داخلی هستند که سبب شده صادرکنندگان به سمت استفاده از کارت‌های یک بار مصرف سوق داده شوند.

به گفته وی رفع تعهد ارزی با تفاوت قیمت ارز نیمایی و آزاد که حدود ۵ هزار تومان است، امکانپذیر نیست و از مسئولان استانی درخواست داریم که صدای صادرکنندگان انجیر را به گوش مسئولان وزارتخانه برسانند تا بخشی از این مشکلات برطرف شود.

عضو هیئت مدیره انجمن انجیر ایران می‌گوید: اگر گروه کالایی ۲۳ تا ۲۷ را به واردات در مقابل صادرات محصولات کشاورزی اختصاص دهند می‌توانیم رفع تعهد ارزی را انجام دهیم و برای صادرات و ارزآوری نیز با مشکل مواجه نشویم. در غیر این صورت همه صادرکنندگان به سمت کارت‌های یک بار مصرف می‌روند.

مشکل دیگری که ایشان برای صادرات انجیر مطرح می‌کند، مسائل مربوط به بانک‌ها و دریافت تسهیلات برای حل مشکلات سرمایه در گردش است. به گفته وی مشکلات نقدینگی واحد‌های تولیدی سبب می‌شود برای دریافت تسهیلات اقدام کنند، اما پروسه طولانی و پر مانع بانک‌ها به ویژه بانک‌های دولتی سبب شده که تولیدکننده و صادرکننده برای دریافت تسهیلات دچار مشکل باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0