کد خبر : 3395
تاریخ انتشار : 12 بهمن 1400

دستاوردهای صادراتی وزیر صمت تا کنون

دستاوردهای صادراتی وزیر صمت تا کنون

نیک نیوز : هایتاجر ( بزرگترین بازار صادراتی ایران ) : وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این مطلب در خصوص الزامات تدوین سند راهبردی توسعه صنعت، گفت: مقام معظم رهبری در دیداری که با صنعتگران و تولیدکنندگان داشته است در دو نوبت بر تدوین نقشه راهبردی برای پیشرفت صنعت تاکید داشته‌اند، ضرورت تدوین نقشه راه بر کسی پوشیده نیست، این ضرورت ها باید به صورت حساب شده دیده شود.

ایشان در ادامه با بیان اینکه در دو محور مشکل داریم، گفت: یکی محور تدوین و دیگری محور اجرا می باشد، مسیر را با اعداد نقشه راه باید مشخص کنیم به نحوی که اشتغال، نوآوری و صادرات  باید هدف‌گذاری کمی و قابل سنجش داشته باشند و رویدادهای مسیر را شفاف بیان کنند که متاسفانه خیلی از برنامه ها توصیفی بودند و این مسیر شفاف را نداشتند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه سخنان خود با اشاره به برخی هدف گذاری ها، افزود: به عنوان نمونه هدف گذاری تحقق ۴۵ میلیارد دلار صادرات در ۱۴۰۱ را داشتیم، اما صرف تعیین عدد ۴۵ میلیارد دلار کافی نبود و چند تراز از جمله تراز مبلغی و اشتغال را مدنظر قرار داده ایم.

ایشان ادامه داد: برنامه‌ای که برای اشتغال داریم با نوع کالای وارداتی و صادراتی تطابق دارد و باید در نظر بگیریم کالاهایی که صادرات  و واردات می کنیم چقدر برق و انرژی و فناوری دارند، پس صادرات کالاها با تحقق میزان اشتغال منطبق می باشد.

وی همچنین بیان کرد: نظام رتبه‌بندی صادرکنندگان باید تغییر کند، مثلاً یک میلیون دلار صادرات  فولاد با یک میلیون دلار تجهیزات پزشکی و دانش بنیان نباید برابری داشته باشد.

وزیر صمت  در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه توسعه صنعتی و راهبرد صنعتی فقط در قالب وزارت صمت خلاصه نمی شود، گفت: وزارتخانه های امور خارجه، نفت، اقتصاد و بانک مرکزی نیز باید درگیر کار باشند، به طور مشخص در مورد صادرات خدمات فنی و مهندسی چند ماهه گذشته اتفاقات خوبی افتاد، امسال بیش از دو برابر سال گذشته صادرات  خدمات فنی مهندسی داشتیم که این موضوع با همگرایی بین بخشی مرتبط بوده است.

وی در خصوص تامین مالی، نیز بیان کرد: رئیس جمهور با ابلاغی از معاون اول خواست تا نقشه راه را اجرا و پیاده کند، تامین مالی مستلزم هم افزایی بین بخشی است و به صورت بین بخشی باید تامین مالی حل شود. ما نیز هر دو هفته یکبار جلساتی با بانک مرکزی داریم، به عنوان نمونه در خصوص بلاکچین در حوزه صادرات با همین جلسات عملیاتی شد و عملیاتی شدن بلاکچین برای صادرات  و بیت کوین تولیدی کشور مهم است و با همین بیت‌کوین واردات انجام می‌شود.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه موضوع صادرات  نیز مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است، گفت: دنبال اقتصاد برونگرا با استحکام ساخت درونی هستیم.

وی با اشاره به برخی دستاوردهای مهم صادراتی در همین مدت، عنوان کرد: ۶ مرکز تجاری جدید ایجاد کردیم، دو پایانه صادراتی فعال شده است که چالش‌های زیادی را برطرف می‌کند و شش رایزن داشتیم که چهار رایزن در همین مدت اضافه شد. وی با بیان اینکه از مرز ۴۰ میلیارد دلار صادرات عبور کرده‌ایم، گفت: برآورد ما این است که تا پایان سال این رقم به ۴۵ میلیارد دلار برسد.

وزیر صمت همچنین بیان کرد: صادرات خدمات فنی مهندسی از ۷۰۰ میلیون دلار به ۱.۸ میلیارد دلار رسید، برگشت ارز ۸ درصد بیشتر شده و ۶۵۰ مورد تهاتر انجام شده است. همچنین رویه های واردات در مقابل صادرات تقویت شده است.

ایشان همچنین با بیان اینکه موضوع بلاک‌چین هفته پیش نهایی و زیرساخت آن اجرا شد، تأکید کرد: با این رویه بیت کوین محل خرج کردن واقعی پیدا کرد.

وی همچنین درخصوص دیگر اقدامات وزارت صمت افزود: موافقت نامه ها با اوراسیا و پاکستان فعال شدند، دو ربات جراح به اندونزی صادر شد و اتفاقات خوبی رقم خورده است.

وزیر صمت همچنین یاداوری کرد: رفع چندین مانع جدی صادراتی در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مصوب و ابلاغ شد که در این روند مثبت صادراتی موثر بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0