کد خبر : 3323
تاریخ انتشار : 29 دی 1400

دیدار بلینکن با مقام‌های روسیه و اوکراین

دیدار بلینکن با مقام‌های روسیه و اوکراین

نیک نیوز:  وزیر امور خارجه آمریکا در سفر آتی به ژنو و ملاقات با وزیر خارجه روسیه برای تنش‌زدایی از بحران با مسکو بر سر اوکراین تلاش خواهد کرد. او پیش از آن با رهبران اوکراین در کی‌یف و مقام‌های اروپایی در برلین ملاقات خواهد داشت.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در بحبوحه نگرانی اوکراین و متحدان غربی بر سر حضور ده‌ها هزار نظامی روس در نزدیکی مرز اوکراین به ژنو می‌رود.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: ایالات متحده درگیری نمی‌خواهد. ما خواستار صلح هستیم. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه این قدرت را دارد تا گام‌هایی در راستای تنش‌زدایی از این بحران بردارد، تا ایالات متحده و روسیه روابطی را دنبال کنند که بر پایه خصومت یا بحران نیست.

روسیه هرگونه برنامه‌ریزی برای حمله نظامی جدید را رد می‌کند، اما چندین درخواست داشته و گفته است که اگر غرب با آنها موافقت نکند، دست به اقدام نظامی می‌زند، با این حال مشخص نکرد چه اقدامی.  

بلینکن امروز (چهارشنبه) با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین و دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه این کشور دیدار خواهد داشت. او سپس در برلین با آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان ملاقات دارد و در نشست چهارجانبه ترانس‌آتلانتیک با حضور ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و آلمان حضور خواهد داشت.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است، بخشی از این رایزنی‌ها روی آمادگی در میان متحدان برای اعمال "تبعات سنگین و هزینه‌های اقتصادی سنگین" علیه روسیه متمرکز خواهد بود.

این مقام ارشد آمریکایی گفت، آنتونی بلینکن روز جمعه با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در ژنو ملاقات می‌کند.

بلینکن سه‌شنبه تلفنی با سرگئی لاوروف صحبت کرد و این مقام آمریکایی گفت که دو طرف در این گفت‌وگو به این نتیجه رسیدند که ملاقات حضوری سودمند خواهد بود.

وزیر امور خارجه روسیه در صحبت‌هایی جداگانه گفت، مسکو از تلاش‌های دیپلماتیک آمریکا استقبال می‌کند و بار دیگر تاکید کرد که اوکراین در توافق‌هایی که هدفشان پایان دادن به درگیری نیروهای دولتی اوکراین و جدایی‌طلبان روس‌گرا در شرق اوکراین است، "کارشکنی" می‌کند.

این مقام ارشد آمریکایی در ادامه مدعی شد، به‌رغم تعاملات دیپلماتیک در همین ماه، واشنگتن هنوز اقدامی از سمت روسیه برای تنش‌زدایی ندیده است و مسکو ممکن است هر زمانی در ژانویه یا فوریه به اوکراین حمله کند. او گفت: ما اکنون در مرحله‌ای هستیم که روسیه ممکن است هر زمانی به اوکراین حمله کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0