کد خبر : 3998
تاریخ انتشار : 08 خرداد 1401

رشد ۵۳۵ درصدی صادرات به تاجیکستان

رشد ۵۳۵ درصدی صادرات به تاجیکستان

نیک نیوز : سخنگوی گمرک اظهار داشت : با وجود اشتراکات فراوان تاریخی، زبانی، فرهنگی و دینی بین ایران و تاجیکستان، تجارت بین دو کشور فاصله زیادی با انتظارات دو ملت دارد با این وجود در سال گذشته ۱۲۴هزار و ۷۳۷تن کالای ایرانی به ارزش ۹۱میلیون و ۶۰۱هزار دلار به تاجیکستان صادر شده که نسبت به سال ۹۹رشد ۵۳۵درصدی در وزن و ۴۵۹درصدی در ارزش داشته است.

وی افزود: واردات از تاجیکستان در سال ۱۴۰۰ با رشد ۲۶۳درصدی در وزن و ۴۳۹درصدی در ارزش، به ۱۴هزار و ۵۱۲ تن کالا به ارزش ۳۹میلیون و ۴۳۷هزار و ۶۵۵دلار رسید.

سخنگوی گمرک در خصوص روابط تجاری دو کشور توضیح داد: با سفر رئیس جمهور کشورمان به تاجیکستان در سال گذشته، روابط تجاری دو کشور در مسیر رشدِ چند برابری قرار گرفت و امیدواریم با سفر امروز رییس جمهور تاجیکستان به تهران روابط سیاسی، تجاری و اقتصادی ایران و تاجیکستان به جایگاه مورد انتظار دو ملت نزدیک تر شود.

وی افزود: مجموع روابط تجاری کشورمان با تاجیکستان در ۱۵سال گذشته (۱۳۸۶تا۱۴۰۰) تنها دو میلیون و ۷۱۳هزار و ۹۳۳تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۵۸۳میلیون و ۷۳۵هزار و ۸۹دلار بود که سهم صادرات کشورمان به تاجیکستان دو میلیون و ۵۲۷ هزار و ۹۳۷تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۲۰۷میلیون و ۳۶۹هزار و ۶۵۱دلار بوده و واردات از تاجیکستان نیز ۱۸۵هزار و ۹۹۶تن کالا به ارزش ۳۷۶میلیون و ۳۶۵هزار و ۴۳۸ دلار بوده است.

سخنگوی گمرک تاکید کرد: این میزان تجارت طی ۱۵ سال، در مطمئنا مطلوب دو ملت نیست و دولت سیزدهم در تلاش است تا با سیاست همگرایی و توسعه روابط با کشورهای همسایه و نزدیک، به توسعه روابط تجاری و اقتصادی در کنار سایر مولفه ها در مسائل منطقه ای و بین المللی بپردازد.

سخنگوی گمرک  با تشریح صادرات کشورمان در ۱۵ سال گذشته به تاجیکستان گفت: در سال ۱۳۸۶با ۱۷۰.۵میلیون دلار، در سال ۸۷با ۱۸۷میلیون دلار، سال ۸۸با ۱۶۳.۵میلیون دلار،سال ۸۹با ۱۹۰میلیون دلار،سال ۹۰با ۱۹۵میلیون دلار،سال ۹۱ با ۲۶۳میلیون دلار، سال ۹۲با ۴۵.۵میلیون دلار،سال ۹۳با ۲۲۲.۷میلیون دلار،سال ۹۴با ۱۵۱.۲میلیون دلار،سال ۹۵با ۱۹۸.۷میلیون دلار،سال ۹۶با ۲۱۷.۲میلیون دلار ،سال ۹۷با ۷۹.۵میلیون دلار ،سال ۹۸با ۱۶.۶میلیون دلار،سال ۹۹با ۱۶.۴میلیون دلار و سال ۱۴۰۰با ۹۱.۶میلیون دلار، کالا به تاجیکستان صادر شده است.

وی در خصوص واردات در این دوره زمانی از تاجیکستان توضیح داد: در سال ۸۶بیش از ۲۵.۵میلیون دلار، سال ۸۷با ۳۹.۴میلیون دلار،سال ۸۸با ۴۹.۷میلیون دلار،سال ۸۹با ۲۸.۷میلیون دلار،سال ۹۰با ۱۸.۹میلیون دلار،سال ۹۱ با ۳۵.۱میلیون دلار، سال ۹۲ با ۱۹.۲میلیون دلار، سال ۹۳با ۱۹.۲میلیون دلار،سال ۹۴با ۲۰.۸میلیون دلار،سال ۹۵با ۱۵میلیون دلار، سال ۹۶با ۱۳.۹میلیون دلار،سال ۹۷با ۲۶.۲میلیون دلار،سال ۹۸ با ۱۷.۹میلیون دلار، سال ۹۹با ۷.۳میلیون دلار و نهایتا در سال ۱۴۰۰با ۳۹.۴میلیون دلار ،کالا از تاجیکستان خریداری و به کشور وارد شده است.

وی در خصوص کالاهای وارداتی از تاجیکستان گفت: در سال گذشته پنبه حلاجی نشده و پیله کرم ابریشم کالاهای خریداری شده تجار ایرانی از تاجیکستان بود.


سخنگوی گمرک در خصوص کالاهای صادراتی گفت: محصولات کشاورزی، خشکبار، مصالح ساختمانی، محصولات پتروشیمی، شیرینی و شکلات، محصولات صنعتی، لوازم الکترونیکی، لوازم خانگی، کفش و پوشاک، لوازم آشپزخانه، محصولات شیمیایی، ماشین آلات صنعتی، پارچه، چرم، لوازم التحریر، ادوات کشاورزی و لوازم بسته بندی ازجمله کالاهای ایرانی صادراتی به کشور تاجیکستان در سال ۱۴۰۰بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0