کد خبر : 5981
تاریخ انتشار : 26 فروردین 1403

رشد صادرات ایران به روسیه و بلاروس

رشد صادرات ایران به روسیه و بلاروس

نیک نیوز : سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران ضمن اشاره به آمار صادرات ایران به روسیه و بلاروس در سال ۱۴۰۲، گفت: صادرات محصولات ایرانی به روسیه و بلاروس از لحاظ ارزشی و وزنی رشد را تجربه کردند.
وی آمار صادرات محصولات ایرانی به روسیه را ۲۱۸۵ هزار تن به ارزش ۹۴۶ میلیون دلار اعلام و اظهار کرد: افزایش صادرات در حالی در سال گذشته اتفاق افتاد که صادرات این محصولات در مدت مشابه سال گذشته به میزان ۱۴۳۶ هزار تن و به ارزش ۷۵۱ میلیون دلار بود.

وی ادامه داد: آمار صادرات انواع محصولات ایرانی به روسیه نشان می‌دهد صادرات این محصولات از لحاظ ارزشی ۲۶ درصد و از لحاظ وزنی ۵۲ درصد رشد را تجربه کرد.

سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران گفت: بیشترین درصد رشد صادراتی ایران مربوط به محصولات کشاورزی و محصولات صنایع پتروشیمی و پایه نفتی است.

وی با اشاره به حجم واردات محصولات روسی به ایران، تصریح کرد: ۳۳۵۳ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۶۹۱ میلیون دلار کالا از روسیه وارد کشور شده است. واردات این محصولات در مدت مشابه سال گذشته ۲۶۳۱ هزار تن به ارزش یکی میلیارد و ۵۸۲ میلیون دلار بوده که واردات از لحاظ ارزشی ۹ درصد و از لحاظ وزنی ۲۷ درصد رشد داشته است.

افزایش ۳۴درصدی صادرات ایران به بلاروس

وی در ادامه ضمن تحلیل آمار تجارت ایران و بلاروس، ادامه داد: آمار صادرات ایران به بلاروس ۲۰ میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۴درصد افزایش ارزش دلاری را تجربه کرده است.

او بیان کرد: بیشترین ارقام افزایشی مربوط به صادرات عبارت‌اند از کف‌پوش و فرش ماشینی ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار، پلی‌استایرن (قابل انبساط و سایر انواع) ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار، پلی‌استر یک میلیون و ۴۴۹ هزار دلار، رنگ پودری ۲ میلیون دلار، روغن‌های معدنی یک میلیون و ۱۸ هزار دلار، دارو یک میلیون دلار، کیوی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار، پلاسمای خون ۶۰۰ هزار دلار، پلی‌اتیلن ۳۶۶ هزار و ۴۳۳ دلار ، پسته یک میلیون دلار، کشمش ۵۰۰ هزار دلار، رب گوجه‌فرنگی ۳۸۰ هزار دلار، هلو ۳۰۰ هزار دلار بوده است.

سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت با تاکید بر اهمیت تبادل هیات‌های متعدد تجاری، توضیح داد: آشنایی بیشتر شرکت‌های ایرانی با بازار بلاروس موجب افزایشی شدن روند صادرات شرکت‌های ایرانی به بلاروس شده است.

وی با اشاره به حجم واردات ایران از بلاروس، گفت: ۵۹ میلیون دلار کالا از بلاروس وارد ایران شد که این عدد نسبت به مدت مشابه ۳۵درصد رشد ارزشی داشته است.

به گفته وی؛ بیشترین اقلامی که شاهد افزایش واردات آنها بوده‌ایم عبارت‌اند از انواع الیاف سنتتیک به میزان ۳۹ میلیون دلار، دامپتراک ۶ میلیون دلار، خمیر چوب ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار، دستگاه ذبح پرندگان ۲ میلیون و ۸۶۴ هزار دلار، ترموچوب به میزان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار، فرآورده‌های غذایی یک میلیون و ۶۰۰ هزار دلار، پلی آمید ۵۵۰ هزار دلار، چوب نراد ۸۰۰ هزار دلار بوده است.

سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران در پایان با اشاره به دلایل رشد واردات از بلاروس، گفت: حضور برنامه‌ریزی شده شرکت‌های بلاروسی در ایران و انعقاد قراردادهای جدید در حوزه الیاف سنتتیک، مواد سلولزی و اقلام صنعتی، از جمله دلایل افزایش واردات از این کشور بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0